Gemeente Súdwest Fryslân
Nieuws
Súdwest-Fryslân professionaliseert gladheidsbestrijding
De gemeente Súdwest-Fryslân zorgt als wegbeheerder voor goede en
veilige wegen. Hierbij hoort ook een gedegen plan voor
gladheidsbestrijding.
Vorige winter is, omdat de fusiedatum midden in het winterseizoen
viel, het beleid van de vijf fusiegemeenten nog niet samengevoegd. Eind
oktober heeft de gemeenteraad van Súdwest-Fryslân het
Meerjarenbeleidsplan Gladheidsbestrijding 2011-2014 vastgesteld. Dit
beleid is uitgewerkt in een Uitvoeringsplan. Hiermee gaat de gemeente
de gladheid professioneler en effectiever bestrijden.
Nieuw meetsysteem
Met ingang van komende winter gaat Súdwest-Fryslân werken met een nieuw
gladheidsmeetsysteem. Hierbij genereren gladheidmeetpunten langs de weg
continu gedetailleerde informatie over wegdektemperatuur, conditie van
de weg (droog, nat, of zout), dauwpunts-temperatuur, neerslag en
temperatuur onder het wegdek. Onze gladheidscoördinatoren lezen deze
meetpunten uit en ondernemen gerichte acties. Zij worden hierbij
ondersteund en voorzien van advies en waarschuwingen door Meteo
Consult. Meteo Consult kan ook op afstand de meetpunten uitlezen. Op
deze wijze kunnen we nauwkeuriger bepalen of, waar, wanneer en hoeveel
er gestrooid moet worden. Hiermee verbetert de veiligheid op de weg en
tegelijk bespaart het strooikosten.
De gemeente Súdwest-Fryslân gaat met ingang van dit winterseizoen ook
in de voormalige gemeente Bolsward de gladheid zelf weer coördineren.
Voorheen was dit uitbesteed. De gemeente Súdwest-Fryslân bespaart door
het weer in eigen beheer nemen van de gladheidbestrijding op de
strooikosten. Deze besparing wordt aangewend voor de verdere
professionalisering van het Gladheidsbestrijding zoals is vastgelegd in
met beleidsplan.
Nat zout
Om het strooien zelf effectiever te maken gaan we vanaf het
winterseizoen 2012-2013 het gemeentelijke gebied volledig strooien met
nat zout. Een methode waarbij vochtig zout met grotere en exactere
strooibreedtes en hogere rijsnelheid over het wegdek wordt gestrooid
waardoor de gladheidsbestrijding duurzamer, doeltreffender en
doelmatiger is. Dit winterseizoen wordt het nat strooien voor een deel
van het gemeentelijke gebied toegepast. Voor deze methode is aanpassing
van de strooimachines nodig. Hiermee start de gemeente na het komende
winterseizoen.
Strooigebieden
Daarnaast gaan we werken met eenzelfde prioritering voor alle kernen en
buitengebieden in de gemeente. Hiervoor delen we ons wegennetwerk op in
drie soorten strooigebieden.
De hoofdroutes/ontsluitingswegen, voor zowel auto, fiets als bus,
worden direct gestrooid en zo mogelijk al preventief behandeld. Als de
hoofdroutes behandeld zijn, is onze tweede prioriteit het strooien van
de binnensteden, grote parkeerplaatsen, industrieterreinen en
fietsroutes (welke niet al zijn gestrooid als hoofdfietsroute) als hier
hinder is van gladheid.
Woonwijken, recreatieve fietspaden en overige wegen strooien we in
principe niet. Alleen bij extreme weerssituaties en wanneer de
hoofdroutes, grote parkeerplaatsen, industrieterreinen en fietsroutes
gestrooid zijn, kan gekozen worden om ook de overige wegen te strooien.
Globaal is dit ook al de methode waarmee de vijf fusiegemeenten
werkten. Voor het komende winterseizoen passen we de strooiroutes dan
ook alleen op een paar kleine punten aan. Op dit moment rijden we alle
strooiroutes na en leggen we de exacte routes vast in onze
navigatiesystemen. Hierdoor rijden de strooiwagens, onafhankelijk van
wie de route rijdt, altijd dezelfde en complete route. Na dit
winterseizoen stellen we, waar nodig, de bestaande routes bij, zodat ze
volledig aansluiten bij de afspraken uit het Meerjarenbeleidsplan.
Belangrijk onderdeel van het Uitvoeringsplan Gladheidsbestrijding is de
communicatie. Het informeren en waarschuwen van de weggebruiker heeft
de volledige aandacht van de gemeente. Hierbij is het belangrijk dat
weggebruikers precies weten waar wel en niet gestrooid wordt. De exacte
strooiroutes worden binnenkort online gezet en in de verschillende
media informeert de gemeente de weggebruikers over de werkwijze en
strooiroutes.