Ombudsman Brenninkmeijer: UWV moet beter
Persbericht van De Nationale Ombudsman
De Nationale ombudsman krijgt over het UWV honderden klachten die op
structurele problemen wijzen. Ombudsman Brenninkmeijer wijst op het
onvermogen van het UWV om uit te zoeken waar problemen ontstaan, dit
uit te leggen aan de burger en toe te geven dat er een fout is gemaakt.
Het UWV ontleent zijn bestaansrecht volledig aan de honderdduizenden
burgers waarvoor het UWV diensten verleent en niet omgekeerd.
De ombudsman onderzocht acht veel voorkomende klachten die variëren van
goede en begrijpelijke informatie over uitkeringen tot dossierbeheer en
de onderbouwing van terugvorderingen. Brenninkmeijer betreurt het dat
het UWV niet in staat blijkt om op korte termijn te garanderen dat
brieven met gevoelige, persoonlijke informatie van de burger van het
juiste adres worden voorzien. Het UWV moet de burger én mij beter
bedienen. Klachten moeten beter worden behandeld en mijn onderzoek naar
klachten van burgers mag niet worden gefrustreerd door trage of zelfs
onjuiste informatie. Alex Brenninkmeijer stoort zich aan de
tegenwerping van het UWV dat het in miljoenen gevallen goed gaat, omdat
het UWV daarmee zich blind toont voor de ellende waar mensen in terecht
komen als het misgaat.
Serieus luisteren
Verder vindt de ombudsman dat het UWV zich niet uitsluitend mag
beroepen op de informatie uit de computer, maar serieus naar de burger
moet luisteren en hem een begrijpelijk antwoord op zijn vragen moet
geven. Ook het nakomen van de terugbelafspraken schiet soms nog te
kort.
Structurele oplossingen
De Nationale ombudsman onderzocht veelvoorkomende problemen met het UWV
die burgers snel opgelost willen zien. De uitkomsten heeft hij
neergelegd in zijn onderzoeksrapport Alleen het UWV kan kiezen voor een
beter UWV. Lessen uit de interventiepraktijk van de Nationale
ombudsman. Elk probleem is met het UWV besproken en het UWV is gevraagd
met structurele oplossingen te komen. Zo zal het UWV het nakomen van
terugbelafspraken met burgers verbeteren. De Raad van bestuur van het
UWV heeft bij de afronding van dit onderzoek toegezegd constructief mee
te werken aan oplossingen voor de structurele problemen waar burgers
mee geconfronteerd worden. Dit is het tweede rapport van de Nationale
ombudsman over het oplossen van structurele problemen bij de overheid.
In 2010 bracht hij een soortgelijk rapport uit over de Belastingdienst
(2010/015). De Belastingdienst werkt nauw samen met de Nationale
ombudsman bij de klachtbehandeling en heeft inmiddels veel problemen
structureel verholpen.
Links:
http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl
Razende Robot Reporter