Utrechts bedrijfsleven blij met actieprogramma Beter Benutten
donderdag 1 december 2011
PERSBERICHT
Het bedrijfsleven in de provincie Utrecht (KvK's Midden-Nederland en
Gooi,- Eem- en Flevoland, VNO-NCW Midden, Bouwend Nederland, TLN, EVO,
MKB Midden ) is blij met de extra maatregelen die de overheid de
komende jaren treft om de regionale bereikbaarheid te verbeteren. De
regio en de minister hebben afgesproken om binnen nu en 2014 de
spitsstroken langer open te stellen, op- en afritten te verdubbelen en
`groene golven' in te stellen. Het bedrijfsleven investeert zelf ook
met maatregelen rond het nieuwe werken. De totale investering bedraagt
225 miljoen euro. Dit alles is afgesproken binnen het programma Beter
Benutten.
Met het `robuuster' maken van de snelwegen en bij op- en afritten
worden de files met circa 20% gereduceerd. Kleine aanpassingen zoals de
verdubbeling van op- en afritten (bijvoorbeeld A1 x A30, afslag
Papendorp, afslag Bunschoten) maken voor reizigers groot verschil. Ook
investeert de overheid in meer treinen tussen Amersfoort en Utrecht en
in fietsparkeren op verschillende plaatsen.
Nieuwe werken
Bedrijven, met name in de dienstverlening, nemen extra maatregelen om
het nieuwe werken te introduceren. Werkgevers stimuleren werknemers om
thuis te werken, flexibelere werktijden aan te houden en hun reisgedrag
aan te passen. Hiermee worden de files tijdens de ochtend- en
avondspits teruggedrongen.
Multimodaal goederenvervoer
Het bedrijfsleven is blij met de investering in multimodaal
goederenvervoer. Zo maakt de overheid binnen het project Port of
Utrecht de aanleg van een Ro-Ro kade mogelijk en zijn er plannen voor
een binnenhaven in Nieuwegein. Tenslotte is geld vrijgemaakt om de
Utrechtse binnenstad leefbaar en bereikbaar te houden, terwijl de bouw
van het nieuwe Hoog Catharijne vorm krijgt.
Beter Benutten
Met Beter Benutten wil het kabinet de files op de drukste trajecten
terugdringen met 20%. Beter Benutten richt zich op de regio's
Amsterdam, Rotterdam, Haaglanden, Utrecht, Brabant, Arnhem-Nijmegen en
Maastricht. In deze gebieden worden projecten indien mogelijk versneld
uitgevoerd. Het kabinet wil niet alleen nieuwe wegen en spoor aanleggen
maar ook de bestaande infrastructuur beter benutten. Deze
filevermindering kan bijvoorbeeld bereikt worden door spits- en
plusstroken langer open te stellen, in- en uitvoegstroken te verlengen,
de plaats van een verkeersongeval sneller vrij te geven, extra
fietsenstallingen bij stations en afspraken met werkgevers om het
woon-werkverkeer terug te dringen. Het kabinet trekt hiervoor tot en
met 2023 EUR794 miljoen voor uit. De overheidsbijdrage voor
Midden-Nederland bedraagt ruim 100 miljoen, terwijl de regionale
bijdrage, inclusief bedrijfsleven, 125 miljoen bedraagt.
Bron: KvK
Kamer van Koophandel