Rijksoverheid
Persconferentie na de MR 25 november 2011
Radio- en TV-tekst | 25-11-2011
Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte
na afloop van de ministerraad op 25 november 2011.
INLEIDEND STATEMENT
RUTTE:
De situatie op de financiële markten blijft onverminderd zorgelijk.
Elke dag komen er nieuwe cijfers die duidelijk maken dat de crisis in
de eurozone voortduurt. De rentepercentages op de obligaties van steeds
meer landen lopen op, aandelenbeurzen schrijven rode cijfers en de
koers van de euro daalt. Het is dus nog steeds van het allergrootste
belang om deze brand te blussen.
Allereerst door uitvoering te geven aan de afspraken van de Eurotop van
26 oktober. Maar ook door vol te blijven inzetten op bezuinigings- en
hervormingsprogramma's in eurozonelanden met grote tekorten. Alle
lidstaten moeten hun eigen huishoudboekje op orde krijgen. En wie dat
niet doet, brengt anderen simpelweg in gevaar. Daarnaast is het zaak om
de langere termijn ook goed in de gaten te houden. Ervoor te zorgen dat
we in de toekomst dergelijke branden kunnen voorkomen.
De Europese Commissie heeft daarvoor deze week enkele voorstellen
gepresenteerd. Veel van die voorstellen spreken ons aan. Die zijn ook
in lijn met onze eigen ideeën die we begin september hebben
gepresenteerd: verbetering van de governance, aanscherping van het
toezicht, de instelling van een begrotingscommissaris met tanden en de
mogelijkheid van sancties tegen landen die zich niet aan de afspraken
houden. Al die zaken komen er goed in terug. Het zijn stuk voor stuk
maatregelen die ertoe kunnen bijdragen dat financiële markten
vertrouwen weer krijgen en houden in de euro. En ze zullen leiden tot
rust en financiële stabiliteit. Dat is uiteindelijk ook simpelweg in
ons Nederlands belang. Wat ons betreft mogen de voorstellen van de
Commissie nog wel een stapje verder gaan. Daar zullen we ook op
inzetten. Wij willen uiteindelijk ook afdwingbare sancties tegen landen
die stelselmatig de regels aan hun laars lappen en de rekening
neerleggen bij landen die hun zaken wel op orde hebben. Wij denken dat
dit een betere oplossing is dan de introductie van eurobonds. Want
daarmee, met die bonds, pak je uiteindelijk het echte probleem niet
aan, namelijk oplopende rentes van zwakke landen en uiteindelijk is het
van groot belang dat het gebrek aan begrotingsdiscipline in de kern
wordt geadresseerd en dat doe je niet met die eurobonds. Of zoals de
Vlamingen het zo mooi noemen: het mutualiseren van de schuld is hier
niet de oplossing. Iedereen in de eurozone moet zich ervan bewust zijn
dat we alles in het werk moeten stellen om deze crisis het hoofd te
bieden. Daarom is het zaak uitvoering te geven aan de afspraken die
zijn gemaakt.
Als Nederland werken we er hard aan om die boodschap bij iedereen
'tussen de oren' te krijgen. Er zijn veel hoogambtelijke contacten. Ook
veel politieke contacten. Jan Kees de Jager is op dit moment op weg
naar, of net aangekomen in Berlijn om te spreken met zijn Duitse en
Finse collega. Ook in de aanloop naar de eurogroep van volgende week en
de Ecofin van volgende week. Staatssecretaris Knapen is vandaag in
gesprek aan met de Grieken. Ik heb zelf deze week gebeld met Van Rompuy
en vanmorgen nog met Kaitainen. En ik zal maandag over een week, 5
december, een bezoek aan Italië brengen aan de nieuwe Italiaanse
premier Monti. En ongetwijfeld zal dit onderwerp ook aan de orde komen
bij het bezoek aan de Amerikaanse president Obama volgende week. Alles
is erop gericht vanuit Nederland om ervoor te zorgen dat er besluiten
worden genomen. Dat we ons kunnen verenigen op standpunten in Europa en
dat we in staat zijn om antwoord te geven aan deze ernstige situatie.
