Provincie negeert grote weerstand tegen Blankenburgtunnel
Persbericht van Vereniging Natuurmonumenten
Natuurmonumenten is zwaar teleurgesteld in de keuze van Gedeputeerde
Staten Zuid-Holland voor de Blankenburgtunnel. Ondanks grote weerstand
van omwonenden en diverse natuur- en milieuorganisaties kiest de
provincie Zuid-Holland voor de aanleg van een zesbaanssnelweg door het
open landschap aan de zuidzijde van Midden-Delfland. Gedeputeerde
Ingrid de Bondt maakte het standpunt van Gedeputeerde Staten woensdag
bekend.
'People, Planet en Profit'
Suzanne Klaassen, campagneleider Natuurmonumenten; "De provincie
vergeet de belangen van mensen en de natuur gelijkwaardig mee te nemen
naast de verkeersbelangen. Voor een duurzame afweging kijk je naar het
totaalplaatje. People, Planet en Profit horen in balans te zijn met
elkaar. Het lijkt erop dat de provincie slechts naar profit heeft
gekeken, terwijl je ook daar nog eens je vraagtekens bij kunt zetten,
als je de laatste studie van Rijkswaterstaat goed leest.''
TNS NIPO onderzoek: weinig draagvlak voor Blankenburgtunnel bij
omwonenden
De provincie gaat met haar keuze voor de Blankenburgtunnel volledig
voorbij aan de resultaten van een recent TNS NIPO-onderzoek in opdracht
van Natuurmonumenten. Daaruit blijkt dat liefst 79% van de inwoners van
de gemeenten Midden-Delfland, Schiedam, Maassluis en Vlaardingen zich
zorgen maakt over de kwaliteit van hun leefomgeving.
Dat komt door plannen voor een nieuwe snelweg, toenemend verkeer,
luchtvervuiling en het verdwijnen van groen. Van de respondenten vindt
88% dat de overheid moet kiezen voor een snelwegvariant waarbij natuur
en landschap ontzien worden, ook als dat meer geld kost. Het wordt
volgens Suzanne Klaassen hoog tijd dat ook deze argumenten meegenomen
worden door de besluitvormers. Zij hoopt dat minister Schultz van
Haegen van Infrastructuur en Milieu hier wel oog voor heeft.
Begin december beslist de minister over het nieuwe stuk snelweg als
verbinding tussen de noord- en zuidoever van de Rotterdamse haven. Zij
kiest uit twee varianten, de Blankenburgtunnel of de Oranjetunnel.
Blijkens het onderzoek verliest 67% van de respondenten de
Oranjetunnel, slechts 18% is voor de Blankenburgtunnel. Vrijwel alle
respondenten (97%) vindt het belangrijk dat er voldoende en goed
bereikbaar groen op korte afstand aanwezig is, de helft (50 procent)
wil best een langere reistijd om Midden-Delfland te behouden.Tekenend
voor de reacties van de omwonenden is ook dat hoewel voor 37% de
Blankenburgtunnel de snelste variant zou zijn, toch 58% de voorkeur
geeft aan de Oranjetunnel.
Blankenburg- of Oranjetunnel
Om de verkeersproblemen ten westen van Rotterdam op te lossen, wil de
overheid een extra verbinding aanleggen tussen de snelwegen A20 en A15.
Dat wordt een tunnel onder de Nieuwe Waterweg en een nieuw stuk
snelweg. Op dit moment zijn er twee opties: de Blankenburgtunnel en de
Oranjetunnel. De Blankenburgtunnel is door het zuidelijk deel van
Midden-Delfland gepland, de laatste groene oase tussen Rotterdam, Den
Haag en Delft en een prachtig landschap met grote cultuurhistorische
waarde. De Oranjetunnel, 8 kilometer westelijker, is daarentegen veel
beter in te passen. Natuurmonumenten is voor behoud van een mooi
Midden-Delfland en wil daarom de Blankenburgtunnel voorkomen.
Links:
http://www.natuurmonumenten.nl
Razende Robot Reporter