Promotie Mw. drs. A.J. Vlam
Titel proefschrift
Customer First? The Relation between Advisors and Consumers of
Financial Products
---
Promotoren:
Prof.dr. Ph.H.B.F. Franses
---
Datum
01 december 2011 13:30
---
Locatie:
Arminius
---
Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)
Relatie financieel adviseur en consument kan aan twee kanten beter
Meer financieel inzicht consument door betere voorbereiding
Een goede voorbereiding van zowel consument als financieel adviseur
verbetert de relatie tussen de adviseur en klant. Als consumenten zich
goed voorbereiden op hun financiële hulpvraag, kunnen financiële
adviseurs betere adviezen geven. Op zijn beurt moet de adviseur er
alles aan doen om boven tafel te krijgen hoe de situatie van zijn
cliënt precies ervoor staat. Dat stelt Anita Vlam in haar proefschrift
Klant Centraal? De relatie tussen adviseurs en consumenten van
financiële producten. Zij onderzocht het gedrag van consumenten, het
verbeteren van hun financieel inzicht en van goede besluitvorming over
persoonlijke financiën. Vlam promoveert donderdag 1 december 2011 aan
de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Vlam deed onderzoek onder financieel adviseurs en hun klanten, op basis
van gegevens van twee Nederlandse financiële organisaties. Financiële
producten zitten vaak ingewikkeld in elkaar. Consumenten zoeken daarom
meestal hulp bij hun keuze van financiële producten. Als voorbereiding
bestuderen zij de financiële bijsluiter en zoeken naar informatie op
internet, maar die is vaak niet makkelijk te begrijpen. Zij wenden zich
dan voor advies tot financieel adviseur. Hoe duidelijker de vraag van
de consument is, hoe beter deze kan helpen. Daarom is het niet alleen
nodig voor de consument om zich goed voor te bereiden, maar moet de
adviseur zich ook goed verdiepen in de achtergronden en vraag van de
cliënt. Dit versterkt het vertrouwen en verbetert uiteindelijk de
kwaliteit van het advies.
Vlam gaat tevens in op het consumentengedrag ten aanzien van leningen
en dergelijke. In haar overzicht van de bedragen die gemoeid zijn met
individuele schulden en spaartegoeden zit informatie van Nederlandse
huishoudens, gerelateerd aan de cijfers van andere Europese landen en
van de VS.
De promovenda laat zien dat consumenten moeite hebben met berekeningen
met percentages. Zij moeten niet te ingewikkelde berekeningen hoeven
maken, omdat zij inschattingsfouten maken over bijvoorbeeld de
hoeveelheid van de betalingstermijnen, aldus Vlam. Uit het onderzoek
bleek ook dat als het totale bedrag wordt vermeld, zijn mensen minder
bereid op afbetaling te kopen. Ondanks de waarschuwing `geld lenen kost
geld' lijken klanten nog altijd te denken dat `koop vandaag, betaal
morgen' geen lening is.
Het onderzoek van Vlam is verricht in de Erasmus School of Economics,
als onderdeel van het Mature Talent Project, gericht op de ontwikkeling
van vrouwelijk talent met ervaring in de economische wetenschap.
Vrouwen kunnen in twee jaar een belangrijk onderzoeksthema uitwerken in
een proefschrift.
Erasmus Universiteit Rotterdam