VAN DER WULP (NOS)
U schetst een zorgelijk patroon in Europa. Ondertussen hebben we in
Nederland een gedoogcoalitie waarin CDA en VVD met vuur spelen. Is dat
wel verantwoord?
RUTTE
U refereert hier aan een recensie van Wilders die iets zei over de
discussie rond ontwikkelingssamenwerking. Dat zijn allemaal zaken die
te maken hebben met het al of niet moeten voorzien in extra ombuigingen
c.q. hervormingen. Als het zou zo zijn dat eventueel later zou blijken
in december en begin volgend jaar uit de nieuwe cijfers van het CPB dat
er extra zal moeten worden omgebogen en hervormd. Dat weten we nog
niet. Zolang we dat niet weten, zijn al die inleidende gedachtespinsels
waar je die bezuinigingen, als ze al nodig moeten zijn, zou moeten
vinden. Ja dat mag. De coalitiefracties mogen dat doen, maar ik hou me
daar verre van omdat ik me uiteindelijk wil baseren op de feiten en dan
wil kijken of het nodig is.
VAN DER WULP
Ziet u het als een waarschuwing van Wilders?
RUTTE
Ik zie dit als dat ook Wilders nadenkt over stel nou dat. En dan legt
hij neer wat hij denkt waar het geld gevonden zou moeten worden. Daar
denken anderen weer anders over. En dat is nou het aardige van de
samenwerking tussen politieke partijen dat je daar dan vervolgens uit
moet zien te komen, als het al nodig zou zijn.
VAN DER WULP
Wat vindt u eigenlijk van zo'n commentaar van uw gedoogpartner?
Inmiddels begint toch een beetje het beeld te plakken dat het een
beetje elkaar vliegen afvangen is binnen de gedoogcoalitie.
RUTTE
Volgens mij is dat heel normaal. Als je kijkt naar vorige kabinetten,
gewone meerderheidskabinetten...
VAN DER WULP
Dat viel uiteindelijk.
RUTTE
Gewoon een meerderheidskabinet? Lubbers-III bijvoorbeeld? Die moesten
tussentijds een tussenbalans maken. Toen moesten ze ook 18 miljard
gulden zien te vinden. Als je daar kijkt naar de inleidende
beschietingen. Dat was nog wel even drie versnellingen hoger dan hier.
Daar zijn ze ook uitgekomen en dat soort bedragen, ik weet helemaal
niet of dat soort bedragen, hè, we moeten maar kijken of het allemaal
uitkomt, of het überhaupt nodig is. Maar ik vind het gewoon bij de
politieke realiteit horen dat als partijen denken ja, er is misschien
iets nodig en we gaan alvast een piketpaaltje slaan, ja, ik lig daar
niet wakker van.
VAN DER WULP
Zegt u meneer Knapen na dat Nederland niet verder gaat korten op
ontwikkelingshulp?
RUTTE
Dat is het OS-beleid en dat staat ook in de afspraken die we gemaakt
hebben natuurlijk bij de start van het kabinet, dat we de uitgaven
terugbrengen naar 0.7.
VAN DER WULP
Wat u (onverstaanbaar, red) dat is een afspraak, dat is een afspraak
die u eventueel kunt herzien of zegt u daar houden we ons aan want dat
hebben we internationaal afgesproken?
RUTTE
Wij hebben afspraken gemaakt, over allerlei zaken en die afspraken
staan en daar heeft ook de heer Knapen terecht aan gerefereerd.
BERGSMA (ANP)
Denkt u inderdaad dat de stabiliteit van de coalitie niet geraakt wordt
door de peilingen bij het CDA? (slecht verstaanbaar, red)
RUTTE
Nee.
BERGSMA
Maar Blok zei net, dat heeft hij vanmiddag in de NRC gezegd, dat de
problemen bij het CDA ook, de moeilijkheden bij het CDA ook een
probleem zijn voor de VVD. Hoe verklaart u die...
