ProRail
Persbericht
25-11-2011
Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle
- Regionale belangenpartijen steunen busplan
- Onderzoek tijdelijk station afgerond
- Veel suggesties voor goed busplan
Reizigers zijn vanwege de betrouwbaarheid het beste gediend met
uitsluitend alternatief busvervoer wanneer het treinverkeer op station
Zwolle in de zomer van 2012 vier weken stilligt. Dat blijkt volgens
ProRail en NS uit onderzoek van Arcadis. Het onderzoek is gedaan nadat
reizigersvereniging Rover om aanvullende informatie verzocht.
Gesprekken met belangenorganisaties hebben daarna waardevolle bijdragen
opgeleverd.
Station Zwolle moet in de zomer van 2012 vier weken dicht voor
treinverkeer om er grootschalige te verbouwen en klaar te maken voor de
toekomst. Reizigers krijgen straks meer ruimte en comfort. Zo komt er
een vierde perron en een bredere perrontunnel. Bovendien kan het
treinverkeer dan worden uitgebreid met de Hanzelijn eind 2012, wat een
verbetering van de verbinding tussen de Randstad en Noord- en
Noordoost-Nederland betekent.
Alternatief vervoer
ProRail en NS hebben vervolgens aangegeven reizigers vier weken met
bussen te willen vervoeren. Belangenpartijen zijn uitdrukkelijk
gevraagd hierover mee te denken. Dit leidde uiteindelijk tot een
aanvullend onderzoek door Arcadis naar diverse varianten, waarbij onder
andere is gekeken naar een tijdelijk station naast station Zwolle. Ook
is gekeken naar een alternatieve treindienst tussen Deventer en Meppel,
waarbij reizigers niet in- en uit kunnen stappen op station Zwolle.
Afweging
Zowel voor Rover als NS en ProRail viel het tijdelijk station af
vanwege praktische haalbaarheid, betrouwbaarheid en looproutes.
Uiteindelijk bleven er voor NS, ProRail en Rover twee opties over:
alles met bussen vervoeren of een variant met busvervoer in combinatie
met een treinverbinding tussen Deventer en Meppel. Deze trein stopt
niet in Zwolle.
Deze zijn beide beoordeeld op comfort, reisinformatie, betrouwbaarheid
en reistijd. Reistijd en reisinformatie zijn vergelijkbaar. Maar de
treinverbinding Deventer-Meppel scoorde lager op betrouwbaarheid en
hoger op comfort dan het busvervoer. Rover vindt de treinvariant daarom
de beste keuze. NS en ProRail vinden dit desalniettemin voor reizigers
onwenselijk, omdat de kans te groot is dat ze de krappe, maar
noodzakelijke overstap in Deventer missen. Het veroorzaakt nog eens een
extra half uur reistijd, bovenop de extra reistijd van een half uur die
er al was. Vandaar dat ProRail en NS in de zomer van 2012 in Zwolle
kiezen voor busvervoer.
Overleg
NS en ProRail zijn Rover erkentelijk voor de gesprekken die er zijn
gevoerd over de beste opties voor reizigers. Rover heeft aangegeven de
casus Zwolle in de nieuwe werkgroep Buitendienststellingen als
voorbeeld in te brengen. De werkgroep is opgericht om bij grote
werkzaamheden de hinder voor de treinreiziger te minimaliseren.
Daarnaast is op 1 november in Zwolle een meedenksessie georganiseerd
met zo'n vijftig vertegenwoordigers van onder andere gemeenten,
provincies, consumentenorganisaties, vervoerders, rederij naar
Waddeneilanden, bewoners en ondernemers. ProRail en NS hebben de
verschillende varianten en voorkeuren toegelicht. De sfeer was
constructief en er was begrip bij de aanwezigen voor de noodzaak van de
buitendienststelling.
Planning
Komende tijd werken NS en ProRail het busplan verder uit. Hierbij
worden suggesties en opmerkingen van verschillende belangenpartijen
meegenomen. Zo is er uitdrukkelijk verzocht om goed rekening te houden
met reizigers die een functiebeperking hebben en met reizigers die
fietsen meenemen. Daarnaast zijn er diverse suggesties gedaan voor
goede reisinformatie.