Rijksoverheid
Camera's achter de grens mogen gewoon
Nieuwsbericht | 02-12-2011
Het camerasysteem @migo boras waarmee de Koninklijke Marechaussee
volgend jaar gaat werken bij de bestaande controles achter de grens met
Duitsland en België, valt binnen bestaande regels voor privacy en
grenscontrole.
Dat zegt minister Leers (Immigratie en Asiel) in reactie op berichten
in Duitse media. Hij zal dit ook melden in antwoord op vragen van de
Europese Commissie.
Privacy
In het systeem is er geen sprake van het opslaan van kentekennummers
van auto's of vrachtwagens die te herleiden zijn tot personen. Ook
worden de camera's niet gebruikt om kentekenplaten te vergelijken met
tevoren opgeslagen kentekens van gestolen auto's of van mensen die
gezocht worden of een boete open hebben staan.
Wel kan aan de hand van de kentekenplaten met de camera's gezien worden
uit welk land een auto of vrachtwagen komt, maar dat kunnen de mensen
van de marechaussee nu ook al.
Geen grensbewaking
De camera's zullen geen permanente grensbewaking vormen. Ze
ondersteunen slechts het werk van de Koninklijke Marechaussee. Die
voert al sinds jaar en dag mobiele controles achter de Nederlandse
grenzen uit, het mobiel toezicht veiligheid (MTV). Die controles zijn
gericht op illegale grensoverschrijding en criminaliteit die daarmee
gepaard gaat, zoals mensensmokkel, mensenhandel, identiteitsfraude en
het witwassen van geld.
Aangezien binnen het Europese Schengengebied de binnengrenzen zijn
opgeheven, heeft het toezicht niet het karakter van de vroegere
grensbewaking. De controles zijn daarom steekproeven: tot maximaal
twintig kilometer vanaf de grens, maximaal 90 uur per maand en maximaal
6 uur per dag op dezelfde (snel)weg, en slechts een deel van de
passerende auto's en vrachtwagens mag gecontroleerd worden.
Ondersteuning van mensen
De camera's ondersteunen het werk van de marechaussee. In het systeem
is de kennis en ervaring van de marechaussee vastgelegd in de vorm van
risicoprofielen. Als een camera een 'hit' registreert, is dat voor de
marechaussee aanleiding een menselijke controle uit te voeren. Het
camerasysteem is een selectiemiddel, waardoor bonafide grensverkeer
minder last heeft van controles. Ook maken de camera's het grensverkeer
beter zichtbaar, zodat de steekproeven hierop afgestemd kunnen worden.
Het systeem kost eenmalig 19 miljoen euro (ontwikkeling en aanschaf
apparatuur) en 2 miljoen euro per jaar aan beheer. Daarmee wordt het
mobiel toezicht door de marechaussee achter de grens effectiever en
efficiënter.
Het is de bedoeling dat de camera's begin 2012 in gebruik worden
genomen op vijftien (snel)wegen achter de grens met Duitsland en
België, en in een aantal auto's van de marechaussee.
De camera's komen te hangen bij de vijftien grootste grensovergangen
met België en Duitsland:
A4 Hoogerheide, A16 Breda, A67 Bladel, A76 Stein, A2 Eijsden, A76
Heerlen, A74 Tegelen, N280 Roermond, A67 Venlo, A77 Bergen, A12
Zevenaar, N35 Enschede, A1 Losser, A37 Emmen en A7 Reiderland.