RUTTE
Ik heb natuurlijk mijn verantwoordelijkheid voor het kabinet, ik merk
dat in het kabinet de besluitvorming erg goed verloopt, dat we het snel
eens worden, dat het ook lukt, hè, ook nu weer over de media, om toch
uiteindelijk, ook als er even toch discussie is achter de schermen, om
daar uiteindelijk weer in goede sfeer met elkaar uit te komen. Dat
geeft vertrouwen, dus die peilingen raken niet aan het tempo en de
kwaliteit van de besluitvorming. En ik denk dat Stef Blok, maar goed,
ik interpreteer hè, dat hij erop wijst dat op zichzelf het natuurlijk
altijd fijn is als alle deelnemers aan een politieke samenwerking ook
electoraal daarin delen. En op dit moment in de peilingen zie je
duidelijk scheefgroei. Ja, we zijn pas een jaar bezig en de
verkiezingen zijn in 2015, dus dat moeten we nog maar even kijken of
dat ook de uitkomst is van de verkiezingen.
BERGSMA
Maar vindt u net als hij, volgens hem, dat het een probleem is, hij
maakt zich daar zorgen over?
RUTTE
Ja, maar luister eens. Stef Blok heeft een interview gegeven, hij is
fractievoorzitter van de VVD en dat is zijn volste recht. Ik heb bij
Een Vandaag iets gezegd, als voorman van het kabinet, over de kwaliteit
van besluitvorming en of ik iets merk in het kabinet of dat dan die
situatie met die peilingen iets zegt over de stabiliteit al of niet van
het CDA en we hebben het over verschillende posities. Hij is
fractievoorzitter, hij praat met de fractievoorzitters, ik ben de
voorman van het kabinet, ik heb in de eerste plaats te maken met de
besluitvorming in het kabinet. Maar ik wens het CDA natuurlijk alle
goeds toe, want als je met zijn drieën samenwerkt, dan hoop je
natuurlijk ook dat je alle drie daarvan profiteert. En op dit moment de
peilingen, maakt het CDA een wat lastige fase door, maar, ja, ik wijs
er ook op dat er in 2011 en in 2012 geen verkiezingen zijn, in 2013
zijn geen verkiezingen, pas in 2014 komen er verkiezingen voor de
gemeenteraad en Europa, in 2015 voor Staten en daarna ook voor Tweede
Kamer, dus het is allemaal nog zo ver weg, we zijn hard aan het werk.
BREEDVELD
Even een ander onderwerp, maar u gaat naar Obama. Is dat een eervolle
uitnodiging?
RUTTE
Het is een gesprek zoals ik dat heb met collega's. Niet als staatshoofd
want dat ben ik niet, maar wel als, hij is natuurlijk ook
regeringsleider, zoals ik ook naar Sarkozy of Merkel ga.
BREEDVELD
Sarkozy en Merkel spreekt u regelmatig, ligt de ontmoeting met Obama
ook in het verlengde van de gesprekken die u in Europa voert of het
voortbestaan van de euro?
RUTTE
Oh dat zal ongetwijfeld aan de orde komen. Amerika is buitengewoon
geïnteresseerd natuurlijk in de oplossing van het probleem omdat het
ook hun economie raakt en omgekeerd zijn er ook nog wel wat onbalansen
in de Amerikaanse economie en de Aziatische economieën die ook weer
effect hebben op de situatie in Europa, dus ik neem mij in ieder geval
zelf voor om daar zeker over te praten en ik heb ook de indruk dat de
president mij daarover wil spreken.
BREEDVELD
En wat is uw primaire doel bij deze ontmoeting?
RUTTE
Mijn primaire doel is om in de eerste plaats de uitstekende
trans-Atlantische verhoudingen te benadrukken. Ik ben zelf een echte
trans-atlanticus. Ik geloof natuurlijk in de Europese samenwerking
vanuit een groot belang, gemeenschappelijk en ook vanuit de economie.
Maar ik geloof ook heel sterk in de band met Amerika. Uiteindelijk zijn
we door hen bevrijd. En die band is daarna heel sterk gebleven. Ze zijn
leidend ook in de NAVO. Dus ik zie er zeer naar uit. En inhoudelijk
zullen we praten over inderdaad de problemen in de eurozone, maar
ongetwijfeld ook over andere kwesties. Mogelijk het Midden-Oosten, heel
waarschijnlijk ook over de NAVO-top volgend jaar in Chicago. De relatie
tussen de NAVO en Rusland. Al die zaken zullen aan de orde komen.
