Ingezonden persbericht


Hulpsinterklazen praten meest over Intertoys

Speelgoedketens ontdekken de kracht van social media

Voorschoten, 1 december 2011 - Om als speelgoedwinkel in de aanloop van pakjesvond overeind te blijven in de maalstroom van reclame-uitingen, is de klassieke huis-aan-huisfolder allang niet meer voldoende. 'Buzz', oftewel wat klanten op internet over je zeggen, wordt steeds belangrijker. Op dit vlak hebben juist de traditionele speelgoedketens hun zaakjes goed voor elkaar, zo blijkt uit onderzoek van pr-bureau Van Hulzen.

Van Hulzen volgde van 1 tot en met 30 november de 'buzz' (benaming voor 'geroezemoes' op internet) van warenhuizen, speelgoedzaken en online-aanbieders van speelgoed. Intertoys haalde veruit de hoogste score, op enige afstand gevolgd door Bart Smit en Toys XL. "Je ziet duidelijk dat de twee grootste speelgoedketens niet alleen de meeste filialen hebben, maar ook het meest aanwezig zijn op netwerken zoals Facebook en Twitter", aldus Erik Janson, Interactieve Communicatiespecialist bij Van Hulzen.

Serieus met social media
De bovengenoemde ketens hebben allemaal al de eerste stappen gezet op het gebied van webcare en nemen social media serieus. Ze reageren op klachten, retweeten (herhalen) berichten en communiceren aanbiedingen op online gebied. "Online en interactieve communicatie zijn een vast onderdeel van onze communicatie mix", bevestigt Wilko Thijssen, Manager Communicatie bij Intertoys. "Het zijn belangrijke media voor onze klanten en daardoor ook voor Intertoys."

Gerichte aandacht werkt
"Wat verder opvalt is dat de speelgoedketens de grote online spelers ruim achter zich laten als je kijkt naar specifieke buzz over 'speelgoed' in combinatie met de bedrijfsnaam. Hieruit blijkt de kracht van een goede social media strategie", stelt Janson.

Online strategie
Van Hulzen analyseert maandelijks haar pr- en communicatie-inspanningen op de niveaus van merk, branche en concurrentie voor een breed pallet aan klanten. Daarnaast gebruikt Van Hulzen deze analyses als basis voor social media strategieën. Dit doet zij onder andere voor klanten als Aquafresh, Hornbach, Subway en Stichting Nederland Schoon.