SERV

Dringend werk maken van werkplekleren in Vlaanderen

Brussel, 29 november 2011

Te veel jongeren verlaten het onderwijs zonder diploma. In Vlaanderen gaat het om zo'n 14,2% en dat aantal stijgt. Vaak gaat het om leerlingen die schoolmoe zijn. Zonder diploma maken ze weinig kans op de arbeidsmarkt. De SERV pleit in een advies om sterker in te zetten op leren en werken . Werkplekleren geeft jongeren immers kansen om competenties te verwerven voor de arbeidsmarkt en een attest of diploma te halen. Zo verloopt de aansluiting van school naar arbeidsmarkt vlotter. Wie kan leren op de werkvloer heeft bovendien de eerste stap naar levenslang leren gezet.

Creativiteit en passie

Werkplekleren kan verschillende vormen aannemen, denk maar aan alternerend leren, stages, afwisselend leren en werken,... Het komt voor in het beroeps, technisch en hoger onderwijs maar ook werkzoekenden en werknemers kunnen leren op de werkplek.

Werkplekleren brengt creativiteit en passie in het leerproces. Op de werkvloer leer je zaken die je op school niet kan leren. Voor jongeren die de schoolbanken niet meer zien zitten biedt het een alternatief om toch te leren en een diploma te halen. Onderwijs en werk zijn geen aparte werelden maar leerplekken die onderling in contact staan.

Caroline Copers, SERV-voorzitter

"Voor de SERV betekent werkplekleren altijd leren en werken binnen een onderneming of een organisatie, in een traject met een gedefinieerd opleidingsplan en met de mogelijkheid tot attestering van het geleerde of de verworven competenties."

Evenwaardige partners

Onderwijs, onderneming en lerende zijn evenwaardige partners. Een partnerschap in vertrouwen is cruciaal. Succesvol leren en werken steunt op een gedeelde verantwoordelijkheid en een goede communicatie. Er zijn duidelijke afspraken nodig over de doelstellingen en verwachtingen.


*
Voor leerkrachten en directies moet het begeleiden van de lerende en de onderneming een volwaardige opdracht zijn. De SERV pleit voor een verdere professionalisering van die opdracht. Dit kan via de lerarenopleiding, leerkrachten-stages, ondersteuning door sectoren, ...


*
De ondernemingen moeten kwaliteitsvolle werkplekken aanbieden en de lerende ondersteunen in het leertraject. De SERV is zich ervan bewust dat een kwalitatieve begeleiding op de werkplek een engagement van de ondernemer vergt. Toch mag werkplekleren geen zaak zijn van grote bedrijven alleen. Met de steun van sectororganisaties moet werkplekleren ook voor KMO's een haalbare kaart zijn.


*
De lerende moet bereid zijn te werken aan zijn of haar persoonlijke ontwikkeling en zich inzetten om de competenties te verwerven die daarvoor nodig zijn.

Sleutels voor succesvol werkplekleren

De drie partijen zijn samen verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werkplekleren.

Kwaliteitsvol werkplekleren betekent dat er een duidelijk afgesproken leer- en opleidingsplan is dat leidt tot persoonlijke ontwikkeling en tot verruiming van de competenties van de lerende. Hij of zij kan rekenen op competente vakleerkrachten en stagebegeleiders, goed opgeleide mentoren en goed uitgeruste en veilige werkplekken. Wat hij of zij leert, wordt geëvalueerd en leidt tot een attest. De leerwerkplek leidt naar een doorstroomopleiding of de arbeidsmarkt.

De SERV vraagt de zekerheid dat elke lerende de leerwerkplek krijgt die nodig is voor een succesvol leertraject.

Maar om werkplekleren echt te doen slagen is een mentaliteitswijziging nodig. Werkplekleren is vandaag nog te weinig ingebed in de cultuur van scholen en ondernemingen. In de onderwijswereld moet het besef ingang vinden dat werkplekleren een meerwaarde is voor iedereen die een beroep wil leren. Ondernemingen moeten beseffen dat investeren in werkplekleren bijdraagt aan een positieve leercultuur en een leven lang leren.

Meer informatie

Je vindt het SERV-advies over werkplekleren op de SERV-website: www.serv.be Voor meer informatie over dit persbericht kan je contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatiedienst, gsm 0476/78.38.49, tel. 02/20.90.156, cjacobs@serv.be

Cijfers over de ongekwalificeerde uitstroom vind je:

In het rapport "Vroege schoolverlaters in Vlaanderen. Evolutie van de ongekwalificeerde uitstroom tot 2008 -Samenvatting" G. Van Landeghem & J. Van Damme bij het Steunpunt Studie en Schoolloopbanen.