BREEDVELD
Maar hoopt u daar nog afspraken mee te maken met Obama en
waarschijnlijk ook dat hij iets van u wil, bijvoorbeeld deelname in
NAVO-missies, dat soort dingen. Kunt u tot afspraken komen? Wat voor
dingen gaat u daar...?
RUTTE
Kijk dit is een gesprek tussen de president en mijzelf waarbij we
natuurlijk praten over een breed aantal onderwerpen. Het is er niet in
voorzien nu dat er daar daarna allerlei contracten worden getekend of
verdragen. Dat is ook niet nodig want omdat we op al deze onderwerpen
goed samenwerken. Als het gaat bijvoorbeeld om de NAVO werken we heel
goed samen. We werken heel goed samen in Afghanistan. We werken ook
heel goed samen op het punt van de MOVP, waar Nederland natuurlijk ook
zijn eigen niche heeft, het brokeren tussen de verschillende partijen
aldaar. Dus dat zijn allemaal zaken waar we het over zullen hebben,
maar het is niet bedoeld nu om daarna ook met vlaggen erachter grote
handtekeningen te gaan zetten. Daar is dit bezoek niet op gericht.
WILLEMS (FD)
Gaat u tijdens uw bezoek aan Obama ook nog pleiten voor erkenning van
het Internationaal Strafhof door de VS, zoals Pechtold graag wil?
RUTTE
Ja, het punt is dat ik daar niet zozeer voor in het Witte Huis moet
zijn, maar, de heer Pechtold, eerder in het congres. Op zich Clinton
heeft een en ander voorzien van zijn handtekening. Probleem is dat er
in het Congres lijkt het dat daar geen steun voor is. Dus ik denk dat
dat meer iets is om te bespreken in de grote koepel en dan ligt het
meer op het vlak van de parlementariërs dan in de kleine koepel, het
Witte Huis.
WILLEMS
Heeft u geen enkel concreet doel voor ogen? In het verleden leverde
zoiets nog wel eens een internationale post of een stoel bij de G20 aan
tafel.
RUTTE
Nee, die gesprekken vinden doorgaans plaats om ervoor te zorgen, los
van de contacten die er tussentijds zijn, ook soms telefonisch, dat je
eens wat even met wat meer rust en tijd kunt stilstaan bij de grote
thema's. Ik heb er drie genoemd: NAVO, euro, MOVP. Dat zijn natuurlijk
drie grote onderwerpen waar we veel met elkaar te maken hebben, waar we
ook over zullen spreken. Kijk natuurlijk heb ik daar mijn punten en
zaken waarvan ik ook Amerika wil overtuigen, maar dat hou ik dan graag
voor dat gesprek. Maar als u vraagt van gaat dat na afloop leiden tot
het tekenen van verdragen. Nee, want al die verdragen zijn er in
principe al.
HOEDEMAN (Volkskrant)
Wat denkt u dat de perceptie van Obama is van Nederland en de
buitenlandse politiekparagraaf van het regeerakkoord?
RUTTE
Onze buitenlandse politiekparagraaf van het regeerakkoord is zeer
trans-Atlantisch, met uiteraard ook een open oog voor het belang van
Europese samenwerking. De Nederlandse buitenlandse politiek is
engagerend. We zijn betrokken in alle grote kwesties die op dit moment
spelen waar Nederland bij betrokken is. Uiteraard in de eurozone, in
Europa van de 27. MOVP. Kwestie-Iran. De grote kwesties in
Noord-Afrika, de Arabische wereld. Waar het gaat om het
democratiseringsproces, onze betrokkenheid daarbij. Dat is traditioneel
eigenlijk sinds Luns dat Nederland natuurlijk niet achter de dijk
blijft liggen, maar de wereldzeeën opvaart en zich graag bemoeit met al
dit soort vraagstukken omdat we dat vanuit mensenrechten, het
Nederlandse belang, op gebied van economische samenwerking van groot
belang vinden om daarbij betrokken te zijn.
