Port of Rotterdam
Datum 1-12-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Derde jaar op rij korting op zeehavengeld
Havengelden Rotterdam 2012 gelijk aan 2011 en transhipment korting voor
containers
De havengelden blijven in Rotterdam volgend jaar grosso modo op
hetzelfde niveau als dit jaar. Dat zijn Deltalinqs (de Rotterdamse
ondernemersorganisatie voor haven en industrie), het Havenbedrijf
Rotterdam en de VRC (de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors) na
constructief overleg overeengekomen. Startpunt van de marktconsultatie
over de tarieven is altijd de inflatie. Deze stijging wordt in 2012
eenmalig gecompenseerd en bovendien wordt vanwege het onzekere
economische tij net als vorig jaar een korting van 3% gehanteerd.
Opvallend aan de afspraken is voorts dat transhipment van containers
(zee-zeeoverslag), met name feeders, financieel wordt gestimuleerd met
een forse korting en dat schone binnenvaartschepen korting krijgen.
Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf: "Naast forse
investeringen door het Havenbedrijf in het gebied continueren we de
korting om de overslag te stimuleren. De crisiskorting in 2010 en de
herstelkorting in 2011 hebben goed uitgepakt voor Rotterdam. Ik
verwacht dat deze korting in 2012 eenzelfde effect heeft."
Wim van Sluis, voorzitter van Deltalinqs: "Naast de nullijn is
belangrijk dat we hebben afgesproken de vinger aan de pols te houden.
Als zich lopende het jaar een sterke terugval voor zou doen in een van
de marktsegmenten, dan gaan we opnieuw rond de tafel om over de
tarieven te praten. Ik voorzie dat Rotterdam met deze tarieven het
marktaandeel gaat vergroten."
Piet Hoogerwaard, voorzitter van de VRC: "De uitkomsten laten zien dat
het Havenbedrijf oog heeft voor de lastige situatie waarin
verschillende sectoren zitten. Rotterdam speelt hiermee in op de
actualiteit. Dat is een goed signaal naar de rederijen."
Transhipment korting
Uitgangspunt van de marktconsultatie is dat de tarieven gelijke tred
houden met de inflatie. Daardoor stijgen de tarieven in 2012 met 1,3%.
Deze tariefstijging wordt nu gecompenseerd door een eenmalige korting
in 2012 van 1,3% voor alle sectoren. Daar bovenop wordt de eenmalige
korting die in 2011 geldt van 3% voor alle goederensoorten
gecontinueerd. Voor containers komt deze korting tot uiting in een
optimalisatie van de tariefstructuur door de introductie van een
transhipment korting. Deze vervangt tevens de bestaande regeling die
een maximum kent aan te betalen zeehavengeld per call (bezoek) voor
deepsea containerschepen. Voor de overslag van een transhipment
container ontvangt de deepsea rederij een korting van EUR 1 per TEU en
de feeder rederij een korting van EUR 1,50 per TEU. Dit komt neer op
een gemiddelde korting van 12% van het netto zeehavengeld op
transhipment containers voor deepsea en 32% van het netto zeehavengeld
op transhipment containers voor feeders. Daarmee wordt de ontwikkeling
van Rotterdam als doorvoerhaven voor containerlading over zee van of
naar gebieden in Noordwest-Europa en het Oostzeegebied gestimuleerd.
Voor overig stukgoed (2% van de totale overslag) zijn enkele specifieke
afspraken gemaakt. Zo wordt ook de tariefstructuur voor overig stukgoed
geoptimaliseerd. Deze optimalisatie gaat om administratieve redenen
overigens pas per 1 juli 2012 in.
Daarnaast hebben partijen afgesproken om de Administration Charges, die
nu door reders aan de VRC betaald worden, te verwerken in het
zeehavengeld door een opslag van 0,35% te hanteren. Het Havenbedrijf
zal deze inkomsten afdragen aan Deltalinqs. Dit vermindert de
administratieve lasten voor het bedrijfsleven. VRC en Deltalinqs
gebruiken deze inkomsten voor hun belangenbehartiging en
maatschappelijke doelen voor zeevarenden in de haven.
Voor het eerst spraken Deltalinqs, VRC en Havenbedrijf af om de
mogelijkheid open te houden dat lopende het jaar de tarieven bijgesteld
worden. Dat zou kunnen als in een van de sectoren (natte bulk, droge
bulk, containers, breakbulk) sprake is van serieuze krimp.
Binnenhavengelden
Wat betreft het havengeld voor de binnenvaart is afgesproken dat schone
schepen korting krijgen en de meest vervuilende schepen meer gaan
betalen. Binnenvaartschepen die niet voldoen aan de CCR 2 emissie-eisen
gaan 10% meer betalen. Schepen die voldoen aan CCR 2 en beschikken over
een Green Award certificaat krijgen 15% korting. Schepen die ten
opzichte van CCR 2 minstens 60% minder fijnstof en stikstof uitstoten
krijgen 30% korting op het havengeld. Deze korting van 30% is vooral
bedoeld als signaal aan de sector dat investeren in duurzaamheid
aantrekkelijk is.
Markconsultatie
De tariefaanpassing is tot stand gekomen na intensief overleg met de
marktpartijen, gecoördineerd door Deltalinqs en geldt voor de zeehavens
van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Dordrecht en Moerdijk.
Het Havenbedrijf en Deltalinqs hebben een convenant over de manier
waarop jaarlijks de hoogte van het zeehavengeld wordt vastgesteld. Door
gestructureerde marktconsultatie komt de sector tegemoet aan de wens
van de overheid voor zelfregulering van de tarieven.
Havengeld
Havengeld is één van de inkomstenposten van het Havenbedrijf en wordt
in rekening gebracht aan de rederijen die Rotterdam aandoen. In 2010
ontving het Havenbedrijf EUR 275 miljoen aan zeehavengeld en EUR 13
miljoen aan binnenhavengeld. De andere grote inkomstenbron van het
Havenbedrijf is met EUR 250 miljoen de contractopbrengsten (verhuur en
erfpacht van terreinen).