Stap voor stap naar een ondernemersfonds
donderdag 24 november 2011
Veel gemeenten en centrumondernemers werken via centrummanagement
gezamenlijk aan het verbeteren van hun centrum. Veiligheid, een
gevarieerd aanbod aan winkels en evenementen moeten het centrum
aantrekkelijker maken voor zowel de consument als de ondernemer. En het
economisch functioneren van dat centrum verbeteren. De financiering van
deze ambitie blijkt in de praktijk vaak een lastig proces.
Het is daarom niet verwonderlijk dat in veel gemeenten het instellen
van een ondernemersfonds voor de structurele financiering van
centrummanagement, een actueel thema is. Financiering kan gebeuren op
basis van OZB-fonds, BIZ of reclamebelasting. Laatstgenoemde is één van
de populairste oplossingen en in een aantal gemeenten zoals Eindhoven,
Helmond, Veghel, Schijndel, Deurne, Best en Waalwijk, is dit al
succesvol in de praktijk gebracht. In andere gemeenten wordt er aan
gewerkt. De invoering is echter voor zowel de ondernemers als de
gemeente een complex proces.
Vanuit het Programma Centrummanagement Brabant is geconstateerd dat er
bij ondernemers en gemeenten, een grote behoefte bestaat om het proces
inzichtelijk te krijgen. Om hieraan te voldoen zijn trajecten die in
eerdere gemeenten succesvol waren, geanalyseerd. Op basis daarvan is
een stroomschema opgesteld waarin stap voor stap wordt beschreven hoe
te komen tot een fonds op basis van reclamebelasting. Het schema start
op het moment dat de gemeenschappelijke visie op de invoering van
centrummanagement, inclusief het plan van aanpak, activiteitenplan,
organisatiestructuur en de begroting, beschikbaar is. Het proces dat
hierop volgt, verloopt langs drie trajecten: het ondernemerstraject,
het gemeentelijke traject en het traject van gemeente en ondernemers
samen.
Het schema is geen keurslijf; lokaal maatwerk is en blijft
noodzakelijk. Maar het biedt ondernemers en gemeenten een handreiking
om samen het traject te doorlopen. Het stappenplan is beschikbaar in
een papieren versie maar ook te downloaden via de onlangs gelanceerde
Kennisbank Centrummanagement (www.kvkkennisbank.nl/cm). Via deze
website zijn tevens veel voorbeelddocumenten beschikbaar die in dit
proces belangrijk zijn.
Het Programma Centrummanagement Brabant is in 2008 opgezet door de
Kamer van Koophandel Brabant om initiatieven voor centrummanagement te
ondersteunen. Lokale organisaties, winkeliers- en
ondernemersverenigingen kunnen bij het opzetten of verder
professionaliseren van centrummanagement hierop een beroep doen voor
inhoudelijke ondersteuning en een financiële bijdrage uit de
Stimuleringsregeling Centrummanagement. Verder zijn de afgelopen jaren
hulpmiddelen ontwikkeld zoals het vernieuwde Handboek Centrummanagement
(ism Hoofdbedrijfschap Detailhandel), Checklist Parkeren en de brochure
Collectieve Financiering. Meer informatie hierover via
www.kvk.nl/cmbrabant.
Bron: KvK Brabant
Kamer van Koophandel