VU medisch centrum
KinderUniversiteit op bezoek
1 december 2011
Dertien derdejaars van de KinderUniversiteit Haarlem hebben zich een
hele dag gebogen over de hersenen. Onderzoekers van de afdelingen
neurologie en radiologie lieten hen op 20 november kennismaken met
verschillende facetten van het hersenonderzoek. Organisator van de dag,
promovendus Hanneke Hulst, legde tijdens een 'hersencollege' uit hoe
hersenen in elkaar zitten. Ze liet zien dat het brein onderverdeeld kan
worden in bepaalde gebieden en dat deze gebieden allemaal een
specifieke functie uitoefenen. Ook legde ze uit hoe de hersenen ervoor
kunnen zorgen dat alle processen in het lichaam worden uitgevoerd.
Stichting KinderUniversiteit Haarlem is in 2007 opgericht om
intelligente en leergierige kinderen te steunen, die door
omstandigheden thuis weinig worden gestimuleerd. Elk jaar worden er 15
kinderen geselecteerd uit groep 7 van de basisscholen in Haarlem. Zij
krijgen gedurende drie jaar een uitdagend en aanvullend lesprogramma op
zondag. Hanneke Hulst werkt als vrijwilligster bij deze organisatie.
Het programma biedt kinderen de kans om op een bijzondere manier de
eigen mogelijkheden te ontdekken, een breder perspectief te krijgen op
de toekomst, een versterkt gevoel van zelfverzekerdheid te krijgen, een
breder zicht te krijgen op scholing of werk, gestimuleerd te worden op
een positieve manier, inzicht te krijgen in diverse culturen en te
leren samenwerken. Het is de tweede keer dat VUmc aan het project
KinderUniversiteit deelneemt. Dit gebeurt in samenwerking met de
Stichting Brein in Beeld, een platform opgericht door neurobioloog
Jeroen Geurts voor wetenschappers die de kloof tussen wetenschap en
maatschappij willen verkleinen.
Na het hersencollege werd de groep in tweeën gedeeld. De brugklassers
testten de kniepees- en voetzoolreflexen, ondergingen zelf een
neuropsychologische taak en kregen een oefening waarin ze konden
ervaren hoe lastig het is om voorwerpen snel op te pakken als je handen
minder gevoelig zijn. Op die manier konden ze ondervinden wat het
betekent als iemand bijvoorbeeld een ziekte als MS heeft. Ook namen ze
een kijkje bij de MRI scanner waar een verzegelde doos werd gescand. De
kinderen moesten aangeven welke voorwerpen ze herkenden.
"Het was een mooie dag", aldus Hulst. "Er waren ruimschoots genoeg
geestdriftige collega's die op zondag mee wilden werken en de kinderen
reageerden heel enthousiast op ons programma."
Monique Krinkels
bron: Tracer