Consumentenbond
Voer Wet cliëntenrechten zorg snel door!
* 25 november 2011
Versterking van de positie van patiënten is de belangrijkste
doelstelling van het wetsvoorstel voor de Wet cliëntenrechten zorg
(Wcz). Daarom pleit de Consumentenbond ervoor - op 25 november 2011 in
de Tweede Kamer tijdens een ronde tafel gesprek hierover - het voorstel
zo snel mogelijk tot wet te maken.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: `De huidige regelgeving in de
zorg schiet aantoonbaar tekort in helderheid. Zo is er geen wettelijke
regeling voor duidelijke informatie over aard en toedracht van
incidenten en op aantekening daarvan in het dossier'.
Ook voor de klachtafhandeling betekent de wet een sprong vooruit. De
klachtenbehandeling in de zorg is nu nog verre van eenduidig en
transparant, maar moet straks aan wettelijke zorgvuldigheidseisen
voldoen. Voor consumenten brengt de wet de zekerheid dat als een klacht
niet naar behoren wordt afgehandeld, altijd een gang naar een
geschilleninstantie mogelijk is. Die is laagdrempelig, onafhankelijk en
heeft de bevoegdheid een bindende uitspraak te doen.
Meldpunt medische missers
De behoefte aan een afdwingbaar recht op duidelijkheid in de zorg is in
de campagne "Kiezen moet kunnen" van de Consumentenbond pijnlijk
duidelijk geworden . Meer dan 1900 consumenten deelden op het meldpunt
medische missers hun persoonlijke ervaringen met falende hulpverleners
en klachtafhandeling. Als de wet wordt ingevoerd is het eindelijk
mogelijk voor een individuele patiënt om duidelijkheid af te dwingen
bij zijn individuele zorgaanbieder.