InterRail op schema voor 40e verjaardag
Persbericht van PR Newswire
UTRECHT, Nederland, November 24, 2011 /PRNewswire/ --
Het jaar 2012 markeert een belangrijke mijlpaal voor de Eurail Group
GIE. InterRail-passen worden door talloze reizigers in heel Europa
geprezen als het 'kaartje voor vrijheid en avontier' en ze bieden al
bijna veertig jaar de mogelijkheid om veilig, voordelig en op
betrouwbare wijze per trein te reizen.
InterRail-passen werden voor het eerst in gebruik genomen in 1972 en
het snel groeiende fenomeen dat bekend werd als 'InterRail' werd al
snel een soort overgangsritueel voor jongeren die Europa per spoor
wilden verkennen. Hoewel het oorspronkelijk een nicheproduct was dat
verkocht werd aan jongeren onder 21 jaar, werd het concept van
onbeperkt reizen per trein door 19 landen positief ontvangen. Het
productaanbod heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld en de
InterRail-wereldpas (Global Pass) geeft nu onbeperkt toegang per spoor
tot 30 Europese landen, en kan worden gebruikt door klanten uit alle
lagen van de bevolking (studenten, rugzakreizigers, gezinnen, zakelijke
reizigers en zelfs senioren). De pas is echt uitgegroeid tot een
product voor alle leeftijden en wint nog steeds elk jaar aan
populariteit.
In april 2007 onderging InterRail een complete make-over en nam Eurail
Group GIE het beheer van het "merk" over. Er werd een duidelijker
product geïntroduceerd, waarbij de oude zones waar Europa in was
opgedeeld werden geëlimineerd. Tegenwoordig zijn er twee producten op
de markt: de InterRail GlobalPass en de InterRail One CountryPass. De
Global Pass is geldig in 30 deelnemende landen en is bedoeld voor
onbeperkt reizen per trein voor een bepaalde geldigheidsduur (van vijf
dagen tot een maand) tijdens een aantal opeenvolgende of flexibele
reisdagen.
Reizen met de trein blijft één van de meest ontspannen, flexibele en
gemakkelijke manieren om Europa te zien. Om deze reden blijft de Eurail
Group zich richten op het versterken van de samenwerking met
aandeelhouders en strategische partners, zodat zij gelijke tred kan
houden met veranderende reistrends. Eurail Group streeft er tevens naar
het product een betere bekendheid te geven, zodat reizen met InterRail
een betaalbare en tevens duurzame reisoplossing voor de komende veertig
jaar zal blijven. Het Mobility Fund by Rail for the Young and
Disadvantaged, een fonds voor minder bevoorrechte jongeren, wordt
financieel ondersteund met de verkoop van InterRail-passen. Dit fonds
stelt de Eurail Group in staat om speciale groepen jongeren te helpen
buiten hun eigen land te reizen, zodat zij Europese grenzen kunnen
oversteken en andere culturen ervaren.
In 2010 reisde 98% van alle pashouders van InterRail Global met een
2e-klaspas, vooral jongeren tot 26 jaar, de leeftijdsgroep die 76% van
het jeugdmarktaandeel vertegenwoordigt. "Het idee van InterRail is nog
steeds uiterst populair en blijft voor jong en oud de beste manier om
Europa te zien. Het succesvolle bedrijfsmodel van InterRail garandeert
dat het product succes zal hebben tot ver in de toekomst", aldus , Ana
Dias e Seixas, marketingmanager van Eurail Group.
Razende Robot Reporter