Beleidsvormingsprocessen onderwijs vaak nauwelijks effect
Promotie Onderwijskunde
woensdag 30 november, 15.00 uur
De overheid is verantwoordelijk voor een samenhangend en goed functionerend onderwijsstelsel. Voor het realiseren van die opdracht is de overheid echter in hoge mate afhankelijk van decentrale actoren: (organisaties van) besturen van scholen en instellingen, schoolleiders en docenten. Ria Bronneman-Helmers onderzocht
de wijze waarop de overheid in de periode 1990-2010 invulling heeft gegeven aan haar verantwoordelijkheid voor het onderwijsstelsel en -bestel. Haar onderzoek laat zien dat de verhouding tussen de overheid en het georganiseerde onderwijsveld in de afgelopen twintig jaar ingrijpend is gewijzigd. Zo is er meer autonomie gekomen voor besturen van onderwijsinstellingen en steeg de (indirecte) invloed van onderwijsexterne instanties en organisaties (OESO, EU, werkgevers, media). Ook blijkt uit haar onderzoek dat het beleidsvormingsproces rond onder meer de vrijheid van onderwijs en de verhouding tussen regulier en speciaal onderwijs vaak buitengewoon moeizaam verliep. Ook waren de effecten van het beleid in veel gevallen gering, en soms zelfs averechts.
Mw. H.M.Bronneman-Helmers: Overheid en onderwijsbestel. Beleidsvorming rond het Nederlandse onderwijsstelsel (1990-2010). Promotor is dhr. prof. dr. S. Karsten.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.
Universiteit van Amsterdam