Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Mw. drs. A.J. Vlam

Titel proefschrift
Customer First? The Relation between Advisors and Consumers of Financial Products

---

Promotoren:
Prof.dr. Ph.H.B.F. Franses

---

Datum

01 december 2011 13:30

---

Locatie:
Arminius

---

Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)

Relatie financieel adviseur en consument kan aan twee kanten beter

Meer financieel inzicht consument door betere voorbereiding

Een goede voorbereiding van zowel consument als financieel adviseur verbetert de relatie tussen de adviseur en klant. Als consumenten zich goed voorbereiden op hun financiële hulpvraag, kunnen financiële adviseurs betere adviezen geven. Op zijn beurt moet de adviseur er alles aan doen om boven tafel te krijgen hoe de situatie van zijn cliënt precies ervoor staat. Dat stelt Anita Vlam in haar proefschrift Klant Centraal? De relatie tussen adviseurs en consumenten van financiële producten. Zij onderzocht het gedrag van consumenten, het verbeteren van hun financieel inzicht en van goede besluitvorming over persoonlijke financiën. Vlam promoveert donderdag 1 december 2011 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Vlam deed onderzoek onder financieel adviseurs en hun klanten, op basis van gegevens van twee Nederlandse financiële organisaties. Financiële producten zitten vaak ingewikkeld in elkaar. Consumenten zoeken daarom meestal hulp bij hun keuze van financiële producten. Als voorbereiding bestuderen zij de financiële bijsluiter en zoeken naar informatie op internet, maar die is vaak niet makkelijk te begrijpen. Zij wenden zich dan voor advies tot financieel adviseur. Hoe duidelijker de vraag van de consument is, hoe beter deze kan helpen. Daarom is het niet alleen nodig voor de consument om zich goed voor te bereiden, maar moet de adviseur zich ook goed verdiepen in de achtergronden en vraag van de cliënt. Dit versterkt het vertrouwen en verbetert uiteindelijk de kwaliteit van het advies.

Vlam gaat tevens in op het consumentengedrag ten aanzien van leningen en dergelijke. In haar overzicht van de bedragen die gemoeid zijn met individuele schulden en spaartegoeden zit informatie van Nederlandse huishoudens, gerelateerd aan de cijfers van andere Europese landen en van de VS.
De promovenda laat zien dat consumenten moeite hebben met berekeningen met percentages. Zij moeten niet te ingewikkelde berekeningen hoeven maken, omdat zij inschattingsfouten maken over bijvoorbeeld de hoeveelheid van de betalingstermijnen, aldus Vlam. Uit het onderzoek bleek ook dat als het totale bedrag wordt vermeld, zijn mensen minder bereid op afbetaling te kopen. Ondanks de waarschuwing `geld lenen kost geld' lijken klanten nog altijd te denken dat `koop vandaag, betaal morgen' geen lening is.

Het onderzoek van Vlam is verricht in de Erasmus School of Economics, als onderdeel van het Mature Talent Project, gericht op de ontwikkeling van vrouwelijk talent met ervaring in de economische wetenschap. Vrouwen kunnen in twee jaar een belangrijk onderzoeksthema uitwerken in een proefschrift.