Verhofstadt doet oproep op CED Symposium aan de Erasmus Universiteit:
Persbericht van CED
"Een Europese obligatie geeft de unie de stabiliteit die nodig is"
"Ik geef Europa onder deze omstandigheden nog een maand en de euro nog
een week. Vandaag blokkeerde de obligatiemarkt. De lidstaten hebben de
grootste problemen om hun tekorten te financieren. Er moet in Europa
een nieuwe stabiele factor komen."
Een dag eerder sprak hij al publiekelijk zijn zorg uit over de toekomst
van Europa in het Limburgs Dagblad en tijdens het jubileumsymposium van
CED op de Rotterdamse Erasmus Universiteit deed de Europarlementariër
en oud-premier van België Guy Verhofstadt het nog eens dunnetjes over.
"De huidige crisis lossen we op als we er in slagen om van de EU een
echte economische en fiscale unie te maken."
Die kan er volgens Verhofstadt komen met de invoering van de Europese
obligatie. "Laat dit het resultaat zijn van de aanstaande Europese top
op 9 december. Daar zijn geen verdragswijzigingen voor nodig. Laat de
landen die niet aan het Europese monetaire infuus liggen, twee derde
van hun obligaties op eigen titel uitschrijven en een derde in de vorm
van Europese - samengebrachte - obligaties. Dat levert een zinvolle
financiële bijdrage aan de verbetering van die zo nodige Europese
stabiliteit."
Verhofstadt sprak tijdens het symposium dat CED samen met de Rotterdam
School of Management hield ter ere van haar veertigjarig bestaan. De
opinie van de bekende voorvechter van de Verenigde Staten van Europa
paste goed in het draaiboek dat 'European Claim Expert' CED had
opgesteld om haar verjaardag te vieren. Een middag lang werd
stilgestaan bij een belangrijke uitdaging waarvoor de financiële sector
zich ziet geplaatst: hoe wordt het vertrouwen van de consument
teruggewonnen.
Na de Europese aftrap van Verhofstadt verlegde een aantal sprekers de
aandacht naar de financiële sector in Nederland, de verzekeringssector
in het bijzonder. Tijdens de plenaire discussie die directies van
verzekeraars, belangenverenigingen, consultants, experts en studenten
daarna plenair voerden, stond de roep om transparantie en passende
interactie centraal. Transparantie bleek aan een grondige herdefinitie
toe. De klant bepaalt zelf de mate van transparantie in de financiële
sector, was de snel groeiende overtuiging. Stemming over een aantal
stellingen wees uit dat de balans tussen online en persoonlijk
klantcontact cruciaal is voor een efficiënte en klantgerichte
dienstverlening. De beste interactie ligt genuanceerd. Online kan veel
en wordt veel geaccepteerd, maar menselijke aandacht blijft, zeker bij
complexe zaken, onmisbaar. Deze uitkomst kwam ook duidelijk naar voren
tijdens de presentatie van het klantonderzoek dat CED van januari tot
september 2011 liet uitvoeren onder 4.500 consumenten.
*
Links:
http://www.ced-europe.com
Razende Robot Reporter