Ingezonden persbericht
25 november 2012
Jaarlijkse prijzen game-industrie uitgereikt tijdens Game in the City
KILLZONE 3 GROTE WINNAAR BIJ DUTCH GAME
AWARDS 2011
Killzone 3 van de Amsterdamse studio Guerrilla Games is de grote winnaar geworden bij de jaarlijkse uitreiking van de Dutch Game Awards, de belangrijkste prijzen voor games van Nederlandse bodem. De internationale hit sleepte maar liefst drie awards, in de vorm van een uil, in de wacht.
Tijdens het Control Industry Dinner in Amersfoort, onderdeel van Game in the City, waar enkele honderden gameprofessionals zich hadden verzameld, zijn totaal 13 uilen overhandigd. Niet alleen entertainmentgames vielen in de prijzen, ook een aantal serious games won een award. Zo sleepten de medische game Body Posture (ontwikkeld ten behoeve van revalidatie) en de educatieve game Juf in a Box (dat kinderen helpt met fijne motoriek en schrijven) een uil in de wacht.
Eindelijk was er ook succes voor GameHouse, de studio achter het populaire Zylom. Met Delicious - Emily's Childhood Memories won de studio de award in de categorie Best Casual Game. De beste adver(tentie)game was Sucker Punch, dat afgelopen jaar de gelijknamige Hollywoodfilm online promootte.
Killzone 3 won de prijs voor Best PC/Console Game, Best Audio Design & Music en de Control Industry Award. Deze laatste award werd gekozen door de lezers van het vakblad Control. Best Visual Design ging naar de andere grote Amsterdamse studio Vanguard Games voor de console-hit Gatling Gears, terwijl de iPhone muziekgame WINtA tot beste game voor mobile en handhelds werd uitgeroepen.
Ook diverse indie's, onafhankelijke gamestudio's, vielen in de prijzen. Zo haalde Vlambeer een uil op voor Best Online Game, verdiend met Radical Fishing, een game die het afgelopen jaar door een andere studio werd nagemaakt en vervolgens een grote iPhone hit werd.
Ook de racegame Proun, waarbij de speler door 3D-versies van bekende abstracte werken van bijvoorbeeld Kandinsky racet, werd beloond. Dit eenmansproject van Joost van Dongen, eerder al 'tentoongesteld' in diverse musea in Nederland en Frankrijk, kreeg de prijs voor Best Original Game Design.
De beste studentengame was Room Racers van Lieven van Velthoven, een spel dat elke willekeurige locatie verandert in een virtueel racecircuit.
Compleet overzicht van de winaars van de Dutch Game Awards 2011:
* Best PC/Console - Killzone 3
* Best Handheld/Mobile Game - WINtA
* Best Online Game - Radical Fishing
* Best Visual Design - Gatling Gears
* Best Original Game Design -Proun
* Best Audio Design - Killzone 3
* Best Serious Game - Body Posture
* Best Advergame - Sucker Punch Annihilation
* Best Casual Game - Delicious - Emily's Childhood Memories
* Best Student Game - Room Racers
* Games for Health Europe Award 2011 Juf in a Box
* Best Euro Indie Award - 112 episode 01 HD
* Control Industry Award 2011- Killzone 3
Hoog resolutie beeldmateriaal van de uitreiking kunt u hier downloaden. De juryverantwoording vindt u onderaan dit bericht.
Game in the City
Game in the City is de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor de Nederlandse game-industrie. Dit jaar staan de volgende thema's centraal: TV & Games, Music & Games, Indie Beginners, Social Media, Serious Games en Mobile. Inhakend op deze thema's zullen sprekers als Joris de Man (Killzone), Jeroen Elfferich (The Voice of Holland), Studio 100, Michael Schade (Fishlabs), Ard Bonewald (GameHouse Studios), Pamela Kato, Rob Davis (Playniac) en Ivo Wubbels (Engine Software) hun visie en ervaringen delen op het gebied van game-ontwikkelingen, gametechnologie en mogelijke toepassingen in het bedrijfsleven en de zorg. Daarnaast kunnen verschillende workshops worden gevolgd, is er de mogelijkheid om nieuw gametalent te scouten en kunnen bedrijven zich presenteren tijdens de Trade Fair.
Voor meer informatie over de Dutch Game Awards: www.dutchgameawards.nl.
