Consumentenbond
Bart Smit op vingers getikt voor overtreden garantieregels
* 1 december 2011
Bart Smit is door de Consumentenautoriteit aangesproken op niet goed
naleven van garantieregels. De Consumentenbond vroeg de
Consumentenautoriteit handhavend op te treden. De winkelketen probeerde
zijn verantwoordelijkheid te ontlopen door consumenten die een beroep
doen op de garantie van een kapot elektronisch product direct door te
verwijzen naar de fabrikant.
Uit signalen van leden van de Consumentenbond bleek dat Bart Smit
consumenten nog steeds naar de fabrikant doorstuurde met
garantiekwesties. Bij de verkoop van een Nintendo ging de winkelketen
zelfs zover dat ze een schriftelijke instructie meegaven waarin stond
dat consumenten bij eventuele problemen niet naar de winkel moesten
komen, maar direct contact op moesten nemen met Nintendo. De winkelier
is echter altijd het eerste aanspreekpunt en is bij problemen
verantwoordelijk voor reparatie of vervanging van een product.
Beterschap
Twee jaar geleden heeft de Consumentenbond Bart Smit al aangesproken op
het doorverwijzen naar de fabrikant. De speelgoedketen beloofde toen
beterschap en zou alle winkels de instructie geven dat zij klanten met
defecte apparatuur ook in de winkel dienen te helpen. De
Consumentenautoriteit heeft Bart Smit inmiddels op deze praktijken
aangesproken, waarop de speelgoedketen een aantal toezeggingen heeft
gedaan.