VAN SOEST (AD)
U heeft een tijd geleden Wellink een groot man genoemd, een belangrijk
monetair autoriteit in Europa. Nu zegt hijzelf dat u en De Jager een
bankrun hebben veroorzaakt in Griekenland door te suggereren dat de
Grieken er wel uitgezet kunnen worden. En verder wijt hij ook de crisis
aan mismanagement. Voelt u zich aangesproken?
RUTTE
Nee ik voel mij niet aangesproken, maar het is natuurlijk prima dat
deze man met inderdaad uitstekende credentials en inderdaad een groot
monetair econoom dat hij zijn bijdrage aan het debat levert. Dat
betekent nog niet dat je het altijd eens bent. Ik vind het van heel
groot belang dat je uiteindelijk in de verdragen regelt dat een land
dat zich niet aan de afspraken houdt ook de ultieme sanctie kan
krijgen, namelijk uit de eurozone gezet worden. Dat is nooit ons
voorstel voor Griekenland geweest, want Griekenland zit in een hele
andere fase. Wij hebben die verdragswijziging nog niet. Griekenland
staat acuut nu in brand end ie brand moet geblust worden en op dit
moment kan je geen landen uit de eurozone zetten. Dus dat heeft nooit
iets met Griekenland te maken gehad. Dus dat ten aanzien van
Griekenland. En verder is het zo dat in Europa Nederland, ja we zijn
zeer zeer in alle hoofdsteden op dit moment betrokken in het debat met
onze heel concrete voorstellen om er ook voor te zorgen dat
bijvoorbeeld die, je ziet op dit moment dat het toch wat moeizaam
loopt, ook tussen Frankrijk en Duitsland, om het eens te worden over
een aanpak. Dan is het dus van groot belang dat een land als Nederland,
het grootste van de kleinere landen, triple A-land, een goede relatie
met zowel Berlijn, Parijs, maar ook met Londen, buiten de 17, dat wij
daar onze rol spelen. En dat doen we zeer intensief kan ik wel zeggen.
Van uur tot uur. En ook vandaag weer De Jager in Berlijn.
WILLEMS
Merkel heeft gezegd dat er een fiscale unie moet komen. Kunt u
uitleggen wat dat inhoudt en of u er ook voor bent?
RUTTE
Ze heeft een perspectief geschetst en het woord fiscal betekent iets
anders in het Engels dan fiscaal in het Nederlands, dus ze bedoelt niet
een belastingunie, maar dat je uiteindelijk allemaal zaken die
betrekking hebben op begrotingsdiscipline vergaand samenwerkt. Dat zijn
ook onze voorstellen van begin september omdat ook te doen. Of dat
helemaal 100% synchroon loopt, kan ik niet inschatten, want ik heb ook
kennisgenomen van de persconferentie gisteren, in grote lijnen zijn we
het vaak wel met Duitsland eens, maar niet altijd op alle details.
Nederland is een groot voorstander van dat landen die zich niet aan de
afspraken houden, en ik weet dat dat ook voor de Duitse positie geldt,
dat die hard kunnen worden aangepakt en dat er ook sancties kunnen
worden opgelegd. Heel specifiek ten aanzien van de Duitse voorstellen:
onze begrenzing zit er altijd in dat wij landen die zich niet aan de
afspraak houden kunnen aanspreken. Waar we geen behoefte aan hebben, is
landen aan te spreken die zich wel aan de afspraken houden. Dat kost
maar tijd en leidt tot onnodige soevereiniteitsoverdrachten. Maar het
aanspreken van de landen die zich niet aan de afspraken houden, met
bijvoorbeeld 3% tekort en 60% maximale staatsschuld, ja dat is
ontzettend belangrijk. En wat ik ook krachtig vond dat ze zelf ook
gisteren verwees naar wat eerder is gebeurd, in 2003, toen Frankrijk en
Duitsland zelf die regels verbroken hebben. Toen hebben ze zelf het
slechte voorbeeld gegeven. Toen zat Merkel er niet, ik kan het haar
niet aanrekenen, maar het is natuurlijk van het grootste belang dat
landen als Frankrijk en Duitsland de hoogste standaarden hanteren van
het naleven van de afspraken.
