Delhaize Groep wint voor de tweede keer de prijs voor beste duurzaamheidsverslag
25/11/2011
BRUSSEL, België, 25 november 2011 - Het Belgisch Instituut van
Bedrijfsrevisoren, Business and Society, een vereniging die bedrijven
samenbrengt rond maatschappelijk verantwoord ondernemen en Kauri, een
netwerk van multi-stakeholders, steunen actief het uitgeven van
duurzaamheidsverslagen in België. Vandaag heeft de onafhankelijke jury,
samengesteld door deze drie organisaties, de jaarlijkse prijs voor het
beste duurzame ontwikkelingsverslag toegekend. Delhaize Groep, de
Belgische internationale voedingsdistributeur, wint de prijs in de
categorie grote ondernemingen voor de tweede keer, voor haar `Corporate
Responsibility Progress Report 2010'. De Groep had ook deze prijs in de
wacht gesleept voor zijn 2008 verslag.
Corporate Responsibility drukt in de eerste plaats uit wie Delhaize
Groep is en hoe ze zaken wil doen. Het is één van de drie pijlers van
de groepsstrategie, het New Game Plan, naast Groei en Efficiëntie. Deze
geïntegreerde strategie ondersteunt de economische prestaties van de
groep terwijl er aan een meer duurzame manier van ondernemen wordt
gewerkt.
Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en
Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep:
"In 2008 hebben we een Corporate Responsibility (CR)-strategie op
groepsniveau ontwikkeld, gericht op zes domeinen: gezonde voeding,
voedselveiligheid, verantwoorde bevoorrading, gezondheid en welzijn van
de medewerkers, ontwikkeling van medewerkers en klimaatverandering.
De vooruitgang die we maken in deze zes domeinen doorheen onze Groep
maakt ons een sterkere onderneming. Het gaat van een meer verantwoorde
bevoorrading tot het opbouwen van een sterker personeelsbestand, het
verlagen van de uitstoot van onze activiteiten en het inspelen op
klantenbehoeften. In het kader van gezonde voeding heeft Delhaize
België in 2010 bijvoorbeeld bijna 2.000 huismerkproducten
geherformuleerd door tonnen zout, suiker en vet te elimineren, terwijl
we in het kader van productbevoorrading grote stappen hebben gezet naar
het verwezenlijken van een duurzaam beleid voor vis en zeevruchten in
al onze operationele ondernemingen.
Onze groepswijde strategie evolueert om tegemoet te komen aan de
verwachtingen van onze belanghebbenden die hebben gewezen op de nood
aan een bredere aanpak van voedselveiligheid, bronnenschaarste en een
duurzame vraag. In 2012 zullen we een nieuwe, ambitieuze CR-strategie
en bijbehorend plan lanceren om onze ambitie voor 2020 te ondersteunen.
Deze tweede erkenning van de jury zien we als een aanmoediging om onze
inspanningen verder te zetten."
Het verslag van 2010 is het eerste duurzaamheidsverslag van Delhaize
Groep dat enkel online werd uitgegeven en waarvan geen papieren versie
beschikbaar is. Dankzij het online rapporteren kunnen we een beknopt
overzicht bieden van alle duurzaamheidsprestaties die de groep leverde
over het ganse jaar. Er wordt enkel verslag uitgebracht over de
duurzaamheidskwesties inzake materialiteit die het belangrijkst zijn
voor Delhaize Groep. De links die aanwezig zijn doorheen het hele
verslag, bieden de lezer de mogelijkheid toegang te krijgen tot meer
gedetailleerde en technische informatie. Met deze benadering van
CR-verslaggeving wil Dehaize Groep op een innovatieve manier omgaan met
de veelvuldige en complexe informatie.
De jury benadrukte het duidelijke beeld dat het verslag geeft van de
meest relevante belangen voor de onderneming en haar stakeholders. Het
feit dat dit het eerste verslag is waar de groep begonnen is met de
certificering van haar indicatoren, in het kader van het uitvoeren van
haar "quality data plan", was ook van groot belang.
Op de Facebookpagina van de Groep
(http://www.facebook.com/DelhaizeGroup) en in de nieuwe CR-blog `Feed
Tomorrow' (http://blog.delhaizegroup.com/), gelanceerd in 2011, worden
regelmatig updates gegeven over activiteiten in het kader van
maatschappelijk verantwoord ondernemen in de operationele ondernemingen
van de Groep overal ter wereld.
Het `Corporate Responsibility Progress Report 2010' kan worden
gedownload op de site www.delhaizegroup.com
» Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische internationale voedingsdistributeur
aanwezig in elf landen verspreid over drie continenten. Op het einde
van het derde kwartaal van 2011 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize
Groep uit 3.362 winkels. In 2010 bedroegen de opbrengsten van Delhaize
Groep EUR 20,8 miljard (USD 27,6 miljard) en bedroeg de nettowinst
(voor de hele groep) EUR 574 miljoen (USD 762 miljoen). Op het einde
van het derde kwartaal stelde Delhaize Groep ongeveer 154.000 mensen
tewerk. De aandelen van Delhaize Groep staan genoteerd op de NYSE
Euronext Brussel (DELB) en op de New York Stock Exchange (DEG).
Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. U
vindt het ook op de website www.delhaizegroup.com .Vragen kunnen naar
corporate-responsibility@delhaizegroup.comworden gestuurd.