Gemeente Giessenlanden


A27: de verbreding met een smalle beurs

Begin december wordt in de Tweede Kamer als het goed is definitief vastgesteld hoeveel geld er voor de verbreding van de A27 wordt uitgetrokken. Daar ging nogal wat aan vooraf.

Van de vier oorspronkelijke varianten bleven er drie over. Die zouden â¬1,6 mrd (2x4 rijstroken), â¬1,7 mrd (4x2 rijstroken) of â¬2,6 mrd (tunnel onder de Merwede) kosten. Er was ook nog een spoorlijn-Utrecht-Breda-wens, die grof geschat nog een kleine ⬠2 mrd extra zou kosten. De tunnelvariant viel als eerste af. Te duur en waarschijnlijk om milieutechnische redenen onhaalbaar. De spoorlijn werd door de regio (provincies en gemeenten) zeer wenselijk geacht en zelfs in de Tweede Kamer ontstond er sympathie voor. Maar ook daarvoor is het geld er niet. Bleven dus de eerste twee varianten over. Wij van de regio vonden de tweede de beste. We waren bereid om â¬20 mln te lappen om een noodzakelijke, regionale aansluiting te realiseren.

Â

Het werd allemaal anders. Minister Schulz van Haegen heeft direct bij haar aantreden gezegd dat ze voor de goedkoopste variant zou kiezen en daarvoor maar â¬888 mln beschikbaar stelde. Bovendien zou, als de verbreding duurder uit viel, de verbreding van de A58 tussen Tilburg en Eindhoven worden geschrapt. Een politieke meesterzet van de minister, die daarmee de voorzitter van het regionale bestuurlijk overleg A27 monddood maakte. Want deze gedeputeerde van Noord-Brabant zou uiteraard zijn brainport Eindhoven niet in de steek laten.

Â

De gedeputeerde, Ruud van Heugten, kreeg de minister zover dat ze de koppeling tussen de snelwegen losliet. Maar in ruil daarvoor mag de verbreding nu niet meer dan â¬740 mln kosten. Minder dan de helft van het oorspronkelijke bedrag. Het wordt een echte houtje-touwtje oplossing, waarbij onder meer de bestaande viaducten en bruggen in tact blijven en de extra rijstroken tussen de pijlers worden gepropt. Dus de huidige stalen brug bij Gorinchem blijft liggen en krijgt een betonnen broer ernaast!

Â

Volgens de computermodellen van de minister over de hoeveelheid verkeer in 2020 komt het allemaal prima uit. Maar dat er daarna wellicht wéér een fileprobleem op de A27 is, vergeet ze nu maar even. âNou, dan hebben we er nog 9 jaar plezier vanâ, denkt u misschien. Vergeet het maar! De tweede fase van de Milieu Effecten Rapportage (MER) moet nog worden opgestart (geschatte doorlooptijd: 2 jaar), vervolgens het ontwerp-tracébesluit (1 jaar) en dan het tracébesluit (nog een jaar) en dan pas kan er een schop in de grond of een pijler in de rivier. Mijn voorzichtige schatting: in 2018 een verbrede weg, waarmee we volgens de huidige rekenmodellen tot 2020 voldoende capaciteit hebben.

Â

Is deze aanpak verstandig? Nee! Moet ik hier blij mee zijn? Ja! Want al met al wil de minister toch nog ⬠740 mln investeren in het grootste verkeersknelpunt van onze regio. En hopelijk verbindt de Tweede Kamer zich er aan voordat het volgende land of de volgende bank weer geholpen moet worden. Het spreekwoord zegt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Hier is het precies andersom: we kunnen beter helemaal verdwalen dan halverwege omdraaien.

Â

Wout de Jong

Wethouder verkeer en vervoe

Â

Â

Â