WILLEMS
....heeft gezegd dat zo'n fiscale unie ook betekent dat er een politiek
bouwsel komt waardoor er ook bijvoorbeeld harmonisatie ontstaat in het
arbeidsrecht, belastingstelsel, pensioenleeftijd.
RUTTE
Ja, dat zijn onderdelen van haar perspectief op langere termijn waar ik
minder enthousiast van wordt. Dat is bekend. Ik weet dat ze daar ook al
over praat. Daar is Nederland niet zo'n voorstander van. Wij zijn groot
voorstander van het regelen op Europees niveau van die zaken die van
belang zijn om een gemeenschappelijke munt een onderbouwing te geven,
een basis te geven. Dus harde afspraken op het terrein van het naleven
van de begrotingsdiscipline. Bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland zetten
heel stevig in op een gemeenschappelijke basis van de
vennootschapsbelasting. Nou daar wordt Nederland niet vreselijk
enthousiast van zoals bekend. Ze zetten stevig in op een financial
transaction tax. Daar heb ik, ook in de concessie naar de PvdA, van
gezegd: we waren alleen van mening dat het wereldwijd moest worden
ingevoerd, wij willen nu dat in ieder geval niet tegenhouden in Europa,
maar wel onderzoeken wat de gevolgen voor Nederland zijn. Daar zijn
zorgen over. Wat zijn de gevolgen voor de pensioenfondsen en
anderszins. Dat wordt nu onderzocht en dan ga ik daarna een gesprek met
de Kamer over aan. Duitsland vindt dat die moet worden ingevoerd, dus
er zijn terreinen, zoals ik die hier net noem, waarbij we het niet met
elkaar eens zijn. Maar de grote kwestie die op dit moment speelt, geen
eurobonds, geen monetaire financiering, landen moeten zich aan de
afspraken houden, strikte discipline, daar trekken wij heel nauw samen
op, ook met de Finnen.
WILLEMS
Is het toch niet slecht voor Europa dat u over dit soort dingen ook
heel verschillend denkt?
RUTTE
Nee maar dat is helemaal niet erg. Het is ook echt een lange
termijnperspectief wat Merkel geeft en wat ik op dat punt niet met haar
deel, maar dat is al jaren, sinds ik deze baan heb en daarvoor ook mijn
voorganger Balkenende. Dat de Duitsers op een aantal van die fiscale
kwesties, echt fiscaal in de Nederlandse zin dus, belastingen, dat zij
er anders over denken dan wij. Maar fiscal in de zin van strikte
begrotingsdiscipline, en dat is nu natuurlijk aan de orde, in
combinatie met vuurkracht in een pot geld die nodig is om te laten zien
aan de markten: wij laten die landen niet omvallen, mits ze zich aan de
afspraken houden. Dat zijn de twee ankers. Harde afspraken, afdwingbaar
en voldoende natuurkracht in zo'n fonds, daar zitten we geheel op één
lijn.
BLOEMENDAAL (GPD)
Bent u het ook met Duitsland eens over het tempo waarin alles gaat?
Merkel is van de kleine stapjes. Cameron wil juist dat de EU grote
stappen zet. Waar staat u?
RUTTE
Je moet eerst beginnen met welke liniaal ze allebei gebruiken. En dan
blijken dadelijk de stappen nog hetzelfde te zijn. Dat zegt allemaal
niet zoveel die grote of kleine stappen. We moeten gewoon ervoor
zorgen, en daar werken we dus hard aan nu, dat we de acute problemen
die er zijn, dat we die het hoofd bieden. En er is nu een acuut
probleem nu rond de schuldencrisis in een deel van Europa en dat leidt
de laatste weken tot een verdere verslechtering. Het uiteenlopen van
spreads in rentestanden et cetera wat slecht is voor economieën. En
daar moeten we het hoofd aan bieden. En je ziet nu dat het lastig is in
Europa om het eens te worden, vandaar dat Nederland nu toch een tand er
extra heeft bijgezet de laatste dagen. Telefonisch, ambtelijk en nu ook
in concrete bezoeken van De Jager, mijzelf en Knapen om te proberen de
komende één, twee weken te zien of het mogelijk is om veel meer op één
lijn te komen.
