Reed Business Events
Zorg2.0: Levens en geld (be)sparen dankzij gebruik Social Media
Cliënten treffen elkaar dagelijks op sociale netwerken. Ze gebruiken
massaal nieuwe communicatievormen zoals Skype, Facebook en Twitter.
Maar waar blijven hun artsen, verplegers en begeleiders? Het congres
Zorg2.0 toont aan wat het gebruik van Social Media in de zorg concreet
oplevert. Zorginstellingen, waaronder het Flevoziekenhuis, VUmc en GGZ
Pameijer, presenteren hun ervaringen met Social Media. Zij bewijzen dat
het gebruik van Social Media bijdraagt aan een betere kwaliteit van
leven en een efficiëntere zorg. Zorg2.0 is een congres voor alle
zorgprofessionals én voor hun cliënten. Omdat het essentieel is dat
cliënten en zorgprofessionals elkaar goed begrijpen vertellen zij zelf
(van clïent tot arts) over hun behoefte aan en ervaringen met Social
Media en nieuwe communicatievormen.
"Fysiek contact is nog veel te heilig in de zorgsector. Terwijl de
digitale ingang een heel goed startpunt kan zijn" Tineke van Uden,
coach en opleider hulpverleners
"A Tweet per day, keeps the doctor away" Heleen Riper, senior
onderzoeker e-mental health VU
Aanmelden 30e Oncologiedagen voor verpleegkundigen
09.00 Ontvangst
09.30 Welkom door dagvoorzitter
Lucien Engelen, directeur REshape & Innovatie Centrum UMC St. Radboud
Ziekenhuis
09.40 De noodzaak van Social Media in de zorg
Jankees Cappon, lid Raad van Bestuur Rijnstate zet uiteen hoe
belangrijk het is dat alle stakeholders van zorg organisaties
doordrongen raken van de toegevoegde waarde van Social Media. Bovendien
geeft hij aan hoe cruciaal het is dat alle stakeholders een bijdrage
leveren aan Social Media en dat het zich niet beperkt tot de afdeling
communicatie.
9.55 Flevoziekenhuis: Levens besparen dankzij preventieve online
zorg
Aukje van der Spank, cardioloog, Flevoziekenhuis, Almere
In Flevoland wonen veel Hindoestanen. Hindoestanen hebben een
genetische aanleg voor hart- en vaatziekte, met vaak diabetes tot
gevolg. De Twitterkliniek startte samen met het Flevoziekenhuis een
onderzoek in naar de online activiteiten van de doelgroep om
Hindoestanen beter te kunnen bereiken en preventief te kunnen
informeren over het gevolg van hun leefstijl en eetcultuur. Deze case
bewijst eens te meer dat het cruciaal is om te weten waar uw cliënten
zich online bevinden om ze te kunnen bereiken.
10.20 VUmc: 1 miljoen euro besparen op personeelswerving mede dankzij
Social Media
Laura Baselaar, Strategie & Innovatie Arbeidsmarkt en
Arbeidsmarktmanagement VUmc, Amsterdam
Dankzij herinrichten van recruitment, doelgroepgerichte segmentatie en
inzet van Social Media bespaarde VUmc vorig jaar 1 miljoen euro aan
personeelswerving. De recruiters zijn Social Media experts en weten
precies waar hun doelgroep zit.
10.35 Cliënten aan het woord: "Wij zijn online maar onze begeleiders
niet"
Veel begeleiders en teamleiders vinden internet eng en zijn bang de
controle kwijt te raken. Dat weerhoudt hen er van om online te gaan
terwijl hun cliënten wel van hen verlangen. Cliënten geven aan waarom
Zorg2.0 voor hen belangrijk is en waarom ze willen dat hun begeleiders
online benaderbaar zijn.
10.50 Pauze
11.15 Praktijkcases: Noodzaak van Social Media in de zorg
12.30 Pauze
13.30 Interactieve workshops: Aan de slag met Social Media en nieuwe
communicatievormen
15.00 Pauze
15.30 Nieuwe communicatievormen die Zorg2.0 verder helpen
Lucien Engelen toont enkele nieuwe communicatievormen die in andere
landen succesvol worden ingezet in Zorg2.0. Hij presenteert daarnaast
enkele businesscases uit de Verenigde Staten en trekt daar lering uit
voor de Nederlandse markt.
16.15 Afsluiting en borrel
U kunt deelnemen aan één van de vijf praktijkcases en aan één van de
vijf interactieve workshops.
