Overeenkomst met Consortium Spoorzone Breda voor Stationskwartier
Het college heeft op 30 november een intentieovereenkomst ondertekend
met het Consortium Spoorzone Breda VOF. Doel is de haalbaarheid te
onderzoeken van de herontwikkeling van de locatie Spoorstraat/hoek
Academiesingel in het toekomstige Stationskwartier. De
intentieovereenkomst volgt op gesprekken die het consortium sinds 2010
heeft gevoerd over de herontwikkeling van dit deel van Via Breda.
NS Poort heeft onlangs besloten zich te concentreren op de ontwikkeling
van stations en het daarmee samenhangende vastgoed. Gevolg is dat het
in het Bredase stationsgebied geen risicodragende, ontwikkelende partij
meer wil zijn. Daarom vindt het college het een logische stap de
haalbaarheid van herontwikkeling van dit deelgebied binnen Via Breda te
onderzoeken. Daartoe dient de ondertekende overeenkomst met het
Consortium Spoorzone BredaVOF.
Wethouder Arbouw: "Het ondertekenen van de intentieovereenkomst is voor
mij een belangrijk signaal dat marktpartijen in deze economisch
moeilijker tijden overtuigd zijn van de potentie van Via Breda. De
locatie waar de haalbaarheidsstudie zich op richt ligt op een steenworp
afstand van het nieuwe Centraal Station en het nieuwe Gerechtsgebouw.
Het Consortium Spoorzone Breda VOF ziet binnen de randvoorwaarden die
de gemeente Breda stelt kansen voor een kwalitatief hoogwaardige
invulling van dit deel van het Stationskwartier".
Ook directeur Michiel Stevens van Consortium Spoorzone Breda VOF ziet
het potentieel van Via Breda: "Nu Gemeente Breda, ProRail en NS de
realisatie van de nieuwe OV terminal en de aanleg van de Stationslaan
hebben opgedragen, is een belangrijke stap voorwaarts gezet in de
realisatie van Via Breda. Deze positieve ontwikkeling geeft de burger
moed en de markt vertrouwen. Sinds haar oprichting in 2004 zijn de vijf
Bredase bedrijven die deel uitmaken van het Consortium rotsvast
overtuigd van de unieke kansen van Via Breda voor de stad Breda. We
zijn verheugd dat we in de gelegenheid worden gesteld om de
haalbaarheid van onze integrale ontwikkelingsvisie op de gehele
Spoorstraat te onderzoeken. Want als alle betrokken partijen de
potentie van deze prachtige ontwikkelingsmogelijkheid voor Breda willen
zien én waarmaken, dan realiseren we binnen drie jaar een uniek stukje
stad!"
Opgave
Het Consortium Spoorzone VOF voert het onderzoek volledig onder eigen
verantwoordelijkheid en voor eigen rekening en risico uit. Zij doet dit
binnen de door de gemeente gestelde kaders, zoals het bestemmingsplan
Stationskwartier en het stedenbouwkundig plan De Hoven.
De ontwikkeling op de locatie Spoorstraat, ook wel `De Hoven' genoemd,
moet voldoen aan het hoge ambitieniveau van Via Breda. De opgave voor
De Hoven bestaat uit nieuwbouw met een aangename afwisseling van wonen,
werken en groene hoven.
Vervolg
Als het Consortium Spoorzone Breda VOF en het Bredase college
concluderen dat de plannen aanvaardbaar en uitvoerbaar zijn, treden ze
met elkaar in overleg over het sluiten van een
samenwerkingsovereenkomst of een verkoop/realisatieovereenkomst. Dat is
ook het moment dat bewoners over de plannen worden geïnformeerd.
Breda, 30 november 2011
Locatie
kaart van Breda
Gemeente Breda