SGP
Genoeg bezuinigd op Defensie
Het Nederlandse leger zit in een spagaat tussen ambitie en middelen.
Nederland wil enerzijds een veelzijdige krijgsmacht. Maar anderzijds
wordt er al jarenlang gesneden in het budget van de krijgsmacht. De SGP
roept de minister op een streep te trekken: Het kabinet moet Defensie
ontzien als er een volgende bezuinigingsronde nodig blijkt te zijn.
---
Begroting Defensie
29 november 2011
C.G. van der Staaij
Wereldwijd actief, vechten voor vrede, voor het welzijn van de mensen.
Dienstbaar zijn in woord en daad. Wat ik vooral zo mooi vind van het
leger, is dat hulpverlening hand in hand gaat met getuigen en vertellen
over het geloof. Het zal duidelijk zijn dat ik het nu niet heb over de
krijgsmacht maar over het Leger des Heils. Ik kwam daarop door een
bezorgde twitteraar die zich vanmiddag afvroeg: is met al die
bezuinigingen het Leger des Heils straks niet het enige leger dat wij
in Nederland overhouden? Het is inderdaad zorgwekkend hoe
megabezuinigingen doorwerken in de krijgsmacht. Tijdens dit debat kwam
het bericht naar buiten dat het doek is gevallen voor Hare Majesteit
Haarlem en dat die mijnenveger als gevolg van de
bezuinigingsmaatregelen uit de vaart is genomen. Dat schip heeft zich
verdienstelijk gemaakt met het onschadelijk maken van explosieven uit
de Noordzee en mijnen en vliegtuigbommen tijdens de Golfoorlog.
Zo'n voorbeeld laat zien dat de bezuinigingen niet alleen maar papieren
exercities zijn, maar dat ze ook echt pijn doen.
De minister probeert zo goed mogelijk te roeien met de riemen die hij
heeft, om in scheepvaarttermen te blijven. Over zijn inzet hebben wij
geen twijfel. Veel van de gemaakte keuzes, gegeven het beperkte budget,
hebben wij ook gesteund, maar het meest springende punt in de begroting
is en blijft de spagaat tussen ambitie en middelen. Hoe denkt het
kabinet het streven naar een veelzijdig inzetbare krijgsmacht te kunnen
realiseren als er structureel 1 mld. wordt bezuinigd? Het is opvallend
dat in de beleidsagenda expliciet wordt vermeld wat de krijgsmacht moet
kunnen uitvoeren. Het in de beleidsagenda omschreven ambitieniveau komt
grotendeels overeen met dat van de eerdere beleidsnota's van vorige
kabinetten. Hoe denkt het kabinet eenzelfde ambitieniveau te kunnen
uitvoeren met een budget dat 1 mld. kleiner is? Dat is het
belangrijkste pijnpunt in de voorliggende stukken.
Natuurlijk kan er worden gezegd dat alle achterstanden na 2014 moeten
zijn weggewerkt en de financiën weer op orde moeten zijn, maar dat
betekent feitelijk dat dit vraagstuk wordt doorgeschoven naar een
volgend kabinet. Dat heeft het vorige kabinet ook al gedaan toen het
alles verwees naar de periode na de fundamentele verkenningen. Het is
dus letterlijk het oude liedje en dat in een tijdsgewricht dat
misschien wel onzekerder en instabieler is dan ooit. Papier is
geduldig, maar daarmee kunnen wij onze veiligheid niet borgen. Heeft
het uitgangspunt dat in 2014 alle achterstanden zijn weggewerkt en de
financiën op orde moeten zijn, nog enige geldingskracht, ook gezien de
voortgaande financiële crisis? Welke ruimte is er echt voor groei,
dynamiek en innovatie? Dat zijn ook kernwoorden uit de beleidsagenda.
Ik heb er al eerder op gewezen dat Defensie al jaren achtereen is
getroffen door tekortschietend budget en nieuwe bezuinigingen. De tot
vervelens toe herhaalde zin dat Defensie allang geen vet meer op de
botten heeft, is inmiddels zelf tot op het bot toe uitgesleten. In
vergelijking met andere departementen heeft Defensie in ieder geval
meer dan haar portie geleverd als het gaat om bezuinigingen. Wat ons
betreft wordt er een harde streep getrokken. Het kabinet zou Defensie
moeten ontzien als er een volgende bezuinigingsronde nodig blijkt.
Als het gaat om de verwachte verkoopopbrengsten van overtollig groot
materieel vraag ik me af of Defensie zich niet rijker rekent dan zij
is. Klopt het dat hiervoor nauwelijks markt bestaat in de huidige
situatie? Bovendien gooien veel meer landen hun overtollige materieel
op straat. Gaan we nu voor een habbekrats duur materieel verkopen? En
waar is de opbrengst eigenlijk voor bedoeld? Kan men daarmee de
voorgenomen intensiveringen en investeringen betalen of is dit geld
nodig om tegenvallers te dekken? Als het eerste het geval is, vrees ik
dat ook van een aantal intensiveringen weinig terecht zal komen. Kan de
minister ons geruststellen?
In de begroting wordt tevens gesproken over de voorgenomen
internationale defensiesamenwerking met Duitsland, Noorwegen, het
Verenigd Koninkrijk en binnen de Benelux. We horen dat dit in de
praktijk heel moeizaam van de grond komt. Klopt dat en waardoor komt
dit? Zal de beoogde samenwerking vooral moeten leiden tot een
verbetering van de efficiëntie van de Europese defensie-inspanningen
of levert deze samenwerking ook besparingen op, zodat deze middelen
elders binnen de Defensiebegroting kunnen worden benut? Waar rekent de
minister op?
De SGP-fractie is positief over de Veteranenwet, die door de Tweede
Kamer is aangenomen. Fijn dat daar zo'n brede steun voor te vinden was
en dat hij door het kabinet positief is bejegend. Ik sluit me van harte
aan bij de waarderende woorden die zijn gesproken over het goede nieuws
voor de oudere veteranen en over het inlossen van die ereschuld.
Blijft er straks alleen een Leger des Heils over? Zo begon ik mijn
bijdrage. Je kunt je afvragen of het erg is als dat het geval zou zijn.
Zij doen toch ook goed werk? Zonder wapens zelfs. Het is toch prachtig
als je veel van de gevleugelde woorden over vechten voor vrede en
welzijn zonder wapens kunt bewerkstelligen? Dat is het zeker, maar het
is onze overtuiging dat we wel degelijk een krijgsmacht met wapens
nodig hebben in een gebroken wereld zolang de heilsboodschap van liefde
en vrede niet op alle wereldharten vat heeft. Daarom vinden we het
belangrijk dat we nu en in de toekomst werk blijven maken van een
stevige en goed toegeruste krijgsmacht.