Financiële educatie in kerndoelen

Persbericht van Verbond Van Verzekeraars

Financiële educatie hoort thuis op de basisschool en in het voortgezet onderwijs. Daarvoor pleitte Verbondsdirecteur Richard Weurding op de jaarlijkse Eye on Insurance-bijeenkomst van Ernst & Young op 30 november. Volgens Weurding is een kennissterke en mondige con-sument een onmisbare schakel in de keten van duurzaam verzekeren.

Net als taal en geschiedenis en - sinds kort - seksuele opvoeding, verplicht thuishoren in de kern-doelen van het onderwijs, pleit Richard Weurding voor een structurele borging van financiële educatie in het basis- en voortgezet onderwijs. Financiële educatie is volgens Weurding essentieel om de consument kennissterk en mondig te maken. En dat ziet hij weer als een noodzakelijk element om tot duurzaam verzekeren te komen. "Een financieel beter onderlegde burger is een belangrijke schakel in een duurzame financiële dienstverlening."

Duurzaam verzekeren
Verzekeren is eigenlijk inherent duurzaam, volgens Weurding. Hij lichtte die stelling toe aan de hand van diverse voorbeelden die duidelijk maakten dat dankzij verzekeringen zekerheid op de langere termijn wordt bereikt, en dat verzekeringen tal van mogelijkheden scheppen, van klimaat- en milieu-issues tot MVO, veiligheid, gezondheid en beleggen.

Maar die duurzaamheid is er niet automatisch: voor duurzaamheid in de sector is een duurzame relatie met klanten en de samenleving, gebaseerd op vertrouwen, essentieel. En die is alleen mogelijk als de klant een sterkere positie heeft. Klanten moeten kritisch zijn en de sector ter verantwoording (kunnen) roepen als er iets niet goed gaat. Gegeven het gebrek aan kennis van financiële zaken, is structurele financiële educatie van de burger een must.

Financiële 'aap-noot-mies'
Tegelijk moet de sector naar zichzelf kijken. En dat doen de verzekeraars ook. Weurding: "In ons programma VerzekeraarsVernieuwen richten we ons op onze dienstverlening met het klantbelang voorop. Die koers houdt ook in dat we met een meer vraaggestuurde manier van werken onze pro-ducten en diensten aanpassen."

In zijn pleidooi voor financiële opvoeding van de klant richt Weurding zich met name ook tot de over-heid. "Financiële educatie moet opgenomen worden in de kerndoelen. We moeten naar een nieuwe financiële 'aap-noot-mies'."

Eye on Insurance: Vertrouwen verzekert ...
De sector Verzekeringen van Ernst & Young Financial Services organiseert jaarlijks het seminar 'Eye on Insurance'. Dit jaar vond het seminar plaats in Kasteel de Wittenburg te Wassenaar met als thema 'Vertrouwen verzekert ...'. Naast Richard Weurding gingen ook Danny van der Eijk, lid van de Raad van Bestuur Eureko en Achmea, Marc van Weede, Global Head of Sustainability AEGON N.V. en Jan Peter Balkenende, Hoogleraar Erasmus Universiteit en partner Ernst & Young, in op het belang van duurzaamheid bij de uitoefening van het verzekeringsbedrijf en het vertrouwen in de branche. Daarnaast passeerden ontwikkelingen op het gebied van Solvency II, IFRS Phase II en fiscale actualiteiten kort de revue.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

Bijlage:
* speech rweurding ernstyoung 30-11-11pdf




Razende Robot Reporter