FloraHolland
Veiling Rhein-Maas viert éénjarig bestaan
FloraHolland (29 november 2011) - Vandaag is bij Veiling Rhein-Maas
stilgestaan bij het éénjarige bestaan van de marktplaats. Precies een
jaar geleden draaiden de acht klokken in Herongen voor het eerst. In de
nieuwe Duits-Nederlandse joint venture gingen de drie veillocaties
Landgard Herongen, Lüllingen en FloraHolland Venlo op. Veiling
Rhein-Maas heeft in het eerste jaar een goede start gemaakt en heeft
duidelijke plannen om verder door te ontwikkelen en uit te breiden om
de economische motor te zijn voor de Euregio.
Beide directeuren Ruud Knorr en Franz-Willi Honnen van Veiling
Rhein-Maas in hun toespraak op deze eerste verjaardag. "We zijn goed
van start gegaan dit eerste jaar. We hebben flinke slagen kunnen maken
en processen in het afgelopen jaar weten te stroomlijnen. Toch verliep
vanaf het begin niet alles vlekkeloos en naar wens, maar klanten en
aanvoerders hadden daar veel begrip voor. De inzet van onze
medewerkers, verbeteringen snel door te voeren, heeft een belangrijke
rol gespeeld, dat we nu tevreden op het jaar kunnen terugblikken. Het
was niet altijd gemakkelijk, ook met het oog op het samenbrengen van
drie (bedrijfs)culturen. We hebben het in deze steeds internationaler
opererende wereld van bloemen en planten telkens als kansen gezien. We
gaan in 2012 de organisatie nog verder optimaliseren om klaar te zijn
voor de toekomst".
Aanbodsconcentratie in het Euregio-gebied
Een belangrijke reden voor het samenvoegen van de drie locaties
Landgard Herongen, Lüllingen en FloraHolland Venlo lag in de regio
zelf, namelijk de wens van betrokkenen om te komen tot
aanbodsconcentratie in het Euregio-gebied. Deze concentratie heeft
geleid tot een sterkere marktplaats voor de gebruikers. Dit is terug te
zien in het dagelijkse aanbod, als ook aan de gelijkmatigere
omzetverdeling over de vijf veildagen. Klanten ervaren daarnaast een
aantrekkelijker en completer aanbod van bloemen en planten, al zijn
daar zeker nog wensen. De veiling wil haar assortiment in 2012 verder
verbreden en verdiepen, om nog aantrekkelijker te worden voor haar
klanten. Voor klanten en aanvoerders is het gebruik van een uniforme
bloemenkar, CC-Container en fust een direct voordeel gebleken.
Plannen voor de toekomst
De marktplaats in Herongen functioneert en groeit. Het uitbreiden van
de marktplaats blijkt absoluut noodzakelijk, om een motor te zijn voor
de economische groei in de Euregio. Het doorontwikkelen van de
processen en de dienstverlening en het verhogen van de klantgerichtheid
zijn heldere doelen die Veiling Rhein-Maas zich voor 2012 stelt.
Daarbij ligt de focus op het verder uitbouwen van Kopen Op Afstand
(KOA), beeldondersteunend veilen en een goede implementatie van de
betrouwbaarheidsindex (BI) voor aanvoerders. Omdat Veiling Rhein-Maas
nog traditionele klokken heeft, wil zij met het oog op de
virtualisering meer inzetten op de combinatie KOA en beeldondersteunend
veilen, ook om klanten van verder liggende markten te kunnen bereiken.
Doel hierbij is de koopkracht te vergroten bij zowel bestaande als
nieuwe klanten, ook richting de Oost-Europese markten.
Daarnaast moeten bepaalde bedrijfsonderdelen aangepast worden aan de
eisen die aanvoerders en klanten aan de veiling stellen. De doelen zijn
erop gericht om Veiling Rhein-Maas toekomstproof te maken, een stabiele
markplaats te creëren en om een excellente dienstverlener te zijn voor
aanvoerders en klanten.