Gemeente Utrecht

2011 129

(ingekomen 25 oktober 2011 en antwoorden door het college verzonden op 29 november 2011)

SCHRIFTELIJKE VRAGEN Vragen van mevrouw mr. A.P. Vink

Schriftelijke vragen inzake "Wijzigingen Wet werk en bijstand mogen niet leiden tot fouten" Op 1 januari 2012 zullen een aantal wijzigingen in de Wet werk en bijstand (WWB) worden doorgevoerd. Eén van deze wijzigingen betreft het invoeren van een huishoudinkomenstoets. Los van wat D66 van deze wijziging vindt zal de wetswijziging door de gemeente Utrecht wel moeten worden uitgevoerd. Deze wijzigingen brengen het nodige werk met zich mee voor medewerkers van de gemeente. Noodzakelijk is onder andere dat de ICT-ondersteuning op orde is. D66 heeft echter vernomen dat het huidige ICT-systeem WiGo4it het verwerken van huishoudinkomenstoets pas per 1 juli 2012 structureel kan ondersteunen. Een woordvoerder van Wigo4it, de organisatie die onder andere de software voor de gemeente Utrecht ontwikkelt en beheert, verwacht dat het systeem dat tijdelijk gebruik gaat worden meer werk geeft op de werkvloer en daardoor de kans op fouten vergroot. 1 Dit betekent dat een half jaar lang medewerkers aan de slag gaan met een vergrote kans op het maken van fouten. D66 beseft dat deze gang van zaken voor een gedeelte worden veroorzaakt door het op landelijk niveau laat nemen van beslissingen. En voorbereid mens telt echter voor twee. D66 heeft daarom de volgende vragen aan het college van B en W: 1. Is het college voorbereid op het extra werk die deze ontwikkeling met zich mee brengt?

Ja, het college is hierop voorbereid. In nauwe samenwerking met Wigo4it en de overige G4, heeft het college een tijdelijke oplossing in het uitkeringensysteem (Socrates) uitgewerkt, waarmee de huishoudinkomenstoets tot 1 juli 2012 wordt ondersteund. Hierop wordt een tijdelijk werkproces ingericht. 2. Is het college op de hoogte van de vergrote kans op fouten die deze ontwikkeling met zich mee brengt?

Ja, het college is zich hiervan bewust. De gekozen oplossing is zo ingericht dat zo dicht mogelijk wordt aangesloten op de huidige werking van het systeem. Hierdoor worden zowel de hoeveelheid extra werk als de kans op fouten zo klein mogelijk gemaakt. Daarom is het uitstellen van de invoeringsdatum van de wetswijzigingen ook inzet geweest van onze G-4 lobby richting Den Haag. 3. Zo ja, zijn de risico's op fouten in kaart gebracht? Zo nee, is het college voornemens dit alsnog te doen?

Ja, zie hiervoor het antwoord op vraag 2. Daarnaast vindt er intern bij de afdeling Werk en Inkomen foutidentificatie, foutherkenning en controle op fouten plaats. Betrokken medewerkers ontvangen voor 1 januari 2012 opleiding en instructie voor dit tijdelijk werkproces. 4. Welke maatregelen worden getroffen om de kans op fouten zo klein mogelijk te maken?

In de backoffice zal het beheer van de nieuwe uitkeringen die vallen onder de toets op het huishoudinkomen door een beperkt aantal specialisten worden uitgevoerd. Deze specialisten zullen op de hoogte zijn van alle ins en outs van de nieuwe werkwijze en de mogelijke risico's op fouten. Hiermee wordt de kans op fouten zoveel mogelijk voorkomen.


1 http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal-besturen/nieuws/nieuws/ict-improvisatie-g4-voorwwb-aanpassing.2437973.lynkx

5. Brengt deze ontwikkeling extra kosten met zich mee? Zo ja, hoe hoog zijn deze kosten? Ja, maar de extra werkzaamheden zijn van tijdelijke aard en naar verwachting beperkt. We weten niet precies hoe hoog de kosten zijn. Mocht het zo zijn dat er fouten worden gemaakt dan is de kans groot dat uitkeringsgerechtigheden hiervan de dupe zullen zijn. Zij zullen wellicht teveel ontvangen bedragen terug moeten betalen. Voor mensen met een laag inkomen is dit in de regel een groot probleem. Goede informatievoorziening is daarom noodzakelijk. 6. Worden de uitkeringsgerechtigheden in Utrecht geïnformeerd over de op handen zijnde wijzigingen?

Ja, de uitkeringsgerechtigden worden geïnformeerd. In het oktobernummer van het Werk en Inkomen Nieuws (magazine voor klanten) is een eerste aankondiging gemaakt over de wijzigingen in de WWB met de mogelijke gevolgen. In het komende decembernummer wordt hierop voortgeborduurd. In het eerste kwartaal van 2012 komt er een extra uitgave van de klantenkrant uit die geheel gewijd wordt aan de wijzigingen van de WWB. Daarnaast wordt alle informatie op utrecht.nl aangepast en wordt er een script van meest gestelde vragen en antwoorden opgesteld voor de balies en het klantcontactcentrum. Deze informatie is met name bedoeld voor het zittend bestand. Nieuwe klanten die zich melden na 1 januari worden volgens de nieuwe wet behandeld en geïnformeerd. 7. Worden de uitkeringsgerechtigheden in Utrecht geïnformeerd over dit specifieke probleem?

Nee, dit probleem is voor onze interne organisatie. We gaan er vanuit dat onze klanten hier niets van merken. 8. Zo nee, bent u alsnog bereid dit te doen?

Nee, we denken de risico's tijdig te kunnen ondervangen, zodat we per 1 januari 2012 de correcte uitkering zullen gaan uitbetalen.

---- --