Zaken doen? 'Durf te varen op je buikkompas. Niet alles is te trainen'


Esmée Ficheroux, commercieel directeur van Yacht, a Randstad company, geeft advies.

HILVERSUM, 20111125 -- Esmée Ficheroux, commercieel directeur van Yacht – a Randstad Company - legt in het recent verschenen boek ‘Verhoog je Gunfactor’ uit hoe je goed moet verkopen en onderhandelen. Ficheroux was voordat ze bij Yacht aan de slag ging, werkzaam bij Tempo Team, een ander Randstad onderdeel en door de SMA in die rol verkozen als Commercieel Directeur van het Jaar.

Producten en diensten lijken in deze tijd steeds meer op elkaar en de rol van de zakenman en zijn persoonlijke gunfactor worden daarmee steeds belangrijker. De functie van verkooptrainingen in het verhogen van de effectiviteit van zakenmensen wordt regelmatig ter discussie gesteld. ‘Iedereen heeft de Gunfactor, het gaat erom of je de handrem er af kan halen en daadwerkelijk je gevoel kan laten spreken in het zakendoen. Wie dat beheerst, zoals Esmée Ficheroux, die wordt succesvol in het zakenleven’ aldus Michiel Cobben.

‘Niet alles is te trainen’ aldus Ficheroux in het boek als antwoord op de vraag of de Gunfactor te trainen is ‘bijvoorbeeld het moment waarop je een ‘time-out’ neemt in de onderhandelingen’. Een ander advies van Ficheroux: ‘Durf te varen op je buikkompas’.

 ‘Verhoog je Gunfactor’ door Michiel Cobben
Het boek is verschenen op donderdag 20 oktober en het eerste exemplaar is overhandigd aan voormalig premier Jan Peter Balkenende. In het boek staan niet alleen adviezen om je gunfactor te verhogen, maar bevat ook interviews met o.a. Esmée Ficheroux, Mark Rutte, Frits Goldschmeding, Roos Vonk en Marlies Dekkers over hun visie op de gunfactor. De boodschap van het boek is dat product, reclame en prijs in elke markt van ondergeschikt belang zijn, het is je gunfactor die bepaalt of een klant een aanbod accepteert.

Over het boek
In Verhoog je Gunfactor leer je hoe je slagvaardiger wordt zonder pusherig te zijn, aardiger wordt gevonden zonder dat je de indruk wekt dat ze over je heen kunnen lopen en bovenal hoe je succesvoller in je werk kunt zijn. Het boek bevat veel voorbeelden, interviews en handige tips van mensen die uit eigen ervaring het belang en de werking van de gunfactor kennen.

Verhoog je Gunfactor is voor iedereen die zijn producten, diensten of ideeën op een effectieve manier aan de man wil brengen en voor iedereen die anderen in beweging wil krijgen. Wie zakelijk succes nastreeft leert in dit boek het geheim achter de ontwikkeling van langdurige en waardevolle klantrelaties.

‘Spreek vanuit je hart’
Mark Rutte, minister-president

‘Vertrouwen krijgen begint met vertrouwen geven’
Frits Goldschmeding, oprichter Randstad

‘Slijmen helpt’
Prof. dr. Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie Radboud Universiteit Nijmegen

‘Blijf bij je eigen droom’
Marlies Dekkers, mode- en lingerieontwerpster

En met Ronald van Zetten (HEMA), Henk Keilman (RIG Investments), Robert Dortmans (T-Systems), Marlies van Wijhe (Wijzonol), Patricia Kuiper-Vermeer (Just2Match), Wendy Freriks (Ricoh), Dan Hill (Sensory Logic), Esmée Ficheroux (Yacht), Frank Fritsen (Petit en Fritsen) en Ruud Koornstra (Tendris).

Over de auteur
Michiel Cobben was van 1992 tot 2011 actief in de werving en selectie van marketing- en salespersoneel. Dankzij deze ervaring kent hij als geen ander het belang van de gunfactor. Tegenwoordig adviseert hij mensen en organisaties over hun verkoopstrategie.