Universiteit van Amsterdam

Nederlanders kijken meer nieuws op tv


Promotie Communicatiewetenschap

donderdag 1 december, 12.00 uur

De televisie werd lang als één van de belangrijkste bronnen voor politieke en maatschappelijke informatie beschouwd. Door grote veranderingen in zowel het programma-aanbod als het kijkgedrag is de relevantie van televisie als informatiemedium echter niet meer vanzelfsprekend. Met name voor kijkers die niet geïnteresseerd zijn in nieuws en actualiteiten wordt het door een toename van het aantal zenders mogelijk om informatieprogramma's te omzeilen. Anke Wonneberger onderzocht hoe Nederlandse kijkers op de uitbreiding van keuzemogelijkheden hebben gereageerd. Ze analyseerde hiertoe data van individueel kijkgedrag van 1988 tot en met 2010. In tegenstelling tot de vrees voor fragmentatie en specialisatie van het publiek, blijkt uit haar studie dat Nederlandse kijkers meer tijd doorbrengen met een grotere diversiteit aan nieuws- en actualiteitenprogramma's. Vooral het kijken naar traditionele nieuwsprogramma's is gestegen. Dit wordt niet veroorzaakt door een grotere interesse in nieuws en politiek. Externe factoren, zoals de programmering of het samen kijken met anderen, blijken van grotere invloed op het kijkgedrag. De afnemende aandacht voor nieuws en actualiteiten onder jongeren is volgens Wonneberger één van de grootste uitdagingen voor de toekomst van de televisie als een politiek en maatschappelijk informatiemedium. Mw. A. Wonneberger: Coping with Diversity: Exposure to Public-Affairs TV in a Changing Viewing Environment. Promotoren zijn dhr. prof. dr. K. Schoenbach en dhr. dr. A. van Meurs.

Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.