Santa verslaat Sint in populariteitsstrijd
Persbericht van Het PR Bureau
Santa verslaat Sint in populariteitsstrijd
47% van Nederland vindt cadeaus de sfeermakers van de feestdagen
Doetinchem, 29 november 2011 - Met de cadeaumaand in aantocht is de
strijd tussen Sint en Santa losgebarsten. De populariteit van de
boegbeelden van cadeaumomenten - Sint en Santa - is daarom onderzocht
onder 535 Nederlanders in opdracht van Nationale Tijdschriftenbon door
PanelWizard. De Kerstman wint de populariteitsstrijd van Sinterklaas,
toont het onderzoek aan. Op negen van 14 onderscheidende elementen
tussen de twee gulle gevers scoort Santa hoger dan Sint.
Liever mooi cadeau dan geknutselde surprise
Op de man af gevraagd is Santa populairder onder Nederlanders dan de
Sint. Hij verslaat zijn concurrent in rapportcijfer, al is het nipt. De
twee gulle, bebaarde, in het rood geklede mannen mogen op elkaar lijken
in vele opzichten, toch heeft Nederland een overtuigende voorkeur.
Kerstmis verslaat het Sinterklaasfeest in populariteit met 35%.
Nederlanders maken liever iets moois van hun kerstcadeau dan geknutsel
aan een surprise (41% / 24%). Kerstkransjes verslaan pepernoten met 11%
verschil. Persoonlijke surprises verliezen het van cadeaus onder een
versierde boom (28% /50%). Bovendien zeggen we liever iets aardigs met
een kerstkaart dan met een grap in een plagerig gedicht (47% / 30%).
Toch is Sinterklaas niet kansloos. Zijn Pieten zijn populairder dan
Santa's elfjes en trouwe Amerigo is favoriet boven Rudolph.
Kleintjes bepalen feestmoment
In ruim een kwart van de families wordt het vieren van kerst of
Sinterklaas bepaald door de aanwezigheid van kleine kinderen. In een op
de vijf gevallen verschilt binnen het gezin de voorkeur voor het vieren
van Kerstmis of Sinterklaas. Zelfs 10% voert jaarlijks de discussie
over dit verschil in voorkeur. 13% berust zich in de gezinsvoorkeur,
zij hebben geen inspraak in de keuze voor het feestmoment. Hoewel het
samenzijn voorop staat (69%), vindt de helft van Nederland cadeaus de
echte sfeermakers van de feestdagen.
Cadeaus maken het feest
Het geven van een cadeau is pas echt geslaagd wanneer de ontvanger blij
is. Het verrassingseffect is het grootst met een cadeau dat én
persoonlijk is én past bij de ontvanger, vindt 91%. En gaat het om
cadeaus ontvangen, dan krijgt een kwart liever meerdere cadeaus dan één
cadeau. Van een cadeautje bij een cadeau wordt de helft extra blij.
"Wie wordt nou niet blij van een extra cadeau! Zeker als je het meteen
kunt gebruiken, blijkt ook uit het onderzoek. Daarom hebben we speciaal
met de feestdagen in het vooruitzicht naast onze bekende Nationale
Tijdschriftenbon een luxe giftbag uitgebracht. Een Tijdschriftenbon,
waarbij je ook meteen een tijdschrift cadeau doet. Zo maak je je cadeau
nog meer tastbaar en persoonlijk," aldus Lidushka Ruegebrink, manager
Nationale Tijdschriftenbon.
Het oog wil ook wat
De cadeauverpakking is een belangrijk onderdeel blijkt uit dit
onderzoek. De verpakking laat zien of iets met zorg en aandacht wordt
gegeven (75%). Voor de helft is de verpakking zelfs een cadeau op zich.
Wanneer een cadeau niet verzorgd is ingepakt, is dat een
telleurstelling voor bijna een op de vier. "Met de giftbag heb je dat
probleem niet meer! Een op en top verzorgd cadeau. Maar wel
gemakkelijk, je hebt er geen inpakcursus voor gevorderden voor nodig,"
vervolgt Ruegebrink.
Einde bericht
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Bijlage:
* onderzoekssamenvatting- nationale tijdschriften bondocx
* persbericht nationale tijdschriftenbon_santa verslaat sintdocx
Razende Robot Reporter