Ingezonden persbericht
TREIN WORDT INTEGRAAL ONDERDEEL LUCHTVERVOER
Grote prijsverschillen binnen Europa, Schiphol scoort goed
SCHIPHOL-RIJK, 1 december 2011 - De trein is de afgelopen jaren een integraal onderdeel geworden van het luchtvervoer. Voor een rit van en naar de tien belangrijkste luchthavens in Europa, kan in de meeste gevallen de trein worden genomen. Daarbij is de trein vaak een goedkoper alternatief voor de taxi. Dat concludeert ATPI, één van de top drie zakenreisorganisaties in Nederland, in haar magazine Grenzeloos. Wel blijkt dat de prijs van een treinkaartjes van het vliegveld tot in het nabijgelegen stadscentrum nogal kan verschillen, van enkele tot tientallen euro's.
De tien door ATPI onderzochte luchthavens zijn: Frankfurt, Madrid, Londen Heathrow, Schiphol, Brussel, Parijs (Charles de Gaulle), Kopenhagen, Zürich, Wenen en Rome (Fiumicino/Leonardo da Vinci). Gezamenlijk vervoeren deze luchthavens zo'n 400 miljoen vliegtuigpassagiers per jaar. Een groot deel daarvan gebruikt een treinverbinding naar de stad. Gemiddeld liggen de tien onderzochte luchthavens iets meer dan zeventien kilometer van het centrum van de stad. De treinen doen gemiddeld twintig minuten over een rit van en naar het stadscentrum.
Voor een gewone enkele reis op de tien onderzochte airport-city paren wordt gemiddeld 7,45 euro betaald. Dat komt neer op 0,40 euro per gereden kilometer. Hier variëren de ritprijzen van 2,59 euro (SFF in Zürich) tot 20,48 euro op de Heathrow Express. In Spanje reist men met de RENFE gemiddeld per kilometer het goedkoopst: 0,22 euro per kilometer. De 24 kilometers tussen London Heathrow en Paddington Station zijn met 0,85 euro het duurst. Daarbij moet worden aangetekend dat reizigers vanaf Heathrow ook gebruik kunnen maken van Heathrow Connect of zelf van een metroverbinding.
De NS komt op het traject van Schiphol naar Amsterdam met 0,25 cent als tweede uit de bus als het gaat om de beste prijs-prestatie verhouding (3,70 euro voor 15 kilometer sporen). Over de rit van Schiphol naar Amsterdam CS doet de trein gemiddeld zeventien minuten. Ook qua frequentie komt de NS met 159 treinritten op een weekdag op de tweede plaats.
- EINDE-
Noot voor de redactie,