Een vliegtuig leasen, hoe doe je dat?
Een derde van alle vliegtuigen die gebruikt worden in de commerciële
luchtvaart is niet in het bezit van de luchtvaartmaatschappij, maar
wordt geleased. Internationaal-luchtrechtdeskundige Donal Hanley
onderzocht de ingewikkelde juridische aspecten van zoân
leaseovereenkomst. Promotie op 24 november.
Huis kopen
Passagiers zitten vaker dan ze weten in een geleased toestel.
Passagiers zitten vaker dan ze weten in een geleased toestel.
Veel vliegmaatschappijen kiezen ervoor om toestellen te leasen in
plaats van ze te kopen. Dat is te vergelijken met de keuze om een huis
te kopen of te huren. âAls je geen geld hebt of niet te lang aan een
huis vast wilt zitten, kies je vaak voor huren.
Luchtvaartmaatschappijen maken diezelfde afwegingâ, legt Hanley uit.
âHet is eenvoudig te achterhalen of de Boeing waarmee je naar Spanje
vliegt, geleased of gekocht is. Boven de deur hangt een plakkaat waarop
staat door wie het toestel gemaakt is, gevolgd door een serienummer.
Als het vliegtuig geleased is, hangt er een ander plaatje naast met de
naam van het leasebedrijf en de naam van de bank die de hypotheek
verstrekt.â
Internationaal luchtrecht
Donal Lanley: 'Veel juridische en commerciële uitdagingen....'
Donal Lanley: 'Veel juridische en commerciële uitdagingen....'
Aanvankelijk had de promovendus vooral ervaring met de praktische kant
van het leasen van vliegtuigen. Hij werkte als jurist voor de Aviation
Capital Group die zoân 250 toestellen over de hele wereld heeft. âHet
verbaasde me dat weinig advocaten die te maken hebben met het leasen
van vliegtuigen bekend zijn met internationaal luchtrecht. De meeste
van hen hebben een financiële achtergrond. Ik kwam erachter dat het
belangrijk is om die kloof te dichten. Vliegtuigleaserecht en
financieel recht zijn namelijk niet los te zien van internationaal
luchtrecht.â
Kostbaar
Het sluiten van een leaseovereenkomst is een heel technisch verhaal,
waar veel juridische en contractuele haken en ogen aan zitten. Het
onderhandelen over een duur gevaarte als een vliegtuig is een kostbare
aangelegenheid, omdat er heel wat juristen bij komen kijken. Hanley
somt op: âAdvocaten van de leasemaatschappij moeten onderhandelen met
advocaten van het bedrijf dat het toestel verkoopt, met advocaten van
de bank die het geld lenen om het toestel te kunnen kopen en met
advocaten van de vliegmaatschappij die het toestel willen leasen. Ook
moeten ze rekening houden met internationale verdragen en nationale
wetgeving. Veel juridische en commerciële uitdagingen dus.â
Failliet
Een complex voorbeeld waarbij internationaal luchtrecht een rol speelt,
is het terugnemen van een toestel als een vliegmaatschappij failliet
gaat of niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Dat kan goedschiks of
kwaadschiks. âHet kan voorkomen dat je aan de hand van een rechterlijk
bevel het vliegtuig in hechtenis moet nemen. Het is afhankelijk van de
wetgeving in het betreffende land, of dat mogelijk is of niet. Als het
niet mogelijk is, moet er iemand naar het vliegveld om te kijken
waarheen het vertrekt. Als je weet waar het toestel aankomt, kun je
daar met een gerechtelijk bevel het toestel opwachten. Van te voren mag
de vliegmaatschappij natuurlijk van niets weten, anders kan de piloot
een andere route nemen.â
Promotie
Donal Hanley LL.M
Aircraft Operating Leasing: A Practical and Legal Analysis in the
Context of Public and Private International Air LawÂ
Donderdag 24 november 2011, 17:15 uur
Academiegebouw
Faculteit: Rechtsgeleerdheid
Promotoren: prof.dr. P.M.J. Mendes de Leon en prof.dr. D.H. Bunker
(McGill University)
Universiteit Leiden