Hoogwaardige handhaving moet fraude voorkomen en bestrijden
29 november 2011 - Het college van B&W heeft het beleidsplan Handhaving
Sociale Zaken vastgesteld voor de periode 2012-2016.
Hoogeveen is nu nog onderdeel van het Opsporingssamenwerkingsverband
Sociale Recherche Zuid-Drenthe en Noordwest-Overijssel. Dit verband
bestaat per 1 januari 2012 niet meer en vanaf die datum vult de
gemeente de taken op het gebied van fraudebestrijding en handhaving
zelf in. Het accent ligt op het voorkomen van fraude.
Al bij de poort alert
Het doel van handhaving is ervoor te zorgen dat alleen de mensen voor
wie de regelingen van het Werkplein bedoeld zijn, deze gebruiken. En
voorkomen is beter dan genezen. De inkomensconsulenten van het
Werkplein beoordelen al bij de eerste aanvraag of een uitkering terecht
is aangevraagd. Als er onduidelijkheden zijn, krijgt de klant eerst
zelf de gelegenheid om aan te tonen dat de geleverde informatie juist
is. Als dit niet voldoende is, volgt een intensieve controle en als het
nodig is, wordt de sociale recherche ingeschakeld.
Aan regels houden
Als mensen een bijstandsuitkering krijgen, moeten ze zich aan regels
houden. "We zorgen dat onze klanten goed geïnformeerd zijn over hun
rechten en plichten. Vervolgens gaan we ook handhaven", vertelt Smid.
"Al van tevoren geven we aan waar we in onze controles extra op letten.
We kondigen deze controles ruim van tevoren aan en geven ook duidelijk
aan wat de regels zijn. Als we dan alsnog fraude constateren, pakken we
deze streng aan."
Raad beslist
De gemeenteraad moet nog akkoord gaan met het beleidsplan. Daarna kan
de nieuwe werkwijze vanaf 1 januari vorm krijgen.
Gemeente Hoogeveen