Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Station Zwolle toch echt dicht in 2012

zwolle

Rover betreurt het zeer dat er tijdens de grote verbouwing van treinknooppunt Zwolle, gedurende 4 weken in de zomer van 2012, geen omgeleide treinverbinding met de noordelijke provincies komt. Dit hebben ProRail en NS besloten na een extra studie, die mede op verzoek van Rover is uitgevoerd. Het plan is dus onveranderd: alle reizigers van, naar en via Zwolle krijgen te maken met vervangend busvervoer in de periode van 14 juli t/m 12 augustus 2012. Voor een reis tussen de noordelijke provincies en overig Nederland betekent dit 2x extra overstappen en een half uur extra reistijd, vier weken lang. Rover vindt dit buiten proportie. Rover concludeert dat het reizigersbelang al veel eerder in de projectplanning een grotere rol moet spelen bij ProRail en NS. Rover ziet bij de spoorbedrijven wel bereidheid om uit `Zwolle 2012' lessen te trekken voor de toekomst.

Dit voorjaar werd bekend dat ProRail en NS het belangrijke knooppuntstation Zwolle in de zomer van 2012 vier weken lang voor treinverkeer willen sluiten. Dit ten behoeve van de bouw van een extra perron, de verbreding van de voetgangerstunnel en een ingrijpende wijziging van het emplacementswerp. De spoorbedrijven willen deze aanpassingen klaar hebben als de Hanzelijn in gebruik komt, in december 2012. Buiten kijf staat dat deze aanpassingen noodzakelijk zijn, en dat dit niet zonder hinder voor de reizigers gaat. Maar Rover heeft ProRail en NS al in het voorjaar laten weten dat wij de impact van deze 4 weken durende sluiting buiten proportie vinden - zowel voor de individuele reizigers als voor de algemenere belangen die zijn gemoeid met de bereikbaarheid van een landsdeel per trein.

Rover heeft de afgelopen maanden met ProRail en NS gesproken over mogelijkheden om de hinder voor de reizigers binnen de perken te houden, desnoods met een omgeleide treinverbinding via Deventer gedurende de vier weken van de ombouwperiode. ProRail en NS hebben daartoe de mogelijkheden en effecten van dergelijke alternatieven door middel van een studie nader in beeld gebracht. Eén variant bleek (onder voorwaarden) haalbaar, te weten 2x per uur een treindienst Groningen - Meppel - Deventer (met aansluiting van/naar Leeuwarden in Meppel), zonder mogelijkheid om in Zwolle in en uit te stappen. Wij hebben deze variant samen met ProRail en NS vergeleken met het oorspronkelijke plan, lettend op de belangrijkste criteria voor de reiziger: reistijd, comfort, betrouwbaarheid en duidelijkheid. In reistijd en duidelijkheid zijn er geen grote verschillen. Voor een groot deel van de reizigers is de trein (met veelal ook een overstap minder) wel duidelijk comfortabeler dan de bus. Maar NS en ProRail beoordeelden de treinvariant uiteindelijk toch als te vatbaar voor storingen en vertragingen.

Rover vindt dit een slechte uitkomst voor de reizigers van en naar het Noorden. Rover trekt de conclusie dat ProRail en NS bij het plannen van ingrijpende werkzaamheden in een eerder stadium naar de gevolgen voor de reizigers moeten kijken. Rover signaleert echter ook een winstpunt: ProRail stelt een werkgroep `buitendienststellingen' in, die gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de hinder voor de reizigers bij toekomstige projecten te beperken. Uit het project `Zwolle' kunnen daarbij nuttige lessen worden getrokken.