OPTA beboet 'Zwitserse Consumentenvereniging' voor telefonische spam
Persbericht van Opta
OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft
All4Call B.V. en haar bestuurder een boete opgelegd van 280.000 euro
voor overtreding van het spamverbod en een aantal telemarketingregels.
Het callcenter, dat zich aan de telefoon voordeed als de 'Zwitserse
Consumentenvereniging', beloofde consumenten grote prijzen in ruil voor
deelname aan diverse loterijen. Consumenten werden hiertoe benaderd via
een automatisch oproepsysteem. Omdat consumenten bij gebruik van een
dergelijke belcomputer geen voorafgaande toestemming geven om gebeld te
worden, handelde All4Call in strijd met het spamverbod. Het callcenter
overtrad daarnaast een aantal telemarketingregels. OPTA stelde een
onderzoek in naar de telefonische verkooppraktijken omdat zij via de
websites www.spamklacht.nl en www.consuwijzer.nl klachten binnenkreeg.
Werkwijze
Consumenten werden allereerst ongevraagd via een automatisch
oproepsysteem gebeld. Afhankelijk van wat de gebelde zei, gaf de
computerstem van de fictieve 'Rudi Hurkmans' verschillende reacties.
Dit deed consumenten geloven in gesprek te zijn met een echt persoon.
Tijdens deze automatische telefoongesprekken werden de prijzen en
loterijen aangeprezen en werd geprobeerd naam en bankrekeningnummer te
ontfutselen. Vervolgens werd de consument teruggebeld door een
medewerker van All4Call met als doel een telefonische overeenkomst af
te sluiten. In deze vervolggesprekken werd de consument niet gevraagd
of deze nogmaals gebeld mocht worden. Ook werd de consument niet
gewezen op het Bel-me-niet-register.
De telefoontjes van de 'Zwitserse Consumentenvereniging' zorgden in de
periode juli 2009 tot juni 2010 voor zo'n 900 klachten op de website
www.spamklacht.nl. Via de website www.consuwijzer.nl ontving OPTA 650
consumentenklachten.
Spamverbod
Sinds mei 2004 geldt het verbod op spam aan natuurlijke personen. Op 1
oktober 2009 is het spamverbod uitgebreid en zijn alle consumenten en
bedrijven beschermd tegen spamberichten. In totaal heeft OPTA van mei
2004 tot en met oktober 2011 ruim 120.000 klachten ontvangen bij
www.spamklacht.nl. Het merendeel van de klachten betreft e-mail-, sms-
en faxspam.
Naar aanleiding van de spamklachten heeft OPTA inmiddels 6 dwangsommen
opgelegd en 21 boetes uitgedeeld met een totale waarde van ruim 2,1
miljoen euro. Ook heeft OPTA onlangs 30 waarschuwingen uitgedeeld aan
bedrijven. Omdat spam vaak op internationale schaal wordt
georganiseerd, werkt OPTA geregeld samen met collega-toezichthouders in
Europa.
Consumenten die worden gebeld terwijl ze staan ingeschreven in het
Bel-me-niet-register, kunnen hun klacht indienen op de website van
ConsuWijzer: www.consuwijzer.nl
OPTA gaat per 1 januari 2013 samen met de Consumentenautoriteit en de
NMa verder onder de
naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). De nieuwe toezichthouder wil
markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen.
Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers: consumentenbescherming,
sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht.
Links:
http://www.opta.nl
Razende Robot Reporter