Financiële educatie in kerndoelen
Persbericht van Verbond Van Verzekeraars
Financiële educatie hoort thuis op de basisschool en in het voortgezet
onderwijs. Daarvoor pleitte Verbondsdirecteur Richard Weurding op de
jaarlijkse Eye on Insurance-bijeenkomst van Ernst & Young op 30
november. Volgens Weurding is een kennissterke en mondige con-sument
een onmisbare schakel in de keten van duurzaam verzekeren.
Net als taal en geschiedenis en - sinds kort - seksuele opvoeding,
verplicht thuishoren in de kern-doelen van het onderwijs, pleit Richard
Weurding voor een structurele borging van financiële educatie in het
basis- en voortgezet onderwijs. Financiële educatie is volgens Weurding
essentieel om de consument kennissterk en mondig te maken. En dat ziet
hij weer als een noodzakelijk element om tot duurzaam verzekeren te
komen. "Een financieel beter onderlegde burger is een belangrijke
schakel in een duurzame financiële dienstverlening."
Duurzaam verzekeren
Verzekeren is eigenlijk inherent duurzaam, volgens Weurding. Hij
lichtte die stelling toe aan de hand van diverse voorbeelden die
duidelijk maakten dat dankzij verzekeringen zekerheid op de langere
termijn wordt bereikt, en dat verzekeringen tal van mogelijkheden
scheppen, van klimaat- en milieu-issues tot MVO, veiligheid, gezondheid
en beleggen.
Maar die duurzaamheid is er niet automatisch: voor duurzaamheid in de
sector is een duurzame relatie met klanten en de samenleving, gebaseerd
op vertrouwen, essentieel. En die is alleen mogelijk als de klant een
sterkere positie heeft. Klanten moeten kritisch zijn en de sector ter
verantwoording (kunnen) roepen als er iets niet goed gaat. Gegeven het
gebrek aan kennis van financiële zaken, is structurele financiële
educatie van de burger een must.
Financiële 'aap-noot-mies'
Tegelijk moet de sector naar zichzelf kijken. En dat doen de
verzekeraars ook. Weurding: "In ons programma VerzekeraarsVernieuwen
richten we ons op onze dienstverlening met het klantbelang voorop. Die
koers houdt ook in dat we met een meer vraaggestuurde manier van werken
onze pro-ducten en diensten aanpassen."
In zijn pleidooi voor financiële opvoeding van de klant richt Weurding
zich met name ook tot de over-heid. "Financiële educatie moet opgenomen
worden in de kerndoelen. We moeten naar een nieuwe financiële
'aap-noot-mies'."
Eye on Insurance: Vertrouwen verzekert ...
De sector Verzekeringen van Ernst & Young Financial Services
organiseert jaarlijks het seminar 'Eye on Insurance'. Dit jaar vond het
seminar plaats in Kasteel de Wittenburg te Wassenaar met als thema
'Vertrouwen verzekert ...'. Naast Richard Weurding gingen ook Danny van
der Eijk, lid van de Raad van Bestuur Eureko en Achmea, Marc van Weede,
Global Head of Sustainability AEGON N.V. en Jan Peter Balkenende,
Hoogleraar Erasmus Universiteit en partner Ernst & Young, in op het
belang van duurzaamheid bij de uitoefening van het verzekeringsbedrijf
en het vertrouwen in de branche. Daarnaast passeerden ontwikkelingen op
het gebied van Solvency II, IFRS Phase II en fiscale actualiteiten kort
de revue.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Bijlage:
* speech rweurding ernstyoung 30-11-11pdf
Razende Robot Reporter