Praktijkcases: Noodzaak van Social Media in de zorg
A. Ouderenzorg: Dankzij beeldschermzorg neemt de zorgbehoefte van de
cliënten af
Janet de Visser, verpleegkundige, De Vierstroom, Gouda
Positieve prikkels via e-inclusie (zoals beeldschermzorg) zorgen ervoor
dat eenzame ouderen uit hun isolement raken en de zorgbehoefte afneemt.
Via een beeldscherm kunnen zorgprofessionals en de cliënt met elkaar
praten en elkaar zien. Beeldschermzorg is te gebruiken voor veel typen
zorg zoals wondcontroles, het injecteren van insuline etc. Dankzij het
wegvallen van de reistijd kunnen verpleegkundigen meer cliënten zien en
neemt de zelfstandigheid van de patiënt toe.
B. Ziekenhuizen: Social Media Policy, ja en dan?
Lucien Engelen, directeur Radboud REshape & Innovatie Centrum, UMC St.
Radboud, Nijmegen.
Lucien Engelen geeft een overzicht van instellingen die een Social
Media Policy hebben ingevoerd. Sommigen zorginstellingen kiezen voor
een open omgeving en anderen voor een beveiligde omgeving. De voor- en
nadelen van beide omgevingen worden nader toegelicht.
C. GGZ: Hoe bouw je een succesvolle community?
Liesbeth Meijnckens, adviseur E-Health Redmax, Miriam Hopmans, adviseur
ontwikkeling empowerment GGz Pameijer, Clarissa Silva,
ervaringsdeskundige, blogger en lid van PEP-team Pameijer
Social Media bieden mogelijkheden voor empowerment en herstel van
cliënten met langdurige psychische problemen. Het Empowerment team van
Pameijer experimenteert volop. In communities met honderden deelnemers
delen medewerkers en cliënten wat hen dagelijks bezighoudt. Dit
betekent: uitwisselen van informatie, zorg voor elkaar,
beleidsbeïnvloeding vanuit cliënten en niet te vergeten leuke
gesprekken met elkaar. Hoe bouw je een succesvolle community op? Wat
zijn de do's en dont's? Waar begin je en hoe zorg je ervoor dat mensen
zich aansluiten? Kortom, wat komt er kijken bij community management?
D. VGZ: Wat levert online conversatie met cliënten op?
Karin Luidens, manager recruitment, Amerpoort
Amerpoort heeft veel volgers en gaat de conversatie met de volgers aan.
Wat levert de conversatie met cliënten concreet op? Informatie over de
cliënt? Informatie over de diensten van de instelling? Is de zorg
hierdoor verbeterd? Heeft de dialoog bijgedragen aan een tevreden
cliënt die hierdoor minder gebruik maakt van de zorg? En dragen Social
Media bij aan een efficiëntere en goedkopere zorg?
E. Jeugdgezondheidszorg: De noodzaak van Social Media moet nog verder
doordringen.
Laurent de Vries, directeur, GGD
Volgens de Social Media monitor blijft de GGD achter op andere
zorginstellingen met betrekking tot de dialoog met de cliënt. Waarom is
dat zo? Dient de jeugd niet bij uitstek via nieuwe media te worden
bereikt? Zijn er voorbeelden van GGD's die de dialoog met de jeugd zijn
aangegaan? Heeft het hen en de cliënt iets concreets opgeleverd?
Interactieve workshops: Aan de slag met Social Media en nieuwe
communicatievormen
F. Ouderenzorg: Skypen voor ouderen.
Joost Schrage, eigenaar en oprichter Twitterkliniek
Nederland telt 200.00 extreem eenzame ouderen. Ze zijn vaak slecht ter
been en familie en buren leiden hun eigen leven. Depressieve klachten
of vereenzaming kunnen hiervan het gevolg zijn. Skypen kan bijdragen
aan de participatie van ouderen aan hun omgeving. Tijdens deze workshop
leren teamleiders te Skypen en hoe ze dit moeten overbrengen op de
werkvloer en aan de cliënt. (Bij deelname eigen laptop of smartphone
vereist.)
G. Verpleegkundigen: To Tweet or not to Tweet?
Trudie Gerritsen, manager HR Tergooiziekenhuizen, Hester de Beijer
recruiterTergooiziekenhuizen en een verpleegkundige,
Tergooiziekenhuizen
Twitteren verpleegkundigen? Waarover gaat dat dan? Wat willen ze er mee
bereiken en wat hebben ze bereikt voor de beroepsgroep, voor hun
patiënten en voor henzelf? Mag je als verpleegkundige alles Twitteren?
