Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Station Zwolle toch echt dicht in 2012
zwolle
Rover betreurt het zeer dat er tijdens de grote verbouwing van
treinknooppunt Zwolle, gedurende 4 weken in de zomer van 2012, geen
omgeleide treinverbinding met de noordelijke provincies komt. Dit
hebben ProRail en NS besloten na een extra studie, die mede op verzoek
van Rover is uitgevoerd. Het plan is dus onveranderd: alle reizigers
van, naar en via Zwolle krijgen te maken met vervangend busvervoer in
de periode van 14 juli t/m 12 augustus 2012. Voor een reis tussen de
noordelijke provincies en overig Nederland betekent dit 2x extra
overstappen en een half uur extra reistijd, vier weken lang. Rover
vindt dit buiten proportie. Rover concludeert dat het reizigersbelang
al veel eerder in de projectplanning een grotere rol moet spelen bij
ProRail en NS. Rover ziet bij de spoorbedrijven wel bereidheid om uit
`Zwolle 2012' lessen te trekken voor de toekomst.
Dit voorjaar werd bekend dat ProRail en NS het belangrijke
knooppuntstation Zwolle in de zomer van 2012 vier weken lang voor
treinverkeer willen sluiten. Dit ten behoeve van de bouw van een extra
perron, de verbreding van de voetgangerstunnel en een ingrijpende
wijziging van het emplacementswerp. De spoorbedrijven willen deze
aanpassingen klaar hebben als de Hanzelijn in gebruik komt, in december
2012. Buiten kijf staat dat deze aanpassingen noodzakelijk zijn, en dat
dit niet zonder hinder voor de reizigers gaat. Maar Rover heeft ProRail
en NS al in het voorjaar laten weten dat wij de impact van deze 4 weken
durende sluiting buiten proportie vinden - zowel voor de individuele
reizigers als voor de algemenere belangen die zijn gemoeid met de
bereikbaarheid van een landsdeel per trein.
Rover heeft de afgelopen maanden met ProRail en NS gesproken over
mogelijkheden om de hinder voor de reizigers binnen de perken te
houden, desnoods met een omgeleide treinverbinding via Deventer
gedurende de vier weken van de ombouwperiode. ProRail en NS hebben
daartoe de mogelijkheden en effecten van dergelijke alternatieven door
middel van een studie nader in beeld gebracht. Eén variant bleek (onder
voorwaarden) haalbaar, te weten 2x per uur een treindienst Groningen -
Meppel - Deventer (met aansluiting van/naar Leeuwarden in Meppel),
zonder mogelijkheid om in Zwolle in en uit te stappen. Wij hebben deze
variant samen met ProRail en NS vergeleken met het oorspronkelijke
plan, lettend op de belangrijkste criteria voor de reiziger: reistijd,
comfort, betrouwbaarheid en duidelijkheid. In reistijd en duidelijkheid
zijn er geen grote verschillen. Voor een groot deel van de reizigers is
de trein (met veelal ook een overstap minder) wel duidelijk
comfortabeler dan de bus. Maar NS en ProRail beoordeelden de
treinvariant uiteindelijk toch als te vatbaar voor storingen en
vertragingen.
Rover vindt dit een slechte uitkomst voor de reizigers van en naar het
Noorden. Rover trekt de conclusie dat ProRail en NS bij het plannen van
ingrijpende werkzaamheden in een eerder stadium naar de gevolgen voor
de reizigers moeten kijken. Rover signaleert echter ook een winstpunt:
ProRail stelt een werkgroep `buitendienststellingen' in, die gaat
onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de hinder voor de reizigers
bij toekomstige projecten te beperken. Uit het project `Zwolle' kunnen
daarbij nuttige lessen worden getrokken.