Adfiz
Hermans pleit tijdens Verzekeringsbranchedag voor helder onderscheid
onafhankelijk advies en productverkoop
In beide rollen wordt bemiddeld
Tijdens de Verzekeringsbranchedag ontstond tijdens het slotdebat
spraakverwarring over de stelling "productverkoop en adviseren dienen
gescheiden activiteiten te zijn". De verwarring spitste zich vooral toe
op het woord productverkoop. Productverkoop werd verward met
bemiddelen. Met productverkoop wordt echter geduid op de adviespraktijk
van aanbieders. Deze laatste praktijk is een andere dan het advies dat
gegeven wordt door de onafhankelijk adviseur.
In die zin is logischer om te spreken over onderscheid tussen
productverkoop en advies dan over een scheiding tussen deze
activiteiten. Hermans interpreteerde de stelling daarom als de vraag of
productverkoop en advies voor de klant helder te onderscheiden
invullingen van de adviesfunctie moeten zijn. Het antwoord daarop is in
de visie van Adfiz simpel: Ja, want een adviesgesprek is iets heel
anders dan een verkoopgesprek, en daar moet je kraakhelder over zijn
tegen je klant. De klant moet weten op welke vorm van dienstverlening
hij mag rekenen.
Graag geven wij het standpunt van Adfiz op dit vlak nogmaals
puntsgewijs weer:
1. Advies (onafhankelijk adviseur die wettelijk gezien adviseert en in
nagenoeg alle gevallen ook producten inkoopt, bemiddelt dus) en
verkoop (niet-onafhankelijke verkoopadviseurs in dienst bij
verzekeraars en banken) zijn twee verschillende functies in
hetzelfde speelveld (voor wie dus dezelfde spelregels moeten
gelden). Productverkoop geschiedt dus door verkoopadviseurs van
banken en verzekeraars; Advies en productinkoop (bemiddeling) door
onafhankelijke adviseurs.
2. De klant moet klip en klaar weten wat de dienstverlening van een
adviseur resp. verkoopadviseur inhoudt: is het verkoop of is het
advies? Maar ook wat voor advies, en welk serviceniveau etc.
(transparantie over dienstverlening)
3. De klant moet goed weten wat hij voor die dienstverlening betaalt.
(nominale transparantie over advies- en distributiekosten)
4. De klant moet erop kunnen vertrouwen dat het een eerlijke prijs is.
(netto-prijsvorming)