Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Amsterdam, dinsdag 29 november 2011
ASEED zet volgende stap in campagne tegen gebrekkige en misleidende informatie door Albert Heijn.
Vrijdag 2 december zet ASEED de volgende stap in de campagne tegen
gebrekkige en misleidende informatie door Albert Heijn. Ditmaal geven
we geen gehoor aan de sommatie van de directie. Rond half zes wordt
zowel gestickerd als geflyerd bij Albert Heijn aan de Celebesstraat te
Amsterdam.
Tijdens de vorige actie, op 10 november aan de Helmholzstraat in
Amsterdam, werden de actievoerders opgewacht door politie en bewakers
van Albert Heijn. De actievoerders werden gewaarschuwd: als ze zouden
gaan stickeren zou de politie meteen ingeschakeld worden. Er is toen
besloten om alleen flyers uit te delen. Tot hun verbazing van het
winkelend publiek deelden de werknemers van Albert Heijn ook flyers
uit bij de deur. Hierdoor ontstond een 'pamflettenstrijd'. (1) De
Albert Heijn aan de Helmholzstraat gaf duidelijk gehoor aan de oproep
van het hoofdkantoor om strenger op te treden tegen actievoerders. (2)
Deze keer zullen de actievoerders echter beter voorbereid zijn en zich
niet zo maar laten afschrikken.
Albert Heijn zegt op haar eigen website duurzame soja in te gaan kopen
via de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. ASEED stelt dat de Ronde
Tafel deze soja nooit als duurzaam had mogen bestempelen.
Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar
Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in Zuid
Amerikaanse landen voor grootschalige ontbossing, milieuvervuiling,
sociale en gezondheidsproblemen. Ook genetische gemanipuleerde soja
die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag
'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. (3) Door deze
RTRS duurzaam te noemen misleidt Albert Heijn haar klanten. (4)
Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en
organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de
opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel. (5)
Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid
en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton
soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. Dat het Wereld Natuur
Fonds betrokken is bij de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja is niet
verwonderlijk als je bedenkt dat Monsanto, de grootste producent van
soja-zaadgoed, één van de sponsoren is van de milieu club. (6)
?ASEED vraagt Ahold nogmaals te stoppen met het misleiden van de
consument en uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen?,
aldus één van de actievoerders. ?Zolang Albert Heijn niet eerlijk is
over de schadelijke gevolgen van grootschalige soja-productie, zullen
wij de consument hierover blijven informeren.?
'Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om
de klanten beter en eerlijker voor te lichten'.
****************************
Ingezonden persbericht