NVLF
---
24 november 2011
Algemeen
Oud-studenten Hogeschool Utrecht winnen Bachelor Logopedieprijs 2011
Eervolle vermelding voor Hogeschool Zuyd en Hogeschool Windesheim.
Vier voormalig logopediestudenten van de Hogeschool Utrecht hebben de
Bachelor Logopedieprijs 2011 in de wacht gesleept. Anne-Marie van den
Berg, Janneke Verbeek, Mieke de Wit en Rianne van der Reijden schreven
de winnende scriptie Constraint induced aphasia therapy (CIAT) in de
revalidatiefase. Juryvoorzitter dr. B. van den Bogaerde roemde hun
casestudy om zijn originaliteit en heldere onderzoeksopzet. De
bekendmaking vond plaats bij de NVLF na afloop van de presentaties van
de zes genomineerde scripties.
De Constraint Induced Aphasia Therapy (CIAT) is een intensieve
groepstherapie voor patiënten met afasie. Ze worden gedwongen om
verbaal te communiceren zonder gebruik te maken van
compensatiestrategieën. De vier inmiddels afgestudeerde logopedisten
onderzochten de uitvoerbaarheid en effectiviteit van CIAT binnen
Revalidatiecentrum de Trappenberg.
Gedurende twee weken kregen twee patiënten dagelijks drie uur therapie
tijdens de revalidatiefase. Ze ondergingen op drie momenten een
taaltests. CIAT blijkt in de praktijk uit te voeren en de taal van de
patiënten te verbeteren.
Verder kregen twee scripties een eervolle vermelding vanwege de
bruikbare producten voor het werkveld. `De luisterkubus' van Sanne van
Kessel en Kim Peters (Hogeschool Zuyd) en `De vragenlijst
communicatievaardigheden gesprekspartner ' van Nina Blom en Renate
Lindner (Hogeschool Windesheim) werden apart in het zonnetje gezet.
De genomineerde scripties waren ingezonden door de logopedieopleidingen
van de Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Utrecht, Hogeschool
Rotterdam, Fontys Hogeschool Eindhoven, Hogeschool Zuyd Heerlen en
Hogeschool Windesheim Zwolle.
De Bachelor Logopedieprijs werd voor de zesde keer uitgereikt. De
beroepsvereniging van logopedisten NVLF en het landelijk
Studierichtingsoverleg Logopedie (SRO-Logopedie) hebben de prijs in
2006 in het leven geroepen voor een bijzonder verdienstelijk
afstudeerproject, dat door studenten logopedie in het kader van hun
bacheloropleiding is geschreven. Deze prijs vormt een extra stimulans
voor pas afgestudeerde logopedisten en geeft een zetje aan het werkveld
om onderzoeksresultaten naar de praktijk te vertalen.