Universiteit van Amsterdam

Interactie in kleine groepjes met een virtuele agent leert kinderen leren


Promotie Pedagogiek

donderdag 24 november, 14.00 uur

Bij gebruik van de computer op de basisschool moeten leerlingen steeds meer hun eigen leerproces vormgeven. Dat vereist specifieke vaardigheden. Leraren kunnen leerlingen hierbij ondersteunen door ze in kleine groepjes te laten samenwerken met een virtuele agent. Ze leren de vaardigheden dan van de agent en van elkaar en gaan als groep beter presteren. Dit blijkt uit onderzoek van Inge Molenaar. Als leerlingen met de computer werken, hebben ze vaardigheden nodig om het eigen leren te sturen. Dit zijn de zogenoemde metacognitieve vaardigheden (oriënteren, plannen, monitoren en evalueren). In het basisonderwijs gebruiken leerlingen de computer vaak in kleine groepjes. Molenaar onderzocht hoe dat leren in groepjes kan worden ondersteund met een virtuele agent. Een virtuele agent is een cartoonachtig figuurtje op het beeldscherm dat de kinderen vragen stelt of op andere manieren op weg helpt. Uit haar experimenten met leerlingen bleek dat de agent inderdaad hielp om metacognitieve act iviteiten te stimuleren en metacognitieve kennis van de leerlingen te ontwikkelen. Het programma lijkt een positieve invloed te hebben op groepsprestaties, maar het beïnvloedt niet de hoeveelheid vakinhoudelijk kennis van de leerlingen. Ook bleek uit Molenaars onderzoek dat wanneer de agent vragen stelt dat tot betere leerresultaten leidt dan wanneer de agent de metacognitieve activiteiten voordoet aan de leerlingen. Het onderzoek is gefinancierd door de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Op 25 november vindt er ter gelegenheid van de promotie het symposium Computerized scaffolding of Self-Regulated Learning: Interdisciplinary Advances plaats op de Roetersstraat 11, kamer REC E0.10. Voor meer informatie: http://home.medewerker.uva.nl/i.molenaar/page3.html. Mw. I. Molenaar: Its all about Metacognitive Activities: Computerized Scaffolding of Self-Regulated Learning. Promotor is dhr. prof. dr. P.J.C. Sleegers (UT) en mw. prof dr. C.A.M. van Boxtel.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.




Universiteit van Amsterdam