Het Koninklijk Huis
Toespraak van Prinses Laurentien op het congres Genootschap Onze Taal, Breda,
26 november 2011
Auto. Mama. Papa.
Dit zijn de drie woorden die kinderen het allereerst leren - of nog
iets preciezer (ik weet dat in deze zaal ieder taal detail telt!), deze
drie woorden komen het vaakst voor in de groep van éérste zelfstandige
naamwoorden die kinderen onder de knie krijgen.
Daarna gaat het hard. Als kinderen gemiddeld een jaar en negen maanden
oud zijn, kennen ze vijftig woorden, en dit ontwikkelt zich gaandeweg
in taalwetenschappers zo beeldend de 'woordenschat-explosie' noemen. we
het goed en wel in de gaten hebben, maken kinderen keurige
samengestelde zinnen als 'Ik wil graag het dropje dat op de grond
ligt.' En als ze vijf zijn, spreken ze hun moedertaal min of meer zoals
volwassenen. We moeten dan ook niet verbaasd zijn als ze je opeens gaan
corrigeren. Het is dus niet vreemd een kind te horen zeggen "Pappa, het
is niet 'laupen', maar 'lopen'." Onze eigen kinderen hebben een
fixatie op de juiste uitspraak van ´kerstmis´, dat absoluut geen
kerstmus mag worden!
Deze taalverwerving onder kinderen verrast en verbaast mij iedere keer
weer. Die magie wordt op de basisschool nog groter.... het lezen en
schrijven begint! Ook de soms wat moeilijk leerbare spelling dient zich
dan aan. In het voortgezet onderwijs komt daar weer van alles bij,
zoals argumenteren, vreemde talen en literatuur. Voorlezen blijft
cruciaal, want het vergroot de woordenschat aanzienlijk. Door zich goed
te kunnen uiten, wordt de connectie met anderen gemakkelijker, wat weer
een positieve stimulans is voor hun zelfvertrouwen.W e zouden dit een
positieve taalspiraal kunnen noemen.
Wat gebeurt er met ons wanneer we taalverwerven? Dat is waar vandaag de
nadruk op ligt, met verschillende deskundige sprekers. Ik heb herinner
me het nog goed, toen ik als 16-jarige van een Nederlandse school naar
een Franse school overstapte. Met mijn schoolfrans bleek ik niet ver te
komen... Twee maanden lang leefde ik in een totaal taal isolement. Mijn
klasgenoten vonden mij met de dag vreemder worden. Tot ik op een dag
redelijk uit het niets een monoloog in het Frans hield.... Een
taalexplosie! Totale paniek! Wat was er die twee maanden in mijn hoofd
gebeurd? Ik hoop dat na vandaag beter te begrijpen.
Terug naar jongeren.... rond hun achttiende verlaten zij school als
goed sprekende, helder schrijvende en foutloos spellende mensen....
toch? Helaas ligt het iets genuanceerder. Universiteiten en
hbo-instellingen klagen geregeld over de slechte beheersing van de
spelling en grammatica onder eerstejaarsstudenten. Hoe kon het zover
komen?
De Nederlandse Taalunie publiceerde onlangs het rapport 'Ze kunnen niet
meer spellen'. De titel klinkt somber, maar er is óók een hoopvolle
conclusie, namelijk dat er op de basisschool eigenlijk heel behoorlijk
wordt gespeld - beslist niet slechter ook dan 25 jaar geleden. Maar ná
de basisschool blijkt het bergafwaarts te gaan met de spelvaardigheid.
Zou dat misschien zijn omdat de spellingregels op de middelbare school
als bekend worden verondersteld, en verder niet meer worden geoefend?
Het rapport meent van wel. En ook e-mail, sms en twitter zouden er mee
te maken kunnen hebben. Bij die hedendaagse elektronische media nemen
mensen het niet zo nauw met de spelling, en dat zou van invloed kunnen
zijn op de spelling überhaupt - dat is zo ongeveer de redenering.
Voordat u naar de deskundigen gaat luisteren over verschillende
dimensies van 'Taal leren' wil ik kort een andere invalshoek belichten:
het leren en behouden van taal en taalvaardigheid onder volwassenen.
Afgezien van wat het met hun eigen leven doet, toont hun situatie een
voorland waar wij niet heen zouden moeten willen gaan.
Om dit te illustreren wil ik graag drie korte passages lezen uit een
boekje, 'Dit is pas het begin' dat een voormalig laaggeletterde heeft
geschreven. Hij beschrijft zijn leven, en de rol van taal daarin.
Dames en heren, ook de miljoenen laaggeletterden konden toen ze
anderhalf waren de woordjes auto, mama en papa uitspreken. Het is aan
ons om de vicieuze cirkel van gebrekkige taalvaardigheid te doorbreken
die van generatie op generatie voortduurt. Iedereen verdient het op
volwaardig en met zelfrespect, mee te kunnen en durven doen aan onze
samenleving. Daarin speelt taal een centrale rol, afgezien van de
intrinsieke schoonheid van taal.
Het blijft een groot plezier om nauw met het Genootschap Onze Taal te
zijn verbonden. Ik probeer me nuttig te maken, op gepaste afstand maar
altijd met grote waardering voor de activiteiten van het genootschap.
Vandaag hoop ik me nuttig te maken met een directe oproep aan u: Wij
willen vrienden... om precies te zijn, de stichting Vrienden van Onze
Taal zoeken vrienden! Ruim 1000 vrienden gingen u voor - daar kan
zelfs uw Facebook netwerk niet tegenop.. En u loopt minder risico om te
worden ontvriend (woord van het jaar een aantal jaar geleden...)! Door
Vriend te worden helpt u de nu 80 jarige kranige jongeman Onze Taal om
te innoveren en dus jong te blijven. Dat is nodig voor een duurzame
toekomst van dit prachtige genootschap en - uiteindelijk voor de
rijkdom van onze taal (met kleine letters).
Ik wens u een inspirerend en spraakmakend Congres.
Dank u wel.
* © RVD