Gemeente Venray



29 november 2011

Formele status voor elektronisch berichtenverkeer gemeente

Steeds vaker vindt correspondentie tussen gemeente en inwoners plaats langs elektronische weg. Burgemeester en wethouders van de gemeente Venray hebben een deel daarvan nu een formele status gegeven.

Correspondentie tussen het college van burgemeester en wethouders met burgers, bedrijven en instellingen gaat steeds vaker langs elektronische weg. Die correspondentie heeft vaak nog geen juridische status. De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer voorziet daar inmiddels in, maar eist dan wel dat zowel de overheid als de burger nadrukkelijk moet aangeven dat zij langs deze weg voor elkaar bereikbaar zijn. Als dat het geval is, worden de in deze berichten opgenomen afspraken, aanvragen, bevestigingen en dergelijke als geldende en bindende handelingen beschouwd.

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Venray hebben deze elektronische weg nu geopend. De gemeente Venray structureert het berichtenverkeer door onderscheid te maken in eenvoudige berichten, informatievragen en officiële aanvragen om een product of dienst, zoals een bouwvergunning, subsidie of uitkering. Officiële aanvragen zijn alleen mogelijk via elektronische weg door gebruik te maken van een op de gemeentelijke website beschikbaar gesteld webformulier. Het gebruik van DigiD is daarbij verplicht. Immers, de gemeente moet er zeker van zijn dat de aanvraag ook daadwerkelijk afkomstig is van de aanvrager zelf. Bij de gemeente Venray kunnen inmiddels veertien producten en diensten via www.venray.nl worden aangevraagd. Deze lijst wordt binnen afzienbare tijd met meer producten en diensten uitgebreid. "Het formaliseren van het elektronisch berichtenverkeer draagt bij aan de toegankelijkheid, service en transparantie van handelen van de gemeente", zegt burgemeester Hans Gilissen. "Dit betekent overigens niet dat de papieren berichtgeving verdwijnt. Er komt een optie bij; de keuze voor het middel is daarbij aan de burger." Overigens blijft voor besluiten binnen de Algemene wet bestuursrecht (Awb), overeenkomsten tussen gemeente en burgers, notariële akten en dergelijke het vastleggen op papier noodzakelijk.