Sanoma Uitgevers
Gijs Bakker wint Oeuvreprijs bij Sanoma Woon Awards 2011
---
29.11.11
Ontwerper Gijs Bakker heeft vanavond op de Sanoma Woon Awards de
Oeuvreprijs 2011 gewonnen. Awards gingen ook naar: Piet Hein Eek (Beste
Woonprofessional), de Hay Collection van Scholten en Baijings (Beste
Woonproduct), Floris Hovers (Jong Designtalent), Gispen (Beste stand
Woonbeurs Amsterdam) en Flinders (Beste Woonwebshop). Ikea en Eijerkamp
werden gekozen tot Beste Woonwinkels. De Award voor Beste Wooncampagne
ging naar Ligne Roset.
Mooie gedeelde momenten tijdens de Sanoma Woon Awards
De Sanoma Woon Awards 2011 werden uitgereikt door Humberto Tan tijdens
een spectaculaire show in De Overkant in Amsterdam-Noord. Aanwezig
waren 300 woonprofessionals onder wie grote namen uit de woonwereld. De
Woon Awards zijn jaarlijkse prijzen van Sanoma Media voor bijzondere
mensen, producten en prestaties in de woonbranche. Ze worden toegekend
door vakjurys, alleen de Beste Woonwinkels worden gekozen door het
publiek.
Oeuvreprijs: GIJS BAKKER
Gijs Bakker is het boegbeeld van designstichting Droog Design en zonder
Droog Design zou de belangstelling voor het Nederlands ontwerp
wereldwijd lang niet zo groot zijn. Bakker heeft ook Nederlands
sieraden internationaal op de kaart gezet. Tussen de
promotiewerkzaamheden door vindt Bakker nog altijd tijd om accessoires,
meubilair, interieur, publieke ruimten en tentoonstellingen te
ontwerpen. Zijn werk is onder meer terug te vinden in de collecties van
Hema, Artifort, Royal VKB en Castelijn. Sinds 2009 is hij creatief
directeur van Yii, een Taiwanees designlabel waarin ambacht en design
optimaal samengaan.
Beste Woonprofessional: PIET HEIN EEK
Piet Hein Eek is al een sterk merk, maar afgelopen jaar is hij er met
de opening van zijn eigen wereld op bedrijventerrein Strijp R in
Eindhoven in geslaagd zichzelf opnieuw uit te vinden. Hij is niet
alleen designer maar ook ondernemer en visionair. Het is van deze tijd
om te laten zien hoe iets gemaakt wordt, zegt Eek zelf.
Beste Woonproduct: DE HAY COLLECTION
Onderscheidend door oorspronkelijkheid en zeggingskracht. Functioneel
en toegankelijk voor een breed publiek. Daar voldoet zeker de Hay
Collection van ontwerpersduo Scholten en Baijings aan. Een
textielcollectie met opvallende grafische prints.
Jong Designtalent: FLORIS HOVERS
In zijn werk spelen bijzondere constructies regelmatig een rol. Daarbij
heeft Hovers oog voor het milieu. In zijn ontwerpen zijn materialen die
meestal verborgen worden juist wél te zien. Zijn werk is niet alleen
authentiek en inventief, er spreekt ook bevlogenheid uit. En dat is
misschien wel de belangrijkste reden waarom de jury Floris Hovers dit
jaar heeft aangewezen als Designtalent.
Beste stand Woonbeurs Amsterdam: GISPEN
De Award voor Beste stand Woonbeurs Amsterdam gaat naar Gispen.
Criteria waren: presentatie, communicatie en zaken als passie of
creativiteit. De stand van Gispen is toegankelijk, heeft een mooie
merkpresentatie en trekt bezoekers door de bijzondere
achterwandinvulling. Kortom, mooie rumour around the brand.
Beste Woonwebshop: FLINDERS
Woonwebshops hebben een ware professionaliseringsslag ondergaan.
Flinders voldoet aan alle eisen van de jury: goede functionaliteiten,
navigatie, design, productassortiment, leveringsvoorwaarden,
betaalproces en extras. Een uniek totaalconcept met een fysieke winkel,
goed gebruik van social media, een blog/magazine en stylingadvies.
Beste Woonwinkel: EIJERKAMP en IKEA
Eijerkamp is door het publiek gekozen tot Beste Woonwinkel in de
categorie 1 tot en met 5 filialen. Met goede scores over de hele linie,
van winkelinrichting tot duurzaamheid, en extra hoge scores op de
punten aanbevelingswaardigheid en deskundigheid personeel. Ikea is
opnieuw winnaar in categorie meer dan 5 filialen en scoort het hoogst
op prijs-kwaliteit en levertijd van producten. Ikea is verder goed
bereikbaar, passend bij mij en de website inspireert om naar de winkel
te gaan. Beide winkels scoren hoog op het punt van service.
Beste Wooncampagne: LIGNE ROSET
Appelleert de uiting aan de beoogde doelgroep? Is de balans tussen
tekst en beeld goed? Hoe verleidelijk is de uiting en is de boodschap
duidelijk? Aan al deze criteria voldeed Ligne Roset. Waarbij het spelen
met tegenstellingen de uiting tot een heuse blikvanger maakt.