Nederlandse Zorgautoriteit
Fraudecontrole in mondzorg moet beter
24-11-2011
Zorgverzekeraars moeten meer aandacht besteden aan controles op fraude
in de mondzorg. Die aanbeveling doet de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa) na een onderzoek naar waarborgen bij zorgverzekeraars om betaling
van foutieve declaraties in de mondzorg te voorkomen. Zo zouden
verzekeraars hun adviserend tandartsen beter kunnen inzetten en hun
data beter kunnen analyseren om fraude op het spoor te komen.
De NZa onderzocht bij zeven zorgverzekeraars welke waarborgen zij
hebben ingebouwd om fraude op te sporen. Uit het onderzoek blijkt dat
zorgverzekeraars wel werken aan fraudeopsporing, maar dat het beter
moet. De NZa houdt hier ook in 2012 verscherpt toezicht op en zet haar
handhavingsinstrumenten in als dat nodig is. De NZa kan een aanwijzing
opleggen, een last onder dwangsom en/of een bestuurlijke boete.
Over het algemeen zetten zorgverzekeraars hun adviserend tandartsen
bijvoorbeeld relatief weinig in om fraude op te sporen.
Zorgverzekeraars hebben tandartsen in dienst om verzekeringsaanvragen
te beoordelen en vragen over de rekening te beantwoorden. Zij zouden
vaker ook de juistheid van declaraties moeten beoordelen, vindt de NZa.
Daarnaast moeten verzekeraars meer controles inbouwen in hun
bedrijfsvoering om onregelmatigheden op te sporen. Bijvoorbeeld een
controle waarbij de behandeling wordt gekoppeld aan het elementnummer
van het gebit, zodat snel te zien is of een tandarts een behandeling
dubbel declareert. In de regels die volgend jaar bij vrije prijzen
gelden is dit nu verplicht gesteld, zodat tandartsen altijd het
gebitselement op de rekening moeten vermelden. Controleren hierop door
de zorgverzekeraars wordt dan makkelijker.
De NZa deed het onderzoek naar fraudeopsporing omdat zij extra aandacht
besteedt aan de mondzorg in haar toezicht. Dit onderzoek is daar
onderdeel van, maar ook handhaving bij zorgaanbieders. Op dit moment
lopen verschillende onderzoeken bij tandartspraktijken naar fraude. Ook
zorgt de NZa ervoor dat de regels duidelijk zijn. Zo zijn de
prestatiebeschrijvingen die volgend jaar in de vrije mondzorgmarkt gaan
gelden in heldere taal geformuleerd, zodat nog duidelijker is wat de
behandeling inhoudt.
De NZa blijft signalen die zij binnenkrijgt over mondzorg onderzoeken.
Heeft u het vermoeden dat uw rekening niet klopt? Dan kunt u dit melden
via ons Meldpunt op de website www.nza.nl of telefonisch op nummer
0900-7707070 (op werkdagen tussen 9:00 uur en 14:00 uur) of per e-mail:
informatielijn@nza.nl.