Sanoma Uitgevers


Gijs Bakker wint Oeuvreprijs bij Sanoma Woon Awards 2011
---

29.11.11
Ontwerper Gijs Bakker heeft vanavond op de Sanoma Woon Awards de Oeuvreprijs 2011 gewonnen. Awards gingen ook naar: Piet Hein Eek (Beste Woonprofessional), de Hay Collection van Scholten en Baijings (Beste Woonproduct), Floris Hovers (Jong Designtalent), Gispen (Beste stand Woonbeurs Amsterdam) en Flinders (Beste Woonwebshop). Ikea en Eijerkamp werden gekozen tot Beste Woonwinkels. De Award voor Beste Wooncampagne ging naar Ligne Roset.

Mooie gedeelde momenten tijdens de Sanoma Woon Awards De Sanoma Woon Awards 2011 werden uitgereikt door Humberto Tan tijdens een spectaculaire show in De Overkant in Amsterdam-Noord. Aanwezig waren 300 woonprofessionals onder wie grote namen uit de woonwereld. De Woon Awards zijn jaarlijkse prijzen van Sanoma Media voor bijzondere mensen, producten en prestaties in de woonbranche. Ze worden toegekend door vakjurys, alleen de Beste Woonwinkels worden gekozen door het publiek.

Oeuvreprijs: GIJS BAKKER
Gijs Bakker is het boegbeeld van designstichting Droog Design en zonder Droog Design zou de belangstelling voor het Nederlands ontwerp wereldwijd lang niet zo groot zijn. Bakker heeft ook Nederlands sieraden internationaal op de kaart gezet. Tussen de promotiewerkzaamheden door vindt Bakker nog altijd tijd om accessoires, meubilair, interieur, publieke ruimten en tentoonstellingen te ontwerpen. Zijn werk is onder meer terug te vinden in de collecties van Hema, Artifort, Royal VKB en Castelijn. Sinds 2009 is hij creatief directeur van Yii, een Taiwanees designlabel waarin ambacht en design optimaal samengaan.

Beste Woonprofessional: PIET HEIN EEK
Piet Hein Eek is al een sterk merk, maar afgelopen jaar is hij er met de opening van zijn eigen wereld op bedrijventerrein Strijp R in Eindhoven in geslaagd zichzelf opnieuw uit te vinden. Hij is niet alleen designer maar ook ondernemer en visionair. Het is van deze tijd om te laten zien hoe iets gemaakt wordt, zegt Eek zelf.

Beste Woonproduct: DE HAY COLLECTION
Onderscheidend door oorspronkelijkheid en zeggingskracht. Functioneel en toegankelijk voor een breed publiek. Daar voldoet zeker de Hay Collection van ontwerpersduo Scholten en Baijings aan. Een textielcollectie met opvallende grafische prints.

Jong Designtalent: FLORIS HOVERS
In zijn werk spelen bijzondere constructies regelmatig een rol. Daarbij heeft Hovers oog voor het milieu. In zijn ontwerpen zijn materialen die meestal verborgen worden juist wél te zien. Zijn werk is niet alleen authentiek en inventief, er spreekt ook bevlogenheid uit. En dat is misschien wel de belangrijkste reden waarom de jury Floris Hovers dit jaar heeft aangewezen als Designtalent.

Beste stand Woonbeurs Amsterdam: GISPEN
De Award voor Beste stand Woonbeurs Amsterdam gaat naar Gispen. Criteria waren: presentatie, communicatie en zaken als passie of creativiteit. De stand van Gispen is toegankelijk, heeft een mooie merkpresentatie en trekt bezoekers door de bijzondere achterwandinvulling. Kortom, mooie rumour around the brand.

Beste Woonwebshop: FLINDERS
Woonwebshops hebben een ware professionaliseringsslag ondergaan. Flinders voldoet aan alle eisen van de jury: goede functionaliteiten, navigatie, design, productassortiment, leveringsvoorwaarden, betaalproces en extras. Een uniek totaalconcept met een fysieke winkel, goed gebruik van social media, een blog/magazine en stylingadvies.

Beste Woonwinkel: EIJERKAMP en IKEA
Eijerkamp is door het publiek gekozen tot Beste Woonwinkel in de categorie 1 tot en met 5 filialen. Met goede scores over de hele linie, van winkelinrichting tot duurzaamheid, en extra hoge scores op de punten aanbevelingswaardigheid en deskundigheid personeel. Ikea is opnieuw winnaar in categorie meer dan 5 filialen en scoort het hoogst op prijs-kwaliteit en levertijd van producten. Ikea is verder goed bereikbaar, passend bij mij en de website inspireert om naar de winkel te gaan. Beide winkels scoren hoog op het punt van service.

Beste Wooncampagne: LIGNE ROSET
Appelleert de uiting aan de beoogde doelgroep? Is de balans tussen tekst en beeld goed? Hoe verleidelijk is de uiting en is de boodschap duidelijk? Aan al deze criteria voldeed Ligne Roset. Waarbij het spelen met tegenstellingen de uiting tot een heuse blikvanger maakt.