BLOEMENDAAL
Vindt u het snel genoeg gaan?
RUTTE
Wat ik zou willen, is dat het we natuurlijk nu al met elkaar eens waren
over de uitstekende Nederlandse voorstellen en dat is nog niet zo dat
die Nederlandse voorstellen nog niet worden gesteund, maar je ziet nog
wel verschillen tussen Frankrijk en Duitsland. Kijk ook naar de top van
gisteren. Ik zou willen dat dat sneller gaat en dat kan ik wel gaan
zitten wensen, maar daar ben ik niet zo van. Ik ben meer van de
afdeling van dan ga ik er ook op uit met voorstellen komen die bruggen
kunnen slaan tussen de posities bijvoorbeeld van Frankrijk en
Duitsland. Daar wordt nu hard aan gewerkt.
BERGSMA (ANP)
Frankrijk en Duitsland zijn het erg oneens over eventuele grotere rol
ECB, het opkopen van extra staatsleningen van zwakke landen of juist
niet, per se niet wat Duitsland wil. Naar welke partij neigt u
eigenlijk het meest?
RUTTE
Ik neig toch naar het Nederlandse standpunt en dat is dat de ECB
onafhankelijk is. Dat is één. En twee, in algemene zin dat Nederland
geen liefhebber is van monetaire financiering. En drie, dat we ervoor
moeten zorgen dat we onze eigen boontjes doppen. En dat kan via het IMF
zijn, waar we lid van zijn met z'n allen, dat kan zijn via zijn
Europese construct. De Jager heeft er gisteren ook met de Kamer over
gedebatteerd. Maar het monetair financieren, dan zeg ik even niets over
de rol van de ECB, maar gewoon monetair financieren en eurobonds,
waarbij je dus de renteverschillen weghaalt en daarmee de druk ook
weghaalt op landen om te hervormen, daar voel ik niet zoveel voor.
MEIJER (Volkskrant)
Hoe staat het met de reactie van het kabinet op het
integriteitonderzoek Curaçao?
RUTTE
Die reactie komt. Vandaag daar een besluit over genomen. En Piet Hein
Donner bevalt de komende dagen van een brief waarin dat besluit zal
worden vervat.
MEIJER
Kunt u er al iets over zeggen?
RUTTE
Nee.
MEIJER
Maar u bent daar wel uit?
RUTTE
Ja. Zeker.
WESTER (RTL)
Wanneer kunnen we de benoeming van de vicepresident van de RvS
verwachten?
RUTTE
Die verwacht ik in december.
WESTER
Maar alles is toch bekend nu? De namen, de kandidaten zijn bekend. Waar
is het wachten nog op?
RUTTE
Ik vind het mooi dat u het allemaal al weet, dan zal ik vanavond gaan
kijken om half acht...
WESTER
De kandidaten zijn bekend, u kunt nu toch gewoon een keuze maken?
RUTTE
Er is een ordelijk proces onder leiding van Ivo Opstelten. En dat moet
de komende weken leiden tot besluitvorming.
WESTER
Maar dat duurt dus nog even?
RUTTE
Ja ik verwacht in de loop van december die beslissing. Voor de Kerst.
VISCHJAGER
Er is een journaliste en die heet Anna Politkovskaya. Ik heb tegen haar
gezegd: je moet niet naar Rusland gaan, want je bent een Tsjetsjeense
en je hebt een boek geschreven over Poetin, je wordt vermoord. Ze belde
vlak voordat ze vermoord werd op en ze is vermoord. Ik heb hier een
boek en dat gaat over u. Misschien kent u dat? Mark Rutte is lesbisch.
RUTTE
Nee.
VISCHJAGER
Nee dat kent u niet? Zal ik het u geven?
RUTTE
Nou, als u er op staat.