http://www.evo.nl
morgen?
Is de veiligheid van vandaag goed genoeg voor morgen?
26 november 2011
Kennisdeling en effectieve communicatie centraal tijdens
CTGG-voorlichtingsdag
Vandaag verzorgde de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG)*
in De Fabrique in Utrecht haar jaarlijkse voorlichtingsdag. Hoewel er
per 1 januari 2012 geen nieuwe wetgeving voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen aankomt, blijft het voor bedrijven noodzakelijk om
kennis en veiligheid op peil te houden en bij te schaven. De veiligheid
van vandaag hoeft niet goed genoeg te zijn voor morgen. Met de CTGG-dag
draagt het Nederlandse bedrijfsleven zijn steentje bij aan de
veiligheid in de gevaarlijkestoffensector. Toonaangevende sprekers
spraken de sector bij over actuele onderwerpen, zoals
ketenverantwoordelijkheid, kennisdeling, risicocommunicatie en
ladingzekering. Als klap op de vuurpijl brengt de CTGG samen met het
vakblad Gevaarlijke Lading vandaag een special uit met de titel `Is de
veiligheid van vandaag, goed genoeg voor morgen?'.
Ketenverantwoordelijkheid
Jos Verlinden, directeur transport en logistiek bij de Europese koepel
van chemische brancheverenigingen (Cefic), ging in op het belang van
ketenveiligheid. Hij besteedde bijzondere aandacht aan het Safety &
Quality Assessment System (SQAS) dat Cefic heeft ontwikkeld. Verlinden:
`Dit systeem helpt de chemische industrie bij het beoordelen van
logistieke dienstverleners op veiligheid en kwaliteit. Hiermee geeft de
chemische industrie aan intensief betrokken te zijn bij de weg die hun
producten afleggen na het verlaten van de fabriekspoorten. SQAS past
binnen het wereldwijde programma Responsible Care. Bij de gebruikers
van SQAS wordt een assessment afgenomen door een SQAS-inspecteur. De
brand bij Chemie-Pack begin dit jaar heeft geleid tot hernieuwde
aandacht voor veiligheid in de chemiesector. Chemische bedrijven die
zich werkelijk bekommeren om de veiligheid in de keten roep ik dan ook
op actief gebruik te maken van SQAS.'
Kennisdeling
Voor het vergroten van de integrale ketenveiligheid is kennisdeling
tussen ketenpartners essentieel. Informatie over producten en hun
specifieke kenmerken en eigenschappen en de wijze waarop ze moeten
worden behandeld is hierbij van belang, evenals een goede verdeling van
de verantwoordelijkheden. Met dit doel voor ogen heeft Deltalinqs, één
van de CTGG-leden, de Deltalinqs University opgezet. Peter van Loo,
beleidsadviseur veiligheid bij Deltalinqs licht toe: `Dankzij dit
unieke kennisnetwerk kunnen industriële bedrijven fysiek en digitaal
praktische ervaringen en kennis uitwisselen om zo van elkaar te leren.
Op die manier kunnen zij elkaar helpen bij het verbeteren van
veiligheidsbeheerssystemen.'
Risicocommunicatie
Hoogleraar Ira Helsloot van de Radboud Universiteit Nijmegen ging in op
het nut en de noodzaak van risicocommunicatie. Hoewel Nederlandse
bedrijven niet wettelijk verplicht zijn te communiceren over risico's,
is het volgens hem zeker verstandig dit wel te doen. `Je kunt de
omgeving maar beter `mee hebben', dan `tegen je'. De Nederlandse burger
redeneert namelijk met gezond verstand en gelooft dat bedrijven vanuit
weloverwogen eigenbelang de veiligheid op orde willen hebben. Als
burgers het gevoel krijgen dat er iets wordt verzwegen, slaan de
bezorgdheid en onrust snel toe. Dus doe alsof jij de burger bent. Stel
jezelf de vraag wat de burger van jou zou willen weten.'
Special Gevaarlijke Lading
Het nummer van Gevaarlijke Lading dat vandaag is verschenen, staat in
het teken van de CTGG-voorlichtingsdag. Hierin worden de onderwerpen
die tijdens het congres aan bod kwamen verder uitgelicht.
*De CTGG is het samenwerkingsverband van 16 organisaties waarvan de leden
betrokken zijn bij het transport van gevaarlijke stoffen. De CTGG zet zich al
meer dan 50 jaar in voor het verhogen van de veiligheid van dit vervoer,
hetgeen er mede toe heeft geleid dat het aantal ernstige ongevallen in
Nederland als gevolg ervan zo beperkt is gebleven. De CTGG behartigt de
belangen van de leden op het terrein van de ontvangst, verlading, vervoer en
overslag van gevaarlijke goederen. Het accent ligt daarbij op betrokkenheid
bij totstandkoming van regels en voorschriften die van invloed zijn op de
logistieke behandeling van gevaarlijke goederen. Dit geldt in het bijzonder
voor het overheidsbeleid dat in Nederland, maar ook daarbuiten, wordt
gevoerd. Het samenwerkingsverband is een vereniging en vertegenwoordigt
vrijwel de gehele markt; zowel de logistieke dienstverleners (behalve
luchtvervoer) worden vertegenwoordigd als de verladers, de belanghebbenden
bij de te vervoeren producten.
* Tweet
*
*
Vragen over dit persbericht?
Journalisten kunnen ook buiten kantooruren bellen: 079 3467 373