Wat kan wel en wat kan niet?
H. GGZ en Jeugdzorg: Aan de slag met Twitter
Renate Wijma, eigenaar en oprichter Twitterkliniek
Als teamleider moet je medewerkers instrueren hoe je de psychiatrische
patiënt kan leren Twitteren. Bewezen is immers dat herstel wordt
bespoedigd als de patiënt actief is op Twitter (of andere Social
Media). Maar hoe Twitter je? Zo maakt u van uw Twitter
campagne/strategie/plan een succes. (Bij deelname eigen laptop of
smartphone vereist.)
I.VGZ: Aan de slag met Hyves
Annet van Betuw, trainer workshops sociale media, VanBetuwAdvies
Tijdens deze workshop is er aandacht voor het thema E-inclusie. Waarom
zouden mensen met een verstandelijke beperking toegang tot Social Media
moeten hebben? Daarna kunnen alle deelnemers aan de slag met Hyves. Dit
is de dienst waar mensen met een verstandelijke gehandicap het meest
gebruik van maken. Vragen als: Wat is de meerwaarde van contact met je
cliënt via Hyves? Wat kun je beter niet doen, wat moet je juist wel
doen. Er zullen tijdens de workshop twee ervaringsdeskundigen aanwezig
zijn: een begeleider die met zijn patiënt ter ondersteuning contact
heeft via Hyves. (Bij deelname eigen laptop of smartphone vereist.)
J. To Tweet or not to Tweet? Wat kan wel en wat kan niet?
Bertho Nieboer, gynaecoloog, Rijnstate (m.i.v. 1 september UMC St.
Radboud, Nijmegen) Bertho Nieboer is actief op Twitter en heeft een
Twitterspreekuur. Hij deelt zijn ervaringen, laat zien waar artsen over
twitteren en wat ze er mee willen bereiken voor de beroepsgroep, voor
hun cliënten en voor henzelf. Welke informatie moet je juist delen en
welke absoluut niet?
Aanmelden 30e Oncologiedagen voor verpleegkundigen
Data en locatie
Donderdag 24 november 2011
Meeting Plaza te Maarssen
De toegangsprijs bedraagt voor:
EUR 240,- per persoon (excl.btw) | Verpleegkundigen/verzorgenden/
activiteitenbegeleiders/teamleiders of een soortgelijke functie
EUR 340,- per persoon (incl.btw) | Managers/leden directie of raad van
bestuur/ artsen/specialisten of een soortgelijke functie
Abonnees van Zorgvisie/Nursing/TvV/TvZ/AS ontvangen een korting van EUR
50,- op de toegangsprijs. Deze korting geldt alleen voor particuliere
abonnees, niet voor instellingsabonnementen. Instellingen kunnen
gebruik maken van een groepsprijs (vanaf 10 personen).
Accreditatie
Het congres Zorg2.0 Levens en geld (be)sparen dankzij gebruik Social
Media is geaccrediteerd door de Accreditatiecommissie van het
kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden,
Accreditatie voor artsen en specialisten wordt aangevraagd bij het
Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN) voor 5 punten.
Aanmelden
U kunt zich aanmelden tot 17 november. Bij annulering wordt
respectievelijk 50 en 25 euro excl btw in rekening gebracht. Annuleren
kan alleen schriftelijk. Op en na 17 november is annuleren niet meer
mogelijk, wel kunt u uw toegangsbewijs overdragen aan een ander. De
toewijzing van toegangsbewijzen en de praktijkcases/workshops geschiedt
op volgorde van binnenkomst. Meld u aan via
www.reedbusinessevents.nl/gezondheidszorg. U ontvangt direct een
bevestiging van uw aanmelding in uw mailbox.
Informatie
Reed Business, Events Gezondheidszorg, tel. 020-5159608 of
events-gezondheidszorg@reedbusiness.nl.
Aanmelden 30e Oncologiedagen voor verpleegkundigen
Voor vragen over de inschrijving kunt u zich wenden tot:
Reed Business Events
Gezondheidszorg
Postbus 152
1000 AD Amsterdam
Telefoon 020 - 515 96 08
Fax 020 - 515 96 88
E-mail events-gezondheidszorg@reedbusiness.nl