Verhoging maximumsnelheid staat haaks op milieu en verkeersveiligheid
Persbericht van Rai Vereniging
Maandag kondigde het kabinet aan dat het de maximumsnelheid op een
groot aantal trajecten wil verhogen naar 130 kilometer per uur. Een
vermeende verbetering van de doorstroming ligt hieraan ten grondslag.
RAI Vereniging is negatief over die voorgestelde verhoging.
RAI Vereniging ziet de meerwaarde van de aangekondigde verhoging niet.
Tegelijkertijd staat deze haaks op de inspanningen van de
automobielindustrie en van de rijksoverheid om de verkeersveiligheid te
vergroten en uitstoot van schadelijke stoffen door wegverkeer te
verlagen.
De ongevallencijfers in het Nederlandse verkeer laten in de voorbije
jaren een dalende trend zien. Nederland is hierdoor inmiddels één van
de verkeersveiligste landen van Europa. Dit is te danken aan de
inspanning van fabrikanten en importeurs om hun producten veiliger te
maken, aan de overheid die een solide infrastructuur- en verkeersbeleid
voert en aan de hoge kwaliteitseisen die aan rijopleidingen worden
gesteld.
Om het aantal verkeersslachtoffers dat helaas nog te betreuren is
verder te verlagen, moeten steeds grotere inspanningen worden geleverd.
Tegelijkertijd wordt nu een maatregel genomen waarvan becijferd is dat
deze tot 7 extra verkeersslachtoffers per jaar leidt. Om dit niet te
laten gebeuren trekt het kabinet 132 miljoen euro uit.
RAI Vereniging vindt de verhouding tussen meerwaarde van de maatregel
en de maatschappelijke kosten die hiermee gepaard gaan buitengewoon
scheef. In een tijd van financiële en economische crisis zou het zelfs
ongepast genoemd kunnen worden.
Naast de verkeersveiligheid komen milieudoelen door de voorgestelde
maatregel in het gedrang. Fabrikanten en importeurs investeren
jarenlang fors in het schoner en zuiniger maken van hun producten. Dat
de overheid deze kostbare inspanningen erkent en steunt blijkt uit de
verschillende stimuleringsmaatregelen, zoals een Euro VI-regeling voor
trucks. Al dit soort investeringen en inspanningen worden gedaan om,
onder andere, de NOx-uitstoot omlaag te brengen. Als we vervolgens 130
kilometer per uur gaan rijden, wordt (een deel) van deze inspanning
teniet gedaan. Nog kwalijker is dat we daardoor (internationale)
milieudoelen niet halen. Hierdoor zullen we ons in de toekomst
geconfronteerd zien met bouw- of mobiliteitsstops.
Einde bericht
*
Links:
http://www.raivereniging.nl
Razende Robot Reporter