Raad van State
dinsdag 29 november 2011
Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Amsterdam van het
bestemmingsplan en exploitatieplan 'Buiksloterham'. Het plan heeft
betrekking op een industrieterrein 'Buiksloterham' in Amsterdam-Noord,
aan de Noordelijke IJ-oever. Het plan maakt het mogelijk het 100
hectare grote gebied te ontwikkelen van een industrieterrein naar een
gemengd woon- en werkgebied. Air Products, dat industriële gassen
maakt, is gevestigd op het industrieterrein en komt tegen het plan in
beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Volgens het bedrijf maakt het plan op korte afstand van het bedrijf
woningen mogelijk en beperken die de bedrijfsvoering én
ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf. Ook vreest het bedrijf dat
er voor de toekomstige bewoners van die woningen geen goed woon-en
leefklimaat kan worden gegarandeerd. Ten slotte komt ook een inwoner
uit Amsterdam tegen het plan in beroep. (zaaknummer 201002167/1)
Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Zeist van het
bestemmingsplan 'Buurtschap'. Het plan heeft betrekking op het
zogenoemde Sanatoriumterrein. Op het terrein zullen de bewoners van
zorginstelling Dennendal worden gehuisvest. Daarvoor zullen 107
woningen en 17 zorgwoningen worden gebouwd in een deel van het
Sanatoriumbos. Dit deel grenst aan de Schermerslaan en de
Thorbeckelaan. De Stichting Behoud Sanatoriumbos Zeist, de Stichting
Milieuzorg Zeist en de Belangen Overleg Groep Dichterswijck zijn het
niet eens met het plan. Zij vrezen een aantasting van de
landschappelijke, natuurlijke en cultuurhistorische waarden van het
gebied. Ook zijn zij bang voor de gevolgen van het afsluiten van de
Thorbeckelaan voor doorgaand verkeer. Daarom komen zij tegen het plan
in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De
zitting gaat ook over vier besluiten die het college van burgemeester
en wethouders van Zeist heeft verleend om het project mogelijk te
maken. Het gaat om een vrijstelling van het bestemmingsplan, een
ontheffing op grond van de Flora- en Faunawet, een monumentenvergunning
en een vergunning voor het afsluiten van de Thorbeckeweg. Tegen die
besluiten kwamen de organisaties eerder in beroep bij de rechtbank in
Utrecht. Die verklaarde hun beroepen in juni 2011 niet-ontvankelijk.
Tegen die uitspraak komen zij in hoger beroep bij de Raad van State.
(zaaknummers 201003407/1 en 201107810/1)
Zitting over de vaststelling door de minister van Infrastructuur en
Milieu van het tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.
De zitting gaat ook over een wijziging van het tracébesluit. Met het
tracébesluit wil de minister het wegennet tussen Schiphol, Amsterdam en
Almere uitbreiden om te voorkomen dat deze centrale verkeersader
dichtslibt. Verbreding van de bestaande wegen, nieuwe bruggen, tunnels
en viaducten moeten voor een betere doorstroming van verkeer en
betrouwbare reistijden zorgen, aldus de minister. In totaal wordt 63
kilometer snelweg aangepast en worden er twee tunnels aangelegd, de
Keizer Kareltunnel op de A9 bij Amstelveen en, eveneens op de A9, de
Gaasperdammertunnel. Verder worden ongeveer 100 bestaande bruggen en
viaducten aangepast en wordt er een aquaduct gebouwd bij de A1 bij de
kruising van die weg met de rivier De Vecht. Op een aantal trajecten
van de A1, A6, A9 en A2 wordt het aantal rijbanen uitgebreid naar vier
of vijf per rijrichting. Zo worden bijvoorbeeld bij het knooppunt
Muiderberg en Hollandse Brug op de A6 vijf rijbanen per rijrichting
aangelegd in plaats van het huidige aantal van vier. Ook de Hollandse
Brug zelf wordt aan de zuidoostkant uitgebreid door de aanleg van
wisselstroken, een parallelweg en een rijbaan voor langzaam verkeer.
Ruim veertig inwoners van Amsterdam, organisaties en bedrijven zijn het
niet eens met het besluit en komen daartegen in beroep bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Belangenvereniging Houdt
Haven Groen zet zich in voor het behoud van het groene karakter van
Almere-Haven. Volgens haar wordt het groen dat verloren gaat vanwege de
uitbreiding van de A6 op een verkeerde locatie gecompenseerd. Volgens
de Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg is het beter om de A6
met de A9 te verbinden, maar in het tracébesluit is gekozen voor een
andere oplossing. Ook betwijfelt zij of aan de luchtkwaliteitsnormen
kan worden voldaan. Een investeringsmaatschappij die eigenaar is van
het terrein van de voormalige Koninklijke Nederlandse
Springstoffenfabriek in Ouderkerk aan den Amstel is bang voor
financiële schade als gevolg van de verbreding van een viaduct bij de
A9. Verzekeringsmaatschappij Zwitserleven N.V./SRLEV N.V. is gevestigd
aan de Burgemeester Rijnderslaan in Amstelveen. Volgens de
verzekeringsmaatschappij wordt haar kantoor slechter bereikbaar door de
wegwerkzaamheden. Ook zou er een tekort aan parkeergelegenheid
ontstaan. De Stichting Beschermers Amstelland is het niet eens met de
komst van een tankstation met verzorgingsplaats langs de A9 ter hoogte
van de polder De Ronde Hoep. De stichting is bang voor een aantasting
van het groene, landelijke karakter van de polder. De Stichting
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam is het er niet mee eens dat door
de wegwerkzaamheden aan het tramviaduct de museumtramlijn tijdelijk
niet kan rijden. De museumtramlijn rijdt iedere zondag in de periode
van Pasen tot eind oktober vanaf het Haarlemmermeerstation in Amsterdam
tot aan de halte Bovenkerk in Amstelveen. Vanwege de hoeveelheid
partijen die tegen de besluiten in beroep komen, wordt de behandeling
van deze zaken op woensdag 30 november voortgezet. (zaaknummer
201104518/1 en 201111577/1)
11.30 uur
Zitting over de ontheffing die het college van burgemeester en
wethouders van Achtkarspelen heeft verleend voor de vestiging van een
sport- en afslankinstituut en de aanleg van 27 parkeerplekken aan de
Bolster in Harkema. Het gaat om een ontheffing van het bestemmingsplan
'Quakkenburg'. Een aantal omwonenden heeft bezwaar tegen de komst van
het instituut en komt tegen de ontheffing in hoger beroep bij de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De omwonenden
vrezen verkeers- en parkeerproblemen doordat de parkeerplekken niet op
het terrein van het instituut zouden kunnen worden aangelegd. Ook zijn
zij bang voor geluidsoverlast. De rechtbank in Leeuwarden verklaarde in
mei 2011 een eerder beroep van de omwonenden ongegrond. (zaaknummer
201106903/1)