Belgische Federale Overheid
Nog een reden om Bob te zijn
Datum: 24 november 2011
De eindejaarsperiode staat voor de deur en dus gaat traditiegetrouw een
nieuwe Bob-campagne van start. Dit jaar wordt het accent gelegd op de
voordelen die Bob met zich meebrengt: geen sluipwegen moeten kiezen,
geen paniek als u blauwe zwaailichten ziet ... Parallel met de
lancering van de nieuwe campagne maakte het BIVV ook de resultaten van
een enquête over de gewoonten van Belgen inzake alcoholgebruik bekend.
De nieuwe campagne legt de nadruk op de voordelen van het Bob-zijn.
Vandaar de slogan: 'Nog een reden om Bob te zijn'. De campagne wordt
bekendgemaakt via TV-spotjes, een mailing naar Belgische bedrijven en
vrijwilligers van het BIVV die aanwezig zullen zijn op kerstmarkten of
in de buurt van cafés of restaurants.
Tijdens de vorige eindejaarscampagne testte slechts 3,6 % van de
gecontroleerde bestuurders positief, het laagste percentage ooit. Toch
blijft alcohol de tweede grootste doodsoorzaak op onze wegen. Om de
Bob-campagne te versterken, plant de politie dit jaar 200 000 gerichte
alcoholcontroles tegenover 180 000 vorig jaar.
Uit de enquête van het BIVV over de gewoonten van Belgen inzake
alcoholgebruik, rijden bij het uitgaan, het Bob-concept... kwamen
volgende resultaten naar voor:
* 35 % van de ondervraagden drinkt helemaal geen alcohol als ze
moeten rijden, 30 % beperkt zijn consumptie zonder daarmee rekening
te houden met de wettelijke limiet.
* Voor 60 % van de bestuurders is het risico op een controle een
motivatie om hun gedrag aan te passen.
* Bob heeft het meeste succes bij een restaurantbezoek (74 %) en het
minst bij een cafébezoek (18 %).
* 17 % van de ondervraagden ondergingen het afgelopen jaar een
alcoholcontrole.
Meer info over de Bob-campagne Externe link