Verdere informatie over Game in the City is te vinden op www.gameinthecity.nl
Juryverantwoording
Best PC/Console game: Killzone 3 - Guerilla Games
De winnaar van deze uil is een fantastische game die actie en verhaal weet te verweven tot een pakkende eenheid. Een lust voor oog en oor, maar bovenal een genot om te spelen. Het is een game die je opslokt met een overrompelende impressie in beeld en geluid. Op zijn specifieke gebied doet de winnaar gewoon mee met de wereldtop, door een constante focus op kwaliteit.
Best Mobile/Handheld game: WINtA - Triangle Studios
De wereld van de handheld staat de laatste jaren volledig op zijn kop. Dit jaar zijn alle genomineerden te vinden op iOS apparaten, dus iPhone en iPad. Dat zegt niet zozeer iets over het gebrek aan kwaliteit op traditionele platformen als DS of PSP, maar vooral over het volwassen worden van iOS als gameplatform. De genomineerden laten in hun diversiteit ook zien dat hoge kwaliteit spellen iets is voor iedereen op elke plek. De winnaar van deze uil is een fijne game met een hoog nog-één-keertje gehalte, geschikt voor een tussendoor moment en daarom een mooie mobiele game.
Best Online game: Radical Fishing - Vlambeer
Online is een mooie categorie. Een lastige categorie ook voor de jury, omdat het aanbod zo divers is. Natuurlijk heb je in de andere categorieën ook de keuze tussen de spreekwoordelijke appels en peren, maar online lijkt het meer als het vergelijken van gloeilampen met gerookte paling als je de keuze moet maken tussen een groene superheld, een middeleeuws avontuur of vissen maar dan anders. Alle drie de kandidaten laten op hun vlak zien hoe ze qua techniek en visueel bij de top van online games horen. De anarchie van het internet en de absolute vrijheid om te maken wat je wil, klinkt door in de winnaar van deze uil.
Best Visual Design: Gatling Gears - Vanguard Games
Ook weer zo'n lastige categorie: Best Visual Design. Drie treffende voorbeelden van hoe mooi games kunnen zijn in drie zeer verschillende stijlen. Het itty gritty realisme van de intergalactische oorlog, de cartoony steampunk van een afbrokkelende wereld of de felgekleurde vormen van abstract schilderijen. De veelzijdigheid van Dutch Design is duidelijk te zien bij de genomineerden. De winnaar wordt beloond voor de ver doorgevoerde visuele eenheid en samenhang in de gehele game.
Best Original Game Design: Proun - Joost van Dongen
Het is geen wonder dat je twee studenten en een niet-zo-lang-geleden-afgestudeerde vindt bij de categorie Best Original Game Design. De studententijd is bij uitstek het moment om te experimenteren met nieuwe gameplay, gekke graphics of hysterische audio. Ook het sociale aspect vind je terug. Alle drie de genomineerden verrassen met hun unieke spelvormen. De hoge mate van speelbaarheid, en de unieke afstemming van beeld en audio heeft uiteindelijk de doorslag gegeven bij de keus van de winnaar.
Best Audio Design & Music Killzone 3 - Guerilla Games
Audio en zeker muziek spelen een enorme rol in de beleving van de speler. Soms pakt ze de hoofdrol, soms neemt ze genoegen met een plaats op de achterbank en soms grijpt ze haar kans en speelt ze een glansrol, precies op het moment dat het kan, zoals bij deze winnaar. De winnaar is een voorbeeld voor iedereen hoe audio en muziek je kunnen aangrijpen en midden in het spel plaatsen.
Best Serious Game: Body Posture - Militair Revalidatie Centrum Aardenburg,
Motec Medical, Grendel Games
Hoe krijg je een serieuze boodschap verpakt in een leuke ervaring? De kunst om training, simulatie of onderwijs te verpakken in een leuke ervaring is bij alle genomineerden geslaagd. Plezier en spelen blijken uitermate geschikte instrumenten voor een succesvolle training. De drie nominaties laten zien dat toegepaste games breed inzetbaar zijn: van leren schrijven tot leren programmeren, en van fijn motoriek tot revalidatie. De winnende game verdient de uil voor zijn bewezen voordelen voor zowel trainer als trainee.
