Gemeente Leidschendam-Voorburg
* Nieuws 2011
Geluidhinder RandstadRail in Voorburg
24 november 2011 - Het geluidniveau van RandstadRail hangt nauw samen
met het onderhoud van het spoor. Bij te weinig onderhoud voldoet
RandstadRail niet aan de Wet geluidhinder. Dat blijkt uit recente
onderzoeken. Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg
willen dat het stadsgewest Haaglanden, als beheerder van de spoorweg,
de geluidproductie van het spoor permanent blijft volgen en daar een
onderhoudsprogramma aan koppelt. Omdat zo'n `eeuwigdurend' intensief
akoestisch onderhoudsprogramma een kostbare aangelegenheid is, willen
zij dat Haaglanden onderzoekt of een geluidsscherm op den duur wellicht
voordeliger is.
Structureel onderhoud
Sinds de lightrailvoertuigen van RandstadRail het treinvervoer op de
Sprinter- en de Hofpleinlijn hebben overgenomen, ervaren aanwonenden in
Voorburg meer geluidhinder dan voor die tijd. Uit recente
geluidmetingen blijkt dat RandstadRail meer geluid veroorzaakt dan
vooraf was berekend. De onderhoudssituatie van het spoor heeft daar
veel invloed op. Na slijpen van het spoor daalt de geluidproductie met
4 tot 5 decibel, maar die is dan nog 1,3 decibel hoger dan vooraf was
berekend.
Om aan de wet te voldoen is structureel onderhoud aan het spoor
noodzakelijk. De gemeente pleit dan ook voor een permanent akoestisch
volgsysteem met onderhoudsprogramma om binnen de normen van de Wet
geluidhinder te blijven. Burgemeester en wethouders dringen bij
Haaglanden aan op nader onderzoek naar de kosten van een fysieke
afscherming in verhouding tot de kosten van een doorlopend intensief
akoestisch onderhoudsprogramma.