Productschap Vis
Consument kiest goed doel veiling 1ste vaatje haring 2012
01 dec 2011
Rijswijk, 1 december 2011 - Bij de start van het nieuwe haringseizoen
in juni 2012 zal traditiegetrouw het eerste vaatje worden geveild. De
opbrengst hiervan gaat altijd naar een goed doel. Afgelopen jaar ging
het bedrag van maar liefst EUR 67.750,- naar Jantje Beton.
Voorheen besloot de haringsector naar welk goed doel de opbrengst zou
gaan. In 2012 krijgt het Nederlandse publiek voor het eerst ook een
stem in de keuze van het goede doel. Middels een online verkiezing kan
iedereen eenmalig een stem uitbrengen op zijn of haar favoriete goede
doel. De genomineerden zijn:
Make-A-Wish ® Nederland
Make-A-Wish Nederland (voorheen Doe Een Wens stichting Nederland)
vervult de liefste wens van kinderen tussen 3 en 18 jaar met een
levensbedreigende ziekte. Het geeft deze kinderen de kracht om kind te
zijn. Met de opbrengst van het vaatje kan Make-A-Wish Nederland nog
meer wensen vervullen. www.makeawishnederland.org
Jeugdsportfonds
Sporten sterkt kinderen in hun ontwikkeling. Het Jeugdsportfonds zet
zich in om de 340.000 kinderen in Nederland, die niet kunnen sporten
door het gebrek van financiële middelen van de ouder(s), die sportkans
te bieden. Met elke EUR250,- die het vaatje opbrengt kan één kind een
jaar lang sporten bij een sportvereniging. www.jeugdsportfonds.nl
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
De KNRM is verantwoordelijk voor al het reddingswerk op de Noordzee en
het grote binnenwater. De reddingsteams staan ongeacht de
(weers)omstandigheden 24 uur per dag paraat, 365 dagen per jaar. Met de
opbrengst van het vaatje investeert de KNRM in de veiligheid van de
1.100 vrijwilligers. www.knrm.nl
De verkiezing is inmiddels begonnen. Iedereen kan stemmen van 1
december 2011 tot en met 18 december 2011 op de Facebook pagina van het
Nederlands Visbureau. Het Nederlands Visbureau maakt 19 december 2011
bekend welk goed doel de meeste stemmen heeft en daarmee de opbrengst
van de veiling in 2012 krijgt.