How can you communicate a serious message as a fun experience? The art of transforming a training or simulation into something fun has been achieved by all three the nominees. Play and fun are useful tools in achieving a successful training. The three nominees have shown how applied games are used for varying purposes: from learning to write to computer programming and from fine motor skills to medical rehabilitation. The winning game has been chosen because it offers advantages for both trainer and trainee.
Best Advergame: Sucker Punch Annihilation - Sticky Game Studio
Hoe zet je een bestaand gegeven om in een opvallende game, een die de mensen enthousiast maakt voor een merk, dienst of product? Deze advergame-makers laten hun merken schitteren door je mee te laten doen in hun wereld. Door te ervaren wat het is als je het zelf je keuzes mag maken, je koers mag kiezen, je strijd mag aangaan, binnen de wereld van de betreffende merk. In elk wereld wordt de verbinding tussen speler en merk versterkt. De winnaar heeft volgens de jury merk en spel het meest bij elkaar weten te brengen.
Best Casual Game: Delcious - Gamehouse Studios
Nederland is traditioneel sterk op het gebied van casual games. Dit jaar reiken we voor het eerst een uil uit in deze categorie. Casual games worden vaak weggezet als makkelijk vermaak. Een hapklare snack uit de Febomuur van het internet. Maar de ene casual game is de andere niet. Er zijn wel degelijk pareltjes te vinden die met kop en schouders boven de rest uitsteken. Zoals onze drie genomineerden. De winnaar kenmerkt zich door aandacht voor detail en liefde voor het spelletje.
Best Student Game: Room Raiders - Lieven van Veldhoven
Wie zegt dat studenten lui zijn? Geen ambitie hebben? De kantjes ervan af lopen? Wij niet, want de inzendingen in deze categorie zijn van een constant hoog niveau. Even veelzijdig en kleurrijk als de Nederlandse gamestudent zijn de drie genomineerden. Drie games die op een geheel eigen wijze plezier uit de kleine dingen halen. Een heel spel met 1 knop besturen, een racebaan met huis-, tuin- en keukenspullen of een groene slijm puzzel die je alleen kunt uitspelen door met meerdere spelers je handen vuil te maken. De winnaar verdient de uil vanwege de creativiteit en veelzijdige mogelijkheden die zijn spel biedt voor speler en toeschouwers.
Euro Indie Award: 112 Episode 01 HD - Agharta Games
Deze categorie laat zien hoe kleine studio's hoge kwaliteit games kunnen leveren. De drie genomineerden verschillen nogal in gameplay, maar allemaal hebben ze een makkelijke bediening en originele gameplay elementen. Ze laten allemaal zien dat je als Indie een juweel van een game kunt leveren. De winner valt op door de mate waarin hij zijn juweeltje heeft gepolijst.
This category shows how small studios can develop high quality games. The three contestants differ greatly in gameplay, but all have easy to use controls and show original gameplay. They also show that Indie companies can deliver polished gems. The winner has won the juries favor by polishing it's game the most.
Games for Health Europe Award: Juf in a Box - Ranj Serious Games
De gezondheidszorg maakt nu grote stappen om games toe te passen voor zowel therapeutische toepassingen als voor trainingen. Daarom is er nu een nieuwe internationale award vanuit Games for Health Europe om de voortgang op dit gebied in de schijnwerpers te zetten. De drie genomineerden laten zien hoe spelers met verschillende beperkingen zich kunnen verbeteren door een game te spelen. Maar het gaat niet alleen om resultaten, ook om plezier. De winnaar onderscheidt zich door nieuwe toepassingsgebieden op te zoeken en zo de grenzen te verleggen voor het gebruik van games. Daarmee is hij een voorbeeld voor anderen van de mogelijkheden die er zijn om om verbeteringen in de gezondheidszorg te realiseren tegen acceptabele kosten.
Healthcare is making great leaps to incorporate games both for therapy and for training purposes. That is why we have introduced a new International Award to highlight the achievements that are being made in this field. The three nominated games are great examples of how players with different set-backs can improve their well being and performance by playing these games. But it's not just about performance, but also about fun. The winner distinguishes itself by entering a new domain of applied game technology. It is an example to others out of many opportunities there are within the Health domain to achieve improvements in an affordable way.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Game in the City / Dutch Game Awards is een initiatief van Amersfoort Creatieve Stad in samenwerking met partners als Dutch Games Association, Dutch Game Garden, Immovator en Control Magazine.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht