Gemeente Giessenlanden
A27: de verbreding met een smalle beurs
Begin december wordt in de Tweede Kamer als het goed is definitief
vastgesteld hoeveel geld er voor de verbreding van de A27 wordt
uitgetrokken. Daar ging nogal wat aan vooraf.
Van de vier oorspronkelijke varianten bleven er drie over. Die zouden
â¬1,6 mrd (2x4 rijstroken), â¬1,7 mrd (4x2 rijstroken) of â¬2,6 mrd
(tunnel onder de Merwede) kosten. Er was ook nog een
spoorlijn-Utrecht-Breda-wens, die grof geschat nog een kleine ⬠2 mrd
extra zou kosten. De tunnelvariant viel als eerste af. Te duur en
waarschijnlijk om milieutechnische redenen onhaalbaar. De spoorlijn
werd door de regio (provincies en gemeenten) zeer wenselijk geacht en
zelfs in de Tweede Kamer ontstond er sympathie voor. Maar ook daarvoor
is het geld er niet. Bleven dus de eerste twee varianten over. Wij van
de regio vonden de tweede de beste. We waren bereid om â¬20 mln te
lappen om een noodzakelijke, regionale aansluiting te realiseren.
Â
Het werd allemaal anders. Minister Schulz van Haegen heeft direct bij
haar aantreden gezegd dat ze voor de goedkoopste variant zou kiezen en
daarvoor maar â¬888 mln beschikbaar stelde. Bovendien zou, als de
verbreding duurder uit viel, de verbreding van de A58 tussen Tilburg en
Eindhoven worden geschrapt. Een politieke meesterzet van de minister,
die daarmee de voorzitter van het regionale bestuurlijk overleg A27
monddood maakte. Want deze gedeputeerde van Noord-Brabant zou uiteraard
zijn brainport Eindhoven niet in de steek laten.
Â
De gedeputeerde, Ruud van Heugten, kreeg de minister zover dat ze de
koppeling tussen de snelwegen losliet. Maar in ruil daarvoor mag de
verbreding nu niet meer dan â¬740 mln kosten. Minder dan de helft van
het oorspronkelijke bedrag. Het wordt een echte houtje-touwtje
oplossing, waarbij onder meer de bestaande viaducten en bruggen in tact
blijven en de extra rijstroken tussen de pijlers worden gepropt. Dus de
huidige stalen brug bij Gorinchem blijft liggen en krijgt een betonnen
broer ernaast!
Â
Volgens de computermodellen van de minister over de hoeveelheid verkeer
in 2020 komt het allemaal prima uit. Maar dat er daarna wellicht wéér
een fileprobleem op de A27 is, vergeet ze nu maar even. âNou, dan
hebben we er nog 9 jaar plezier vanâ, denkt u misschien. Vergeet het
maar! De tweede fase van de Milieu Effecten Rapportage (MER) moet nog
worden opgestart (geschatte doorlooptijd: 2 jaar), vervolgens het
ontwerp-tracébesluit (1 jaar) en dan het tracébesluit (nog een jaar)
en dan pas kan er een schop in de grond of een pijler in de rivier.
Mijn voorzichtige schatting: in 2018 een verbrede weg, waarmee we
volgens de huidige rekenmodellen tot 2020 voldoende capaciteit hebben.
Â
Is deze aanpak verstandig? Nee! Moet ik hier blij mee zijn? Ja! Want al
met al wil de minister toch nog ⬠740 mln investeren in het grootste
verkeersknelpunt van onze regio. En hopelijk verbindt de Tweede Kamer
zich er aan voordat het volgende land of de volgende bank weer geholpen
moet worden. Het spreekwoord zegt: beter ten halve gekeerd dan ten hele
gedwaald. Hier is het precies andersom: we kunnen beter helemaal
verdwalen dan halverwege omdraaien.
Â
Wout de Jong
Wethouder verkeer en vervoe
Â
Â
Â