Socialistische Partij
SP Amsterdam :: Actie en fractienieuws :: Zet kunst in als stadspromotie
Zet kunst in als stadspromotie
23-11-2011 * De SP stelt voor om kunst in te zetten als promotie van de
stad en vanaf 2013 het geld niet meer aan city-marketing te besteden
maar aan de kunstinstellingen. Dit in combinatie met een iets hogere
bijdrage van buitenlandse toeristen zorgt ervoor dat Amsterdam niet
meer op kunst hoeft te bezuinigen. Dit voorstel deed
SP-fractievoorzitter Laurens Ivens woensdag bij het bespreken van het
nieuwe Kunstenplan 2013-2017. Ivens: "De Amsterdamse kunstwereld moet
de broekriem al enorm aantrekken vanwege de 80 miljoen die ze minder
krijgen vanuit Den Haag. Het is voor veel instellingen nu al de vraag
of ze deze Haagse bezuiniging überhaupt overleven. In combinatie met
het verdwijnen van gesubsidieerde werkers, een korting op de
Stadspasbijdrage en een fikse gemeentelijke korting is dit gewoon
kaalslag. Dat moeten we voorkomen."
Laurens Ivens
Amsterdam wil 9,8 miljoen bezuinigen in de komende jaren op de Kunst.
Dat is zo afgesproken door de drie collegepartijen (PvdA, GroenLinks en
VVD). De gemeentelijke bezuiniging op de kunst heeft voor Amsterdam
grote gevolgen. Zo kunnen veel minder instellingen subsidie krijgen,
verdwijnt er veel op het gebied van kunst voor jeugd en zullen
kunstinstellingen veel minder kunstzinnig experimenteren. Ivens: "Een
enorme kaalslag dreigt. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Amsterdam
hoort een cultureel bruisende stad te zijn. Dat kan ook, als de
gemeente het budget dat ze nu voor citymarketing apart zet, inzet voor
de kunst. Een bloeiende culturele stad is het beste visitekaartje